een vraag

  • Rob Simons

    Volgens mij maakt 't Gebinte ze ook van WK77.

    De wat oudere zeilen van Van Neerven zijn vaak van uitstekende kwaliteit. In Borkel hangen er zeilen uit 1989 voor, en nu beginnen ze iets te verslijten, maar ze kunnen gerust nog enkele jaren mee. Eigelijk is het doek alleen slecht aan het worden t.p.v. dat “spoor” op de voorkant. Zijn er eigelijk molenaars die WK77 insmeren met hydrolin?

    Op een andere molen, die niet vaak draait, hingen even oude zeilen en die zijn enkele jaren geleden vervangen, maar eigelijk was het niet nodig.

    Met polyester-katoen heb ik ook wel enkele keren gewerkt, en mijn ervaring is dat die zeilen zeker zo goed zijn als WK77, en mooier op het hek liggen. Maar je moet ze dan wel elke 2 jaar insmeren en dan gaan ze lang mee. Een klein nadeel is dat ze best wel zwaar zijn als ze nat zijn..

    Wat betreft die litsen ben ik het volledig eens met Mario en Paul.

    I.v.m. dat krimpen/rekken bij het nat/droog worden, zie je vaak ook nog speciale knopen voor de slaglijnen enz. Dat kom je ook nog maar weinig tegen.

    Groeten,

    Rob

  • Ryanne

    Ja de zeilen van Van Neerven zijn echt wereldberoemd , trots op mijn osse afkomst

  • Fietsende

    In de jaren '80 heb ik op de Vanbutseles Molen in Wevelgem (België - zie foto onder) maïs gemalen en de zeilen hadden daar ipv. zwichtlijnen kettingen met aan het uiteinden leren riemen, die je bij het voorleggen aan de hekkens vastbond. De molenaar moest even weg en ik bood mijn diensten aan. Hetzelfde op de standerdmolen van Coquelles in Frankrijk waar ik ook heb gedraaid.

    =12pt