Nu we toch in Vlaamse sferen zijn aangeland mag het verschijnen van beide boeken “Molenland Vlaanderen” ook aandacht krijgen. Het is hier wel genoemd door Damien de Leeuw maar over de inhoud e.d. is (helaas) niets te lezen.
Beide boeken zijn van de hand van molenaar en moleneigenaar Alain Goublomme.
Met name ook John Verpaalen uit Roosendaal heeft Alain enthousiast gemaakt voor de uitgave. Ik denk dat we mogen spreken van een zeer waardevolle uitgave over de molens in Vlaanderen. De provincies Antwerpen en Limburg ontbreken helaas (nog). Men heeft een mooie mix van allerlei onderwerpen in heden en verleden aangesneden. Nu niet eens een boek met alle technische details over de molens zelf. Ook de mix van medewerkers met een enorme veelzijdige kennis zoals: Walter Vandenbranden (conservator Mola), Paul Bauters, Lieven Denewet en John Verpaalen geven verschillende invalshoeken. Je wordt op reis genomen in de tijd door het mooie Vlaamse molenland. Ook is er veel respect en aandacht voor oude vakmolenaars. Het doet je weer herinneren aan de artikelen van wijlen Els de Kinderen over de maalders in het blad van Levende Molens. Zoiets kom je in boekvorm in Nederland weinig tegen.
Alain mocht gebruik maken van de bijzondere fotocollectie's van Ton Meesters, Frans Weemaes en Norbert Raes. Ook het molencentrum van Levende Molens Nederland in Roosendaal mocht benut worden. Een centrum wat mijns inziens ook veel te onbekend is. Er is daar een ongekend mooie collectie fotomateriaal beschikbaar.
Ik ben blij dat Alain Goublomme c.s. dit project heeft doorgezet en er iets moois over de bijzondere Vlaamse molens verschenen is.
Naar ik begreep was de boekpresentatie in Oudenaarde ook zeer passend en met een bijzonder gezellige sfeer.
Hieronder de site: http://www.vlaamsemolens.com/afbeeldingen/Molenland%20Vlaanderen%20Brochure.pdf