Molenwikipedia

• Fred de Rooij

Heb de discussie gelezen van Kees Vanger. Is het niet mogelijk een soort Wikipedie op molengebied te ontwikkelen via dit prikbord waar ieder het zijne op kan zetten middels eigen tekst, tekening en fotomateriaal op molenaducatieve wijze? Zou zelf niet weten hoe dit moet, allicht dat er een betweter onder ons is die dat op kan pakken. Het werk van Kees kan dan op deze op deze wijze mischien een vervolg hebben en de MIO,s hebben dan weer een infositetje extra om hun kennis op te doen. Doe zo maar effe een gooi om een discussietje te openen.

Groetjes.

Fred.

• Andre Koopal

Onderschat het onderhoud van een wiki niet. Een wiki is zeker geen oplossing voor alles. Je moet keuzes maken of iedereen vrij kan editten, of dat je een account moet hebben. Accounts lossen het vandalistisch editten gedeeltelijk op, maar niet volledig. Dus moeten er vrijwilligers zijn die toevoegingen in de gaten houden, en geklier eruit halen.

Daarnaast zal je zien dat er discussie over formulering en aanpak onstaat, en dat moet gemanaged worden.

Als laatste zal ook hier het punt van auteursrechten spelen, zowel voor de afbeeldingen als de teksten.

Het kan allemaal wel, maar je doet het niet zomaar.

Groetjes,

Andre

• Fred de Rooij

OK, ik begrijp het. Gooide maar een balletje op. Wel jammer want volgens mij kan de echte liefhebber daar veel info in kwijt en de “andere” liefhebber weer veel van leren.

Fred

• Andre Koopal

In wikipedia zelf kan je ook al best veel info kwijt. Je moet je alleen wel aan wat spelregels houden, en die zijn niet altijd meteen duidelijk, en je moet je realiseren dat je toch iets meer voor een generiek publiek schrijft. Dat betekent niet dat je niet diepgaand kan zijn, maar wel dat het begrijpelijke taal moet blijven, en een goede inleiding belangrijk is.

Als mensen hierover vragen hebben, ik ben zelf de laatste tijd redelijk actief op wikipedia, dus als er vragen zijn stel ze gerust via mail.

Groetjes,

Andre Koopal