Spinnekop Wieuwens

• Gert Klijnstra

Tot mijn verbazing kwam ik voor de spinnekop van Wieuwens bij Oosterlittens in de laatste “Utskoat” een nieuwe naam tegen: “De Alde Swarte” (de Oude Zwarte).

http://www.molendatabase.nl/nederland/molen.php?nummer=115

Ik heb nooit beter geweten dat deze molen “Wieuwens” hete naar het buurtschap waar hij staat. Dit is geheel in de traditie van de streek. Al die kleine molentjes heten altijd naar de polder of de boerderij waar ze staan en hadden geen fantasie namen. Krijgen we hier nu in Friesland ook die gruwelijke modegril om molens van koosnaampjes te voorzien in de sfeer van namen zoals de Olde Swaen. Wie bedenkt er nu zo iets??? Wat is er mis met “Wieuwens”??

Je kunt alle spinnekoppen wel De Alde Swarte noemen want oud en zwart zijn ze allemaal.

Afschaffen die flauwekul!

• Johannes Kooistra

Een aantal jaren geleden heeft ook het bestuur van de vereniging de korenmolen te Sloten besloten de molen ook een naam te geven, dit terwijl de molen nooit een naam heeft gehad en de molen in de volksmond “de korenmolen” of “korenmolen Sloten” werd genoemd. Naar een mening van een vrijwillig molenaar, toch in vergelijking tot het bestuur een deskundig iemand, werd totaal niet geluisterd.

Ik vond het ook totaal niet passend de molen een naam te geven, hoe origineel de naam ook is bedacht.

In maart heeft ondergetekende na een periode van 25 jaar ook bedankt als vrijwillig molenaar. Tot op de dag van vandaag nog geen enkele reactie van het bestuur ontvangen!!!!!!!!! iets wat al genoeg zegt over de wijze waarop dit bestuur met vrijwilligers omgaat.

Sinds maart ben ik als vrijwillig molenaar actief op Penninga's molen in Joure.

• Bart Hoofs

Dat Johannes hier molenaar was heeft er toe bijgedragen dat het bouwbedrijf van Bertus Dijkstra in de molenbouw is gegaan. Toen Johannes hier draaide is Willem Dijkstra enthousiast geraakt met molens. Zij restaureerden toen deze molen.

Van daaruit is een mooi molenmakersbedrijf gegroeid met veel trouwe klanten.

Inmiddels ook in Brabant!

Ik kan me nog herinneren dat er vroeger een caravan bij de molen stond en Johannes in de zomermaanden elke dag draaide. En dat in z on mooi stadje dat moet geld opleveren voor de stichting… Als je het verloop de laatste jaren aan molenaars ziet in Sloten dan staat het vertrek van Johannes niet op zich…

Ach en als je nu op z on mooie molen als De Hersteller woont wat wil je nog meer…?

Bart