Achtkante molen zonder vangstok.

• Pandsel

Dag Piet,

Nog even over de stenen, je zegt dat die op de maalzolder lagen, ik neem aan dat je daarmee bedoelt de steenzolder, i.t.t. op een halfzolder? Dat zou beteken dat de molen heeft beschikt over een luiwerk. Oude grondzeilers met een halfzolder-opstelling, mogelijk de meerderheid van de 17e en 18e eeuwse en een enkele 19e eeuwse grondzeiler/meelmolens, hadden geen luiwerk. Weet je hier nog iets over?

Groeten,

Pandsel

• Andreas de Vos

Met 19,10 meter vlucht is de molen inderdaad nog weer kleiner dan ik dacht (20-22 meter) maar het scheelt niet heel erg veel.

Nu bedenk ik me ineens: afgezien dat het een binnenkruier is, de vlucht is ongeveer hetzelfde als van de huidige Oude Knegt te Akersloot, (die is nu ongeveer 19,5 m meen ik) en vergelijkbaar met De Hoop te Den Oever. Die molens zijn buitenkruiers, dus waarschijnlijk wat krapper in de kap, dus ook kleinere zolders. Die molens hebben een halfzolder op begane grond, zij het dat de balklaag van het steenbed op tafelementshoogte ligt en de penanten een flink stuk boven het maaiveld steken. Die van De Hoop te Beets lijkt met het tafelement vlak bij het maaiveld te liggen.

Omdat het een binnenkruier is zou dat iets ruimte kunnen schelen.

Tevens zie ik op de foto (met de molenaar voor naast de deur) dat net onder in het riet wat kistgaten zitten. Zit die eerste bintlaag dan ook zo laag (zeg maar ter hoogte van waar het riet begint)? De foto van de molen in desolate toestand met een veld zonder riet is helaas zo klein dat daarop niet zichtbaar is waar de bintlaag ligt, kwa hoogte. Gebruikelijk is ongeveer halverwege de romp.

Al met al, toch wel interessant om eens inzicht te krijgen in hoe deze kleine molen dan ingericht zou zijn.

De reacties wat combinerend kom ik op:

een kleine binnenkruier met:

- eerste bintlaag relatief laag in de romp (ongeveer waar het riet begint)

- 2 koppel stenen op 1e zolder (1e bintlaag = steenzolder)

- putbalk met lager van koning tussen de stenen op de (losse?)legeringsbalken

- een luiwerk op de steenzolder

- ijzerbalken van steenspillen in de kapzoldervloer (= 2e bintlaag)? Of een balklaag tegen de stijlen onder de kapzoldervloer, waaraan dan ook de luias gehangen zou kunnen zijn

- begane grondvloer geheel open als werkruimte (boven zal maar weinig ruimte zijn, luiluik, trapluik, 2 koppel stenen)

Pandsel schrijft:

“Oude grondzeilers met een halfzolder-opstelling, mogelijk de meerderheid van de 17e en 18e eeuwse en een enkele 19e eeuwse grondzeiler/meelmolens, hadden geen luiwerk.”

Ik weet niet in hoeverre de Kijkduin te Schoorl een afwijkende molen is, kwa irichting, maar die is van 1772 en heeft wel een luiwerk, 2 koppel stenen op een halfzolder. De Otter te Oterleek (1900, maar wel vervanger van een oudere op die plek, en ik gok er zonder diepere achtergrondkennis op dat de huidige kwa inrichting niet veel anders zal zijn dan zijn voorganger) idem dito: 2 koppels op een halfzolder, met luiwerk. Dat kunnen natuurlijk latere toevoegingen zijn… Toch, om de beschikbare ruimte optimaal te kunnen gebruiken zou een luiwerk om de voorraad maalgoed naar boven te krijgen wel het eerste zijn waar ik als molenaar aan zou denken.

Groetsels,

Andreas de Vos

• Peter van Kuik

De aanwezigheid van de 9e penant en de lage plaatsing van de kistramen boven de steenzolder doen je vermoeden dat de steenzolder er pas later ingelegd is en dat de koningspil oorspronkelijk tot op de penant liep en er maalstoelen waren. In dat geval was er waarschijnlijk ook maar 1 bintlaag, die onder de kapzolder. De steenzolder was er dan later van binnenuit ingeklampt. De ramen op de begane grond zien er ook niet zo oud uit. Oorspronkelijk waren er wellicht alleen maar de kistramen en de deuren, maar na het plaatsen van de steenzolder waren de extra ramen nodig.

Door het plaatsen van een steenzolder kwam er 2 keer zoveel ruimte, hetgeen nodig werd toen er meer opslag in de molens kwam vanaf 2de helft 19de eeuw. Het was nog niet genoeg, op de foto's is een vierkante schuur te zien die er later nog eens bijgebouwd werd.

• Piet Groot

De molen had een luiwerk onder de kapzolder, één kam hieruit heb ik veranderd in een voorzittershamer voor het gilde.

Volgens mij heeft deze kam ook model gestaan voor het eerste GVM-insigne.