Houten kruirollen

• Andreas de Vos

Het laatste denk ik, Peter. Zo'n overring wringt alle kanten op na een tijdje, en tijdens het kruien blijft-ie vast ook niet zo vlak.

Bovendien, als je met rechte conische rollen de hoek een pietsie verkeerd hebt dragen ze inderdaad maar op een heel smal randje, bij een iets bolle rol heb je daar minder last van

Groetsels,

Andreas de Vos

• Andreas de Vos

X=1859.75 mm, oftwel deze kap heeft een straal van 18,6 M

Moet dat geen 1,86m zijn? dus 3.72m diameter?

Overigens,

Als ik op mijn rekenmachine die tangens en de lengte (straal) uitreken kom ik op R=1566,105mm, dus de rollenwagen is aan de binnenkant van de buitenring 1,57m straal, komt er nog wat bij voor de buitenrand van de rollenwagen,wat speling, dus zeg een cm of 10, kom ik op een boventafelement (binnendiameter v/d kuip) van 3,3m

Een klein kappie dus. Nou is die van de molen (binnenkruier) te laren wel klein, maar niet zo klein dacht ik.

Lijkt erop dat deze rollen wel makkelijk de bocht om willen, want ze zijn dan eigenlijk gemaakt voor een kleinere kap. Vaak zie je ook wel dat een rol op de vloer rollend een veel wijdere boog maakt dan de rolvloer van de molen waar hij voor bedoeld is… Verschil tussen licht en zwaar kruien?

Met een tonvormige rol steekt dat minder nauw.

Groetsels,

Andreas de Vos

• Andre Koopal

Andreas de Vos schreef:

>

> X=1859.75 mm, oftwel deze kap heeft een straal van 18,6 M

>

> Moet dat geen 1,86m zijn? dus 3.72m diameter?

>

Dank je, Andreas. Inderdaad een komma'tje verkeerd :-).

Groetjes,

Andre

• Andre Koopal

Het sterretje is vermenevuldigen, de x dus van vroeger.

Andre

• Martin E. van Doornik

Hoeze vroeger? Het gewone maalteken X wordt tegenwoordig nog steeds gebruikt, toch? Staat ook zo op m'n calculator, die hier naast mijn PC ligt. Ik hou ook niet zo van tijdsaanduidingen met een dubbele punt (14:15 uur i.p.v. 14.15 uur) en datums met lelijke voornullen (01-05-'08 i.p.v. 1-5-'08). Allemaal fout! Zo heb ik niet op de grafische school in Utrecht geleerd. Die strenge meneer Dekker met zijn streepjespak en zijn doordringende bril zie ik nog voor me. Zo'n soort leraar die op je houding in de klas let.

• Jacob Dekker

Hallo Andreas,

Ik ben het niet helemaal met je eens. Zie dit plaatje:

Groet, jAAp

• Jan Hofstra

Deze berekening klopt uiteraard. Aan dit verhelderende plaatje zie je gelijk dat de tapsheid van de rollen kleiner wordt naarmate de kap groter is en naarmate de rollen kleiner zijn. Omdat de rolvloer en de overring het contraprofiel van de rollen behoren te hebben, zie je ook dat deze onderdelen minder afgeschuind hoeven te worden naarmate de rollen kleiner zijn. Grote rollen hebben niet alleen het nadeel dat de kuip hoger moet zijn maar ook dat ze door deze grotere schuinte meer naar buiten werken en erg tegen de buitenring van de rolring gaan lopen. Kleinere rollen hebben m.i. daarom de voorkeur boven grotere.

• Andreas de Vos

Hoi Jaap,

Klopt als een bus… zo'n schetsje had ik thuis ook gebruikt. Denk dat ik ergens een van de maten verwisseld heb in de berekening…. Nou ja, dan had ik de komma's in ieder geval wel goed :D

Groetsels,

Andreas de Vos

• Andreas de Vos

Toch ff nagekeken (nagerekend), ik had per ongeluk 154 ipv 157 voor de kleine diameter ingetikt… Dan kom je op R=1566,105mm Oeps! :D

Groetsels,

Andreas de Vos

• Barend Zinkweg

Ik laat zelfs de voornul van de acht achterwege!