Een prachtige wind.

• Aad schouten

Een vrijdagavond best gemalen tot halfv 1 met vier grote halve ,en daar lieptie gaande best mee.

een zaterdagmorgen om 8 uur het orgel weer aan de gang geslingerd,met het zelfde zeil als de avond er voor tot half 5 gemalen niets aan de molen hoeven te doen dus het water korte goed op .

bijelkaar zo n 6 cm eraf gemalen .

werkelijk was het weer eens genieten best lopen en er niets aan hoeven te doen.

ook waren er de nodige molens weer los in de buurt, twee stuks van streefkerk met vier halve en de middelmolen ook met vier halve, de kijk over de dijk was ook los maar wat die er voor had kon ik niet zien, hier de korenmolen de hoop was ook los in de lege en zo ook de korenmolen van bleskensgraaf was los in de lege

vr gr Aad.

• Meelmuisje

Heey Aad ook hier volop gebruikt gemaakt van die mooie wind! In weesp konden we wel weer een dagje met wind gebruiken.. want het was de laatste tijd niet veel op de zaterdagen! Begonnen met 2 halven om griesen te malen. Liep erg mooi regelmatig! Even later tarwe gaan malen ook naar 4 volle gegaan omdat de wind er toch wel wat uitging.. De molen liep zo nu en dan flink door! Bijelkaar gisteren meer dan 2000 kg gemalen! Ook De Onrust had de smaak te pakken want die had de vangbalk gisteren om 7 uur al in de haak liggen… en gisteravond om 10 uur lag ik er nog steeds in! De molen liep best met 4 volle.

Gr, Thomas

• Ruben 4-Gever

Jaja, Kees v/d Graaf en ik waren ook weer van de partij!,

De Poldersche molen heeft gisteren ook best gemalen in de middag!

s'Ochtens met 4 halven uit zn werk, en na het eten met 4 vol gemalen:)!

Ook nog een filmpje gemaakt: http://nl.youtube.com/watch?v=4sUj6bqNDFA&feature=channel_page

Groeten uit de Hoeksche Waard,

Ruben Viergever.

• Robert Van't Geloof

Hoi Aad. Ja het was een beste wind. Wel lekker koud.

Maar daar wordt men sterk van. Op weg op de fiets naar de molen heel even staan genieten van jullie molen die nijdig rond ging. Vanaf 12:00 was de vriendschap los.Ik had hulp van Ginger die een keer mee kwam draaien.

Molen stond west En moest zuidoost. Omdat noordkant van de stelling een ijbaan was Besloten we de molen ruimend om te kruien. Toen hij stond de vang eraf. En al snel liep de molen goed door. idd we hadden hem in de lege.

Ook hebben we Jan nog geholpen met iets in de tuin. Rond 14:15 hebben we er 2 waardse halve bijgelegd. En daar ging hij mooi mee rond. Rond 15:30 afgezeild. Maar ik kon het niet laten om nog heel even de vang op te trekken. En leeg liep ie weer eventjes best. Om 15:45 molen gevangen En naar zuid-west gekrooien. Want volgende week ben ik er niet.

Dordrecht zagen we s morgens los in de lege. Liep ook best door.

Streefkerk De Oude Wetering had er 4 halve later zagen we hem rondvol leggen.

De Achtkant had 4halve-2vol-2halve-leeg.

Het was echt een maaldag om in te lijsten. Jammer dat ik geen fototoestel bij me had het waren mooie luchten.

groeten Robert

• Jan Althof

Maar we hebben er toch wel wat stukjes zeil opgelegd Robert. Bij windkracht 2 tot 5 en weer terug hebben we zo`n beetje alle variaties in wiekbekleding gehad, denk ik. Malen ging weer als een raket met die Kijck o.d. Dijck. De Hoop kon ik goed zien maar Aad`s Wingerdse niet. Net iets te veel vocht in de lucht. Ennuh….dat fototoestel moet gewoon standaard in je zak zitten Roberto, dat wéét je toch??

Inderdaad een mooie maaldag en de erwtensoep waarvoor ik gezorgd had, ging er goed in.

• Robert Van't Geloof

Ja Jan dat weet ik wel. Maar mijn camera is best wel groot voor in m'n zak.

:D grt robert

• Tom Blaak

Prima dag inderdaad. Om 10 uur de Rijsoordse molen opgetrokken met 4 halve, half uurtie later er 4 volle van gemaakt en begonnen met malen. Dit liep dermate nijdig dat Piet Lodder op de buitenroe er 2 halve van heb gemaakt, dit liep in te langzame zin, vervolgens heb ik tussenweg gekozen en heb ik verder gemalen met 2 volle en 2 duukertjes, dat ging prima. Ondertussen nog wat meelklanten en bezoekers gehad die werden ontvangen door Piet Lodder. Zo kon ik me tenminste lekker op het malen richten. Uiteindelijk na 18 zakken volkorentarwemeel gemalen te hebben, de molen uit zn werk gehaald, en verder gedraaid met 4 halve, later lange halve. en van 16.30 tot en met 17.15 uur nog met 2 volle en 2 halve. De molen heeft best gelopen, de wind was wat vlagerig maar ook tussen de vlagen door zat er genoeg porrie in de wind.

Om 17.15 uur heb ik de molen aangehouden en konden we ruim 4200 omw bijtellen.

Groetjes,

Tom

• Just!n vd Heuvel

Inderdaad een prachtige stevige wind. Alleen werd er niet overal gebruik van gemaakt. ‘s Middags even een rondje gedaan. Zoals gewoonlijk stond de molen van Beesd stil. De Vlinder te Deil stond met z’n borden uit op ZW geparkeerd. Ook daar geen beweging. Doorgefietst naar Geldermalsen waar de poldermolen aan de ketting lag. In het centrum bij molen De Bouwing was ook geen beweging. De molenaar moest werken, maar zijn vrouw was de molen al vast aan het versieren voor de kerstavond (18 dec a.s. vanaf 18.00 uur). Onder het genot van een kop warme chocolademelk een beetje opgewarmd en toen weer -verkleumd van de kou- naar huis.

• Edo

Stond inderdaad een erg mooi windje.

Gisterochtend eerst naar de Notmûne geweest en dat ding losgegooid voor de prins.

Daarna een bakje gaan drinken bij de warme kachel :D

Later maar 50 kg naar boven geluid, stenen in het werk en gaan breken.

Het was er zo door want er stond een mooie constante oostenwind.

Daarna het gebroken spul maar in de kaar gegooid en gaan malen.

Dat wou ook best en de molen draaide mooi rustig.

Rond half 12 ben ik naar huis gegaan want ik moest nog even weg.

Die middag werd ik rond 1 uur opgepikt om naar molen de Burd te gaan.

Deze spinnekop staat op een eilandje genaamd de burd.

Eenmaal aangekomen hebben we de zeiltjes opgehaald en het molentje opgezeild.

4 lange halven was de zeilvoering, en maar gou de molen in het werk en draaien.

T molentje liep erg mooi en we hebben wel aardig wat uit de sloot gemalen,

Helaas heeft de molen niet zo'n beste watertoevoer dus na een uurtje wel haast 10 cm van het slootjespeil:D afgemalen.

toen zijn we er ook maar mee gestopt omdat het erg koud was.

Ook nog even wat gefilmd:

De Notmûne: http://nl.youtube.com/watch?v=VH4BYujdUek

De Burdspinnekop: http://nl.youtube.com/watch?v=Wb5RyhWGFi8

Gr, Edo

• Willem Bever

Ook Aarlanderveen heeft gisteren best gelopen.

Om 7.00 u er twee grote schuine voorgelegd en daar heeft-ie de gehele dag best mee gelopen.

Toen ik om 18.30 u uit de ‘Beverwerkplaats’ kwam, en naar binnen ging, heb ik de molen een paal ingekrooien, omdat de wind kromp, en de twee schuine weggerold.

Desondanks ging de molen weer goedlopen, zodat ik om 22.30 u alleen de vang er maar op hoefde te leggen.

In ieder geval lekker opgekort want toen we s'morgens begonnen stonden we 3 cm op winterpeil, en gisteravond toen het ‘windgemaal’ stil stond was het er 13 cm onder.

Vanmorgen was het peil nog 6 cm onder winterpeil, zodat we vandaag rust houden.

De Putmolen heeft gisteren gemalen van 8.00 u tot 15.00 u.

Het was gisteren in ieder geval een ideale dag voor die molenaars, die aan het einde van het jaar nog omwentelingen te kort komen.

Groet van de Bever.