Een prachtige wind.

• Paul

Inderdaad, het was gisteren een mooie dag, ook in Ravels.

Door enkele vertragingen pas om 10 uur de molen uit zijn bed gehaald, 2 heel 2 half ervoor gelegd en beginnen malen.

Maar al snel bleek dit iets te overmoedig van mij, en heb ik moeten korten naar half rond.

Hiermee gemalen tegen het lopen aan, totdat ik inderdaad naar het vangtouw moest lopen wegens toch wel beetje te hard.

Met 2 half verder gemalen, wat dan weer iets te traag ging naar mijn goesting, met 2 lits ging het beter.

Helaas om half 2 kwam een einde aan het mooie liedje van de nachtegaal der maatvennen, want alle zangzaad was opgemalen.

Het nachtegaaltje dan maar te bed gedaan voor een welverdiende rust en voldaan huiswaarts gekeerd.

Mvg Paul

http://users.skynet.be/molen-ravels/

• Jan Althof

Dag Robert,

Dan wordt het toch tijd dat je de Kerstman lief aankijkt. Misschien kan die wat onder de boom leggen voor je.

Om het een beetje goed te maken voor je heb ik een paar kiekjes op Picasa geplaatst. De opkomst van de zon die rond negen uur een flat in de brand schiet en zijn ondergang vanaf de Kijck over de Dijk om een uur of vijf. Intussen hebben ze wel een kerstman opgeknoopt, maar dat is niet de echte die fototoestellen uit kan delen.

Tot maandag bij de cathechisatie. :-)

groet,

Jan

www.althofweb.nl

http://picasaweb.google.nl/Noordkaper04/KijckOverDeDijk#

• Rob Simons

Gisteren om 8u begonnen in Lille. Er waren twee zeilen bevroren, dus dat was nog lastig met opzeilen. Maar goed, hij ging meteen goed lopen op die scherpe zuidoostenwind. Triticale, gerst, rogge en maïs gemalen. Toen ik iets na elven wegging, was er alweer zo'n 700 kg gemalen.

Rond kwart voor 12 kwam ik in Borkel aan. Daar moesten we bijna halfom kruien…

Met twee volle en twee halve draaide de molen aardig. Eerst nog geholpen met de tenten voor de kerstmarkt op te bouwen. Om 3u zijn we gaan malen en hebben we meteen de molen vol gelegd. Af en toe naaide hij er tussenuit, maar liep over het algemeen toch goed. Toen om 9u de vang erop ging, hadden we een kleine 150 kg maïs gemalen. Hebben andere molenaars ook de ervaring dat maïs malen heel traag gaat?

Groeten,

Rob

• Johan Ottevanger

Ja Aad en Willem en de rest van de schrijvers, het was een prima maaldag ook in Reeuwijk, molen liep best met 4 lange halven, Willem voor jou bekend na het weghalen van het opvulwiggetje loopt het bovenijzer bijna niet meer warm, altans gisteren, dus ik denk dat we het zo voorlopig maar moeten houden zo.

Ben om effe 16.00 uur gestopt want de andere helft van ons huwelijk wilde graag naar een kerstmarktje in Oud Verlaat, alwaar vroeger de Wollefoppenwip heeft gestaan alsmede de Nessewip.

Johan Ottevanger

• Rob Pols

Gisteren was het in Maassluis ouderwets inspannen, optrekken, naar binnen en niet meer aankomen. De Wippersmolen heeft met vier volle zeilen behoorlijk goed gedraaid op het zuidoosten (over het Wipperspark). Om 18.30 uur ben ik weggegaan omdat ik honger begon te krijgen, maar toen is Tim Dreessen nog even doorgegaan.

Tussendoor ben ik even snel een rondje met de camera gaan lopen, hetgeen prachtige winterplaatjes opleverde, maar ik was blij om weer bij de kachel te kunnen zitten. Het leek Siberië wel!

Groeten, Rob.

• Martijn Scholtens

Gister zijn we niet al te lang op de molen geweest van 13:00 tot 15:00 we hebben de verlichting op de molen gezet.

Wel even gedraaid op een mooie ZO wind liep ongeveer 60 a 70 enden.

Om 3 uur de molen weer stil gezet gerad moest naar een verjaardag,en ik werd weer opgehaald.Nog even in Onderdendam gestopt om foto's te maken van molen Hunsingo.

Gr Martijn

• Ruud Bax

Gisteren tegen 10 uur was ik bij de molen en zag dat er gemalen kon worden, de molen in zijn werk gezet en met 4 volle begonnen. Maar na tien minuten malen zag ik dat iets te veel van het goede was en de buitenroe halve gelegd, daar heeft de molen de gehele dag doed mee gedraaid. 's Avonds om half zeven gestopt met malen 5 cm onder afslag peil, de molen uit zijn werk gehaald en de buitenroe leeggetrokken. Kwart voor 8 gestopt. Een schitterende maaldag.

vr. gr. Ruud Bax

• Wim van Rheen

Op een zondag als vandaag ging de Westerse molen te Nieuw Scheemda weer in de zeilen.

Zeker was het een mooi maalwind gisteren helemaal met jullie eens.

genoemde molen maalde met vier volle zeilen op een oostenwind die om 14.45 gekrompen is naar het noordoosten 3 bft.

Veertig a vijftig enden net genoeg om te malen.

Met het zonnetje erbij kon je de temperatuur net niet om te koukleumen noemen.

Wie hebben er nog meer op deze zondag gedraaid ?

Ik weet dat dit niet in elke regio mogelijk is en toch ben ik er wel benieuwd naar.

Vr Groet Wim

• Aad schouten

Ha die Edo.

even een vraagje, die molen op het eiland de burd is dit de molen die onderste boven gevaren is en toen op een andere plaats weer is opgebouwd?

vr gr Aad

• sam

hallo Aad,

Dit is niet de omgevaren spinnekop. De omgevaren spinnekop staat ook op het eiland de Burd in Grou sinds vorig jaar en heet de heansmole.

groeten Sam