woensdag 10 december 2008 00:02
PAPENDRECHT - De spontane actie van assistent-molenaar Robert van ‘t Geloof (17) is tot vreugde van de betrokkenen een groot succes geworden. De tv-opnames voor het programma ’Ik wed dat ik het kan' met Carlo Boszhard vonden deze week plaats in de studio's in Hilversum. Zondag 14 december om 20.00 uur op RTL4 is de uitzending. Robert heeft bewezen dat hij het inderdaad kan. Hij weet de namen van alle klassieke Nederlandse windmolens. Hij wist het zelfs beter dan de jury.
Door Chris Wijmans
Het hele verhaal begon eigenlijk als een grapje. “Ik zag die oproep staan en dacht, ‘dat kan ik’,“ vertelt Robert. “Ik werd gebeld, moest komen voor de proefopnames en toen bleek dat ik door was.” Voor de officiële opnames moest Robert direct daarna afgelopen donderdag weer opdraven. Weer de hele reis naar Hilversum. “Maar ik kreeg zelfs een eigen kleedkamer met een eigen tv", glundert Robert.
Zoals gewoonlijk bestonden ook deze opnames uit veel wachten. “Gelukkig kregen we goed te eten,“ vertelt Robert. “Maar we moesten wel veel wachten.” Tijdens het wachten kwam Robert er ook achter dat een hele delegatie fans uit Papendrecht al in de zaal zat. Het bestuur van Stichting Noordhoekse Weidemolen bleek vrijwel geheel vertegenwoordigd door voorzitter Voerman en secretaris Sluimer op de derde rij. De eerste weddenschap liep niet helemaal naar wens en ‘de jongen met de lepels’ ging met een teleurstelling naar huis. Daarna de beurt aan Robert. Eerst kwam een serie meisjes in klederdracht op. De weddenschap hield in dat Robert de namen van de molens moest geven waarvan een foto werd getoond. Het meisje hield de foto omhoog en Robert noemde de naam van de molen. Als hij de naam had genoemd tilde Carlo de rok van het betreffende meisje op. Onder die rok bleek een schort te zitten met daarop de naam van de betreffende molen. “Ik had ze allemaal goed, op één na“, vertelt Robert trots. “Maar dat was niet erg want ik had de weddenschap toch gewonnen.” Toch kwam er nog even een kink in de kabel. “Een meisje liet de foto van de molen van Arnemuiden zien“, vertelt Robert. “Maar toen Carlo de rok optilde stond daar een heel andere naam, dus de jury zei dat het fout was. Maar ik wist heel erg zeker dat het de molen van Arnemuiden was.” Er ontspon zich een discussie waarbij Robert voet bij stuk hield.
Na enige minuten bleek dat de Papendrechtse molenaar niet alleen goed is, hij is heel erg goed. De jury moest namelijk toegeven dat Robert gelijk had. Wat hij erg jammer vond is dat dit gedeelte uit de opnames werd geknipt. “Dat vond ik niet eerlijkk“, aldus Robert. “Als de kandidaten in de fout gaan wordt het natuurlijk uitgezonden. Dan vind ik dat ze dat met fouten van de jury ook moeten doen.”
Feit is dat Robert met duizend euro in zijn zak naar huis ging. “Er kan nog iemand me uitdagen en denken dat hij meer weet dan ik“, legt Robert uit. “Als hem dat lukt krijgt hij 1500 euro. Maar als hij in de fout gaat krijgt hij niets en win ik nog eens vijfhonderd euro extra. Ik ben benieuwd.”
http://www.klaroen.nl/page/Lokaal/Regionaal-Detail/Robert-kan-het-inderdaad.295852.news