tikkende hamers op blote billen

• erik dudink

Met grote verbaasing heb ik het artikel “tikkende hammers op blotte billen”zitten lezen.

Wat een verhaal en nog maar niet te spreken over de foto, het lijkt mij niet echt prettig scherpen als je constant in het licht moet kijken.

ik heb altijd geleerd dat het schaduw rantje heel belangrijk is hieraan bepaal je namelijk de diepte van de kerf, dus niet met een tl lamp gewoon maar op de molensteen liggend.

Ongeveer een 30 jaar geleden heb ik een goede scherp lamp gecopieerd, namelijk bij molenaar Frans Gunnewick, mijn eigen leermeester had hem namelijk ook,Arie Berkhout ook geen onbekende in molewereld.

De molewereld van nu word toch wel heel veel geromantiseerd ik vind dit toch wel jammer.

Ik heb altijd geleerd doe het goed of doen het niet, want als wij het niet goed doorgeven waar gaat het dan heen met dit mooie ambacht?????????

Een verondrustende molenaar uit Oosterblokker.

• Mike Ekelschot

Erik, als ik zoiets lees denk ik als eerste “het is de krant en daar staat wel meer zever in..”

Die foto kan zwaar geënsceneerd zijn zo de fotograaf het wilde.

Nooit zelf meegemaakt dat ze vragen “doe eens iets” (voor de foto) maar dan wél op

hun manier… ?

Zelf is het mij nog nooit gelukt iets in de krant te krijgen waarvan ik dacht JA, ze hebben het 100% begrepen, zo is het duidelijk! (zelfs niet als werkelijk álles was voorgekauwd..)

• Willem Roose

Erik, Je bent me net voor. Ik heb me ook erg gestoord aan dit artikel, vooral aan de mij volledig onbekende term ‘de molen gaat met de billen bloot’; wat een tendentieuze flauwekul! Gelukkig noemden we ‘billen’ in Zeeland gewoon ‘scherpen’; scheelt weer een hoop journalistieke koddigheid.

Bij deze nog een tip: Onlangs verscheen het boek ‘'t Is mooi geweest; uitstervende beroepen’ van Wil Thijssen met daarin bijna 20 pagina's Brasser Biggekerke over hun uitstervende beroep molenaar: verplichte kost m.i. voor iedereen die zich (koren)molenaar wil gaan noemen.

met gedeelde verontrustende groet,

Willem (die nu naar zijn Arend in Bergambacht gaat)

• johannes kooistra

Onlangs werd tijdens de restauratie van molen Massier te Nieuw-leusen de oude billamp weer terug gebracht door iemand die in het bezit was van die lamp!

Oud molenaar Jan Massier vertelde onlangs dat hij zich als kind eens flink zijn hand had verbrand aan deze lamp terwijl zijn vader de stenen aan het scherpen was.

Groeten Johannes,

( die van de week weer op de steen van penninga's molen in Joure gaat kruipen)

• Fer van Bergen

Er leven 16 a 17 miljoen mensen hier in Nederland? Waarvan 1700 molenaars/molendeskundige?. Is dat niet 0.01% van de Nederlandse bevolking. Van die 1700 molenaars zijn er een aantal die morgen gelijk kunnen beginnen als Hoogleraar of zeker Professor op molen(molenaars)gebied. In een artikel als deze wil je de 1.508.300 mensen bereiken en enthousiast maken voor de molens, dus 99.9% van de bevolking.

Dit zijn de buren van de molen, kinderen, ouders van toekomstige molenaars en beleidsmakers. Echter wordt vaak de motivatie weggenomen door reacties die dagelijks op dit prikbord verschijnen om aandacht te besteden aan de 99.9 % van de bevolkingsgroep. Omdat je denkt, hoe komt dat over bij die 0.01% van onze deskundige daarover. Mensen die hun vingers in een toetsenbord planten zonder na te denken waarop ze reageren en de rest duidelijk willen maken dat hun kennis vele malen verder reikt dan de initiatiefnemer om belangstelling en aandacht te trekken voor een mooi en boeiend molenaars beroep wat nagenoeg uitsterft. Indien het ons niet meer lukt de mensen te trekken met ambachtelijke zaken die direct of indirect met de molen te maken hebben, kunnen we altijd de molen nog gaan aanbieden als kermis attractie “wiekdraaien”.

Ik vind dat de verslaggever redelijk is gelaagd om de boodschap over te brengen en hoop op minimaal 10 mensen die komen kijken en dan is mijn inzet dik beloond.

Dat zal mij weer voldoende motivatie geven om het volgende evenement waar mee de molens beter van worden te organiseren.

• Mike Ekelschot

Beste heer Van Bergen, ik heb helaas niet het genoegen om u persoonlijk te kennen.

(en dat zal wellicht nooit gebeuren gezien de afstand, maar u mag altijd langskomen)

Uw stelling is mijns inziens zeker deels correct, maar u mist denk ik een belangrijk punt in uw betoog.

Als vanzelfsprekend is het belangrijk om “onze” molens en “ons” ambacht onder de aandacht te brengen en te houden, maar als het op de manier moet zoals u stelt om te voorkomen dat “het ons niet meer lukt de mensen te trekken met ambachtelijke zaken die direct of indirect met de molen te maken hebben, kunnen we altijd de molen nog gaan aanbieden als kermis attractie ‘wiekdraaien’ ” (sic) door teksten te schrijven en waarheden te ‘verdraaien’ om het “op te leuken” (en ik meen dat dit een nederlandse uitdrukking is).

Dan wordt ik liever ook een molenaar met de deur op slot, net zoals mijn (ex)collega-beroeps in Bergambacht, omdat ik óók, en blijkbaar volgens u onterecht, denk “hoe komt dat over bij die 0.01% van onze deskundigen daarover” en mij diep zou schamen om mijn eigen ambacht waar ik nog steeds mijn brood mee verdien zo goedkoop en populistisch met holle kreten en halve waarheden te moeten verkopen.

Maar zoals ik al vaker heb gezegd: “ieder zijn/haar meug”

mvrgr. Mike Ekelschot, moleneigenaar, bestuurslid van een 'grotere) molenvereniging, molenaar & molenmaker

• Bart Hoofs

Het kan niet anders dat foto niet de waarheid spreekt. Brabants beste stenenscherper in de persoon van Kees Fitters geeft hier les aan 2 leerlingen.

Kees leerde het vak bij o.a. Louis Rommens in Terheijden. Toen de Gebroeders Hermus uit Made voor hun maalderij nieuwe stenen kochten werd Kees om advies gevraagd. Vele jaren scherpte hij daar de stenen. Een van de leerlingen momenteel is Toon Hendrikx die nu ook maalt op de molen van Piet Snoep in 's-Gravenpolder. Geloof maar dat Toon zo leergierig hij is ook aan Piet zal vragen hoe te handelen. Piet was het die vele mannen van het eerste uur bij het AKG het scherpen of billen leerde.

Zelf had ik ook het genoegen om onder leiding van Kees Fitters het praktijkgedeelte van de korenmolenaarscursus te volgen. Kees is een zeer secure en vakbekwame molenaar en ook zeer kritisch naar zijn leerlingen toe.

Bart

• Willem Roose

Bart, voor de goede orde: ik trek het vakmanschap van Kees Fitters absoluut niet in twijfel! Het gaat me meer over de toon van dit soort leuterjounalistiek; mijn mooie ambacht wordt hier m.i. teveel afgeschilderd als 1 grote speeltuin.

Mike is het gedeeltelijk eens met het betoog van Fer van Bergen; dat geldt ook voor mij.

Groet,

Willem

• Alwin

Blijft moeilijk foto's maken zonder flitsen als alle ramen zijn verdonkerd en je alleen met een klein lampje an het billen bent….

Kom de volgende keer gewoon langs, dit voorkomt dit soort onzin.

• Mike Ekelschot

Beste Alwin (zonder achternaam),

Onzin (sic) is hier zeker niet het juiste woord… (!)

Ik heb met Fer persoonlijk contact gehad en eea besproken.

Jouw reactie is qua inhoud als niveau in mijn ogen nog onzinniger dan

bvb. het onderbouwde betoog van Willem (als je dit onzinnig zou durven

noemen overigens).