onttakeling groene molen

• Bauke Bos

Vanmorgen is de groene molen onttakeld. foto's hiervan staan op mijnalbum.nl. Manda of dinsdag volgt de rest van de foto's.

http://www.mijnalbum.nl/Album-VCVKPZME-Foto's-in-Joure-Foto's-van-Huizen_en_straten.html

• Rob Pols

Stond dit toch wel forse herstel al gepland of heeft de stormschade aan het bovenhuis de zaak versneld? Is dit molentje eigenlijk maalvaardig?

Interessante foto's van een interessant molentje.

• Bauke Bos

De storm heeft ons wel geholpen om het restauratieproces te versnellen. Zelf ben ik nu zo'n tien jaar aan het strijden geweest, maar voor (en met) mij al vele anderen. De molen is begin jaren tachtig van de vorige eeuw voor het oog gerestaureerd, maar ik heb me erover verbaasd hoe dat is gebeurd. Weggegooid geld! Maar ja, hij wordt nu wel goed aangepakt. Deze molen was niet maalvaardig. Hij kon alleen op de dieselmotor draaien. Straks kan hij ook op windkracht draaien. Het zal tijd worden.

• Martin E. van Doornik

Bedankt voor de foto van de bovenas! Ik herken on-om-sto-te-lijk een as van ijzergieterij H.J. Koning te Foxham met het nummer 63. Het gietjaar zit onder de vulstukken, maar zal wel in de buurt van 1903 zijn.

• leo middelkoop

Vervelend dat de fa. Koning de gewoonte had, gietmerk en -jaar zodanig neer te zetten, dat dit ALTIJD grotendeels onder de vulstukken terecht zou komen! Dat levert ons veel extra werk op. Leuk dat er nu een fabrikaat (letterlijk) aan het licht is gekomen.

Leuk ook dat dit bijzondere molentje eindelijk eens de restauratie krijgt die het verdient!

Groet,

Leo

• Martin E. van Doornik

Niet alleen H.J. Koning, maar ook J.M. de Muinck Keizer uit Martenshoek hadden de gewoonte om al die gietgegevens in één regel over het aslichaam mee te gieten…. Maar wie lette daar vroeger op en niet de tegenwoordige molenofielen?

Maar zelfs de fabrikaatsgegevens vóórop de as, zoals De Prins van Oranje, lopen ook kans om onder de vulstukken begraven te worden. Zoals in de molen van Pieterburen. Qua vorm makkelijk herkenbaar als een PvO-as, maar bij de restauratie afgelopen zomer had er werkelijk niemand aan gedacht om ook maar een vulstuk eventjes op te lichten, toen de kap nog op de grond stond :-( . Nu voor vele jaren onbereikbaar!

• Bauke Bos

Inderdaad, toen de bovenas op de grond lag, viel ons oog (Popke Timmermans en ondergetekende) op het nummer. met opzet hebben wij deze op de foto gezet om reacties te krijgen. Zeer interessant en jammer dat dit nooit te zien was. Zo brengt zo'n reatauratie altijd weer leuke feiten aan het licht.

• Bob Poppen

Wat betreft de as van J.M. de Muinck Keizer uit Martenshoek die in de molen ‘De Liefde’ te Uithuizen (Gr) ligt, klopt het ten dele.

De gegevens zijn in twee regels op de as aangebracht en ze zijn slechts voor een deel verborgen onder het vulhout.

De belangrijkste gegevens zijn goed te lezen.

Zie de foto: http://web.inter.nl.net/hcc/B.Poppen/dl-as.htm

• Andreas de Vos

Dag Bauke,

Ik zag op de foto's zo gauw ff niet de koker, maar ligt-ie op de foto IMG-0530 in losse delen op de grond naast de koningsspil?

Denk zelf van wel, maar wat me opvalt is dat er bijna niets te zien is van de verbinding in de zetel?

Succes met de restauratie. Overigens een heel mooi dieseltje dat in die molen staat.

Groetsels,

Andreas de Vos

• teake

ik zag het op Omrop Fryslan en las het zaterdag in de Leeuwarder Courant, Las Vrijdag overigens dit over de borgmolen DIE WEER DRAAI/MAALVAARDIG IS

http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/regio/article4148576.ece

Ook iedereen alvast fijne kerst + goed draaiend 2009 toegewenst.

gr. teake