Ter discussie:
Het lijkt mij zinvol een nieuwe naam te bedenken voor nieuw gebouwde molens, die gewoonlijk van begin af geheel of gedeeltelijk een andere functie krijgen.
Ik hoef hier geen voorbeelden te geven, er komen er steeds meer.
Natuurlijk heb ik het hier niet over restaureren of completeren van bestaande molens, ook niet over het verplaatsen van molens naar een plek waar een molen weer tot zijn recht komt.
Geen enkele monumentale molen uit vorige eeuwen bevindt zich nu nog in de oorspronkelijke staat, wanneer het staande en het gaande werk van een molen voor het grootste deel origineel is en de molen steeds goed gerestaureerd is, moet dit acceptabel zijn.
Wanneer de Nachtwacht in de loop van de jaren niet vele malen was gerestaureerd, was deze trots van ons kunstbezit ook al lang uiteengevallen en afgevoerd als afval.
Het verschil tussen de Nachtwacht en een met de hand nageschilderde kopie is het verschil tussen KUNST en KITSCH. Het is geen kunst, maar vaak wel kunstig.
We kunnen natuurlijk ook spreken van een kitschmolen, maar eigenlijk geef ik de voorkeur aan het woord KLOONMOLEN, omdat hiermee bewust geen waardeoordeel aan deze nieuwbouw wordt gegeven.