Beste molenvrienden,
Door omstandigheden ben ik er niet eerder toe gekomen maar ik wil het jullie niet onthouden. Op 11 en12 oktober 2008 waren er voor de eerste keer gezamelijke molendagen in West en Oost-Vlaanderen. Welnu mijn vrouw en ik hebben sinds niet al te lange tijd de beschikking over een camper en hebben deze dagen dus in het Belgiese landschap doorgebracht. We mogen wel stellen dat België het land van de standerdmolens is geweest want daar zijn nog heel veel exemplaren te vinden. Hoewel ook hier de oorlogen veel verwoesting onder de molens hebben gebracht. In West-Vlaanderen staan nog zo een 63 molens. Die kan je uiteraard niet op een dag allemaal gaan bekijken dus maak je een selectie. Een van de molens welke we absoluut wouden zien was de Couchezmolen in Zarren. Een hele hoge molen midden in een weids landschap met een biotoop waar menigeen hier in Nederland van ligt te dromen. Vreemd dat er zo een hoge molen staat want het had net zo goed een grondzeiler kunnen wezen. Doch dit heeft t maken met het feit dat er vroeger meerdere molens hebben gestaan en men niet voor elkaar onder wilde doen. Dus het moest hoger en beter om elkaar maar de loef af te steken. Zodoende is dit ook een hoge molen geworden en een van de weinige die er nog is. Ik heb zelfs begrepen dat dit de hoogste molen van België is. Het uitzonderlijke in deze molen is ook dat hier een onderaandrijving in zit voor de molenstenen. Heel apart om te zien. Ook staan er naast de molen nog restanten van een voorganger en een oude molenas.
Op zondag was de Oost-Vlaamse molendag en hier wilden we in ieder geval ook naar Herzele omdat daar een zetelkruier staat. Maar dan wel in een rondstenen molen. Namelijk de molen ter Rijst in Herzele. In deze plaats staat ook nog de molen ter Rullegem een standerdmolen aan de andere kant van de stad. Om alle molens te gaan beschrijven is mij even teveel van het goede men kan voor info over de molens terecht op de site van de Oost-Vlaamse molens en de West-Vlaamse molens. In ieder geval heb ik wel de foto's in een album geplaatst zodat men er toch even van kan genieten.
Voor de West-Vlaamse molen klil deze link
http://www.mijnalbum.nl/Album=YSGLZVEH
en voor de Oost-Vlaamse molens
http://www.mijnalbum.nl/Album=68VVGOJL
Sinds 30 november zijn er ook nog eens 2 schitterende molenfotoboeken van Vlaanderen uitgekomen.
Vriendelijk molengroeten
Joop Overman