Kap terug op molen

• Robert Van't Geloof

ROCKANJE - De molen in Rockanje heeft weer een kap.

Met een grote kraan werd de 12,5 ton wegende kap gistermiddag op de korenmolen uit 1718 aan de Molendijk gehesen. ,,Een kale romp is toch een beetje troosteloos. Nu lijkt het weer op een molen,’’ zegt Molenmaker Wim Herrewijnen uit Spijkenisse blij. Hij heeft op Voorne-Putten bijna alle molens in onderhoud.

De molen moet het voorlopig nog zonder wieken doen. Die wil Herrewijnen de komende maanden opknappen. Ook moet de kap nog een schilderbeurt krijgen en moet de rest van de molen opgeknapt worden. ,,Maar omdat Oud en Nieuw eraan komt, wilden we de kap toch vast terugplaatsen. Op de grond is de kans veel groter dat er een vuurpijl in het riet terecht komt,’’ legt Herrewijnen uit. De kap was dringend aan een opknapbeurt nodig, omdat restauratie te lang was uitgebleven. Daarom is hij er in september afgetakeld.

Aan de molen was voor het laatst in 1988 onderhoud gepleegd. Sommige delen waren daarom nu ‘kuis verrot’. Herrewijnen ontdekte voor de opknapbeurt zelfs gaten in het riet van de molenkap, waardoor de vogels erin gingen zitten. Ook groeiden er zwammen op.

Herrewijnen hoopt dat hij de molen voor de Landelijke Molendag in mei helemaal opgeknapt heeft. Eigenaar en molenliefhebber Edwin Vermaat wil de molen in de toekomst weer laten malen.

• nathan voogd

he robert,

ik heb het in de krant gelezen.

ik heb er twee stukjes van uit de krant.

ik heb ze uitgeknipt en bewaar ze goed.

grt nathan