Pas op! IJS

• Jos van Schooten

Hallo allemaal,

Ik wil even iets kwijt wat rond het einde van het jaar weer aan de orde komt en waar ik jullie toch nog even voor wil waarschuwen.

Het vriest weer en dat brengt ijs met zich mee. Nu heb je ijs voor vertier maar ook ijs om voor op te passen. Dat werd me gisteren nog even duidelijk gemaakt toen ik met twee leerlingen, onder de luifel uit de schrale wind, naar een moeizame zaagpoging stond te kijken.

Opeens hoorden we een rotklap op het schavot en we schrokken ons kapot. “Wat valt er nou toch uitelkaar?” vroegen we ons af. Nou niks dus. Alleen was er een paar kilo ijs van de askop losgesmolten die de zwaartekracht had gevonden en te pletter sloeg op de planken. Daar moet je niet toevallig onder staan.

Dat de buitenste delen van de zaagvloer en het schavot spiegelglad zijn, daar kom je meteen achter. Of je laat de zon een uurtje zijn best doen of je strooit zaagsel. Zat voorhanden, een probaat en vriendelijk middel. Maar nadat de zeilen waren voorgelegd en de molen een tijdje had staan sukkelen ineens die dreun.

In de herfst, als het heeft geregend roepen we meestal “WATER” naar degene die met het buitenvangtouw in zijn handen staat. Als je de verkeerde positie inneemt loop je een zeiknat pak op zodra het gevlucht een kwart end is gedraaid. Maar als er niks naar beneden komt neem je al gauw aan dat er ook niks meer komt.

Nou heeft de Eenhoorn (of paltrokmolen) een bijzondere vanglokatie, maar als je iemand naar de voorkant stuurt om een endje te duwen dan loopt die hetzelfde risico.

Jullie zijn hierbij nogmaals gewaarschuwd. IJs op je planken? Of een bevroren grasmat? IJs op de askop! Valhelm op?

Groetjes Jos, die toch liever ijs in zijn cola ziet.

• M. Sijbom

Gistermorgen was ik op de Weddermarke en ook hier kwam een klein beetje ijs naar beneden. Het was niet veel en niet dik, maar dik genoeg om een flinke bult op je hoofd te krijgen. Tijdens mijn opleiding tot toneelmeester heb ik ooit eens geleerd dat een rijksdaalder van 4 meter al dodelijk kan zijn (heb het nooit getest, trouwens) Moet je nagaan hoe pijnlijk een klomp ijs van 11 meter is….

Groeten uit het Noorden

• Martin E. van Doornik

Lang geleden had iemand vanaf de Domtoren in Utrecht een ogenschijnlijk stom stuivertje naar beneden gegooid. De neus van een vrouw die daar beneden voorbij liep, werd finaal eraf gekloven. De kracht van de aantrekkingskracht, hè.

• Andreas de Vos

Behalve van dat ijs zijn al die verhalen over vallende muntstukken die dodelijke of verwondende eigenschappen zouden hebben een grote zooi lariekoek. Broodje Aap met mayo en uitjes. Deze mythe is bij Mythbusters (Discovery) getest en “totally busted” verklaard. Hoewel een vallende munt met zijn uiteindelijke valsnelheid wel ff zeer doet, je loopt er weinig meer van op dan een blauw plekje en heel misschien een schaafwondje.

Het enige vallende geld dat dodelijjk is zijn beursnoteringen en dollarkoersen voor de economie.

Voor vallend ijs moet je je inderdaad meer zorgen maken. Een paar jaar geleden hadden we in maart (2005) een week met prachtig veel sneeuw en vorst met uiteindelijk een fraaie rij ijspegels aan de achterkant van de kap (aan het riet dat over achterkeuvelens steekt). Toen heb ik de molen maar laten staan, geen zin om zo'n ijzige speer op m'n kop te krijgen.

Groetsels,

Andreas de Vos