Molenland Vlaanderen

• Bart Hoofs

Nu we toch in Vlaamse sferen zijn aangeland mag het verschijnen van beide boeken “Molenland Vlaanderen” ook aandacht krijgen. Het is hier wel genoemd door Damien de Leeuw maar over de inhoud e.d. is (helaas) niets te lezen.

Beide boeken zijn van de hand van molenaar en moleneigenaar Alain Goublomme.

Met name ook John Verpaalen uit Roosendaal heeft Alain enthousiast gemaakt voor de uitgave. Ik denk dat we mogen spreken van een zeer waardevolle uitgave over de molens in Vlaanderen. De provincies Antwerpen en Limburg ontbreken helaas (nog). Men heeft een mooie mix van allerlei onderwerpen in heden en verleden aangesneden. Nu niet eens een boek met alle technische details over de molens zelf. Ook de mix van medewerkers met een enorme veelzijdige kennis zoals: Walter Vandenbranden (conservator Mola), Paul Bauters, Lieven Denewet en John Verpaalen geven verschillende invalshoeken. Je wordt op reis genomen in de tijd door het mooie Vlaamse molenland. Ook is er veel respect en aandacht voor oude vakmolenaars. Het doet je weer herinneren aan de artikelen van wijlen Els de Kinderen over de maalders in het blad van Levende Molens. Zoiets kom je in boekvorm in Nederland weinig tegen.

Alain mocht gebruik maken van de bijzondere fotocollectie's van Ton Meesters, Frans Weemaes en Norbert Raes. Ook het molencentrum van Levende Molens Nederland in Roosendaal mocht benut worden. Een centrum wat mijns inziens ook veel te onbekend is. Er is daar een ongekend mooie collectie fotomateriaal beschikbaar.

Ik ben blij dat Alain Goublomme c.s. dit project heeft doorgezet en er iets moois over de bijzondere Vlaamse molens verschenen is.

Naar ik begreep was de boekpresentatie in Oudenaarde ook zeer passend en met een bijzonder gezellige sfeer.

Hieronder de site: http://www.vlaamsemolens.com/afbeeldingen/Molenland%20Vlaanderen%20Brochure.pdf

• Joop Overman

Hallo Bart,

Deze boeken zijn inderdaad een genoegen om in te kijken. Er wordt heel goed in beschreven wat er vroeger al niet met al die molens is gebeurd en hoevele er wel niet verdwenen zijn. Ook de portrettenserie van de oudere molenaars vond ik een mooi item. Kortom Alain heeft zich hier van zijn beste kant laten zien en uiteraard ook de andere mensen die hieraan mee hebben gewerkt verdienen alle hulde.

Groeten Joop

• alain goublomme

Ik ben zelf ook ongelooflijk blij met de beide molenfotoboeken en met de vele lofbetuigingen. Ik wens zeker te benadrukken dat de bijdrage van John Verpaalen enorm kostbaar is geweest. John en ik zijn zeer goede vrienden geworden en ik ben heel erg dankbaar voor de vele andere vriendschappelijke relaties die dankzij deze boeken tot stand zijn gekomen.

Het doet me bovendien ontzettend veel plezier dat we zowel tijdens het Molenweekend in oktober als tijdens de signeersessie in Oudenaarde weer vele Nederlandse molenaars mochten ontmoeten. Dat doet deugd!

Verkondig het maar aan wie het horen wil dat vele Vlaamse molenverenigingen o.a. via Molenforum Vlaanderen vzw komaf willen maken met de verzuring die de jongste jaren in de Vlaamse Molenwereld was binnengeslopen. Nauwere en vooral hartelijke contacten met onze Nederlandse collega's is een van de doelstellingen van dat Molenforum.

Ik zal nooit het moment vergeten waarop zowat 350 Vlamingen en Nederlanders in Oudenaarde samen Daarbij Die Molen zongen. Ik geniet nog altijd na.

Maak er fijne feesten en zeer graag tot binnenkort.

• Damien De Leeuw

Een foto genomen in Oudenaarde:

Daar bij die molen ….

Groeten,

Damien

• Lieven Denewet

Wie “Molenland Vlaanderen” alsnog onder de kerstboom wil zien prijken

of zijn (molen)geliefde(n) een duurzaam eindejaarscadeau wil gunnen

(zonder het risico te lopen dat deze gift op e-bay doorverhandeld wordt…):

hierna volgen de inhoudelijke presentatie en de actuele bestelgegevens.

—————————–

Molenland Vlaanderen: een tweeluik

Een project van Alain Goublomme

molenaar op de Herzeelse staakmolen Te Rullegem

In het najaar van 2008 verschenen twee molenfotoboeken die uniek zijn voor de Lage Landen.

Het ene boek vertelt een historisch beeldverhaal in vijf hoofdstukken: de laatste bloeiperiode van de ambachtelijke molen in de tweede helft van de 19de eeuw, molens tijdens de Grote Oorlog, molens in hun nadagen en ten slotte de herwaardering ervan als kostbaar, levend erfgoed. Ook markante molenaars en molenbouwers krijgen aparte aandacht. Het gaat om zelden of nooit gepubliceerd beeldmateriaal uit de bijzonder waardevolle collecties van de Stichting Levende Molens Nederland, Frans Weemaes, Ton Meesters, Norbert Raes …. Het accent ligt op molens uit Oost- en West-Vlaanderen, Vlaams-Brabant, Zeeuws-Vlaanderen en Frans-Vlaanderen.

Elke periode wordt deskundig toegelicht door befaamde molinologen zoals Paul Bauters, John Verpaalen, Walter van den Branden en Lieven Denewet.

Het andere boek is een fotografische impressie, een scala van zeer recente en ontroerend mooie sfeerbeelden van ros-, water- en windmolens en nog actieve molenaars. De ronduit schitterende foto’s zijn van de wijsvinger van Philippe Minnaert (die ook al fotografeerde voor de boeken ‘De Vlaamse Ardennen’ en ‘Beeldig Oudenaarde’) en Mireille Verscheure. Philippe benadert de molen alsof die een fotomodel is, maar hier is het wel de fotograaf die onvermoeibaar beweegt op zoek naar ongewone en dus telkens verrassende perspectieven. Mireille is een onterecht bescheiden fotografe die ook vaak vanuit een ongebruikelijke lenshoek de ziel van de Vlaamse molenwereld subtiel blootlegt.

Het voorwoord van de beide boeken werd geschreven door zanger, beeldhouwer en levensfilosoof Willem Vermandere, die zelf eigenaar is van een oude poldermolen.

De zeer fraaie boeken hebben een harde kaft (formaat 21 x 29,7 cm, liggend), zijn ingenaaid en bevatten honderden zwartwit- en kleurenfoto’s over bijna 400 pagina’s. De twee boeken worden aangeboden in een foedraal.

Beide boeken kosten nu samen 65 euro of 32,50 euro/stuk. Wie ze dan per post wenst te ontvangen, betaalt 7,50 euro verzendkosten extra.

Vlamingen betalen alles op het rekeningnummer 063-4634415-81 van Alain Goublomme, Ommegangstraat 17, 9667 Horebeke.

Nederlanders betalen op rekeningnummer 861.888.049 van de Stichting Levende Molens, Vincentiusstraat 7, 4701 LM Roosendaal.

U vermeldt: “twee molenfotoboeken”, “boek 1” (historisch beeldverhaal) of “boek 2” (fotografische impressie).

Wilt u meer info?

Alain Goublomme: (055) 45 57 73 – alain.goublomme@telenet.be

Stichting Levende Molens: (0165) 56 49 30 – molencentrum@home.nl

• Jan Althof

IDD twee prachtige boeken waar het vakmanschap qua inhoud en uitvoering én de liefde voor het onderwerp vanaf stralen. Een topper in de gestaag groeiende verzameling.