watermolen stadskanaal

• M. Sijbom

Al iets meer dan een jaar ben ik bezig om de molenhistorie van Stadskanaal uit te zoeken. Inmiddels heb ik daar ook een aardig digitaal boekwerk van gemaakt (molensvanstadskanaal.nl.nu)

Gisteravond deed ik een nieuwe ontdekking, op een militairekaart van 1908 ontdekte ik dat er in Stadskanaal een watermolen stond (in de zin van een poldermolen, geen watergedreven molen) Hij moet op het terrein van de oude aardappelmeelfabriek gestaan hebben. Deze fabriek is meen ik rond 1919 gebouwd.

Wellicht is er hier op het forum iemand die mij meer over deze molen kan vertellen en wellicht is er ook een oude foto te vinden.

Met vriendelijke groet

Marijn

Stadskanaal

• Bob Poppen

De locatieaanduiding “op het terrein van de oude aardappelmeelfabriek” is onduidelijk. Er waren sowieso twee aardappelmeelfabrieken in deze regio, waaronder ‘De Twee Provinciën’.

Dus graag een ietwat exactere aanduiding.

Overigens heeft er in Nieuw-Stadskanaal een poldermolen gestaan. Deze molen bemaalde de Polder 18.

Bron: fiche 881 B. van der Veen Czn.

Stadskanaal viel vroeger onder de gemeente Onstwedde en in die gemeente stonden zes poldermolens.

Bron idem 882/883.

• M.Sijbom

Hallo Bob,

De molen heeft op het terrein van ‘De Twee Provincien’ gestaan, het huidige plan waterland van Stadskanaal. Ik zal je dit weekend eens een foto van de kaart sturen.

Met vriendelijke groet

Marijn

http://bekijk.nl.nu