Gisteren Erica, Dalen en Weesp

• Wesley de Best

Gisteren kwam ik rond 8.30 uur aan in Erica, we hebben eerst de molen van het ZO naar het W moeten kruien en 2 vollen voorgelegd. Dat ging wel aardig, endje of 40 a 50, soms nog wel wat harder. Even later kwam ook Ricardo nog langs, die is er ook nog een tijdje gebleven. Nadat Ricardo was vertrokken heb ik nog het een en ander aan theorie gehad en wat vangoefeningen gedaan. Rond 11.45 uur hebben we de molen stilgezet en afgezeild.

Rond 12.00 uur vertrokken naar Dalen en ik zag vanuit de verte de Jan Pol al lekker rondgaan met 2 vollen. Rond 13.15 uur was ik bij de Jan Pol. Alex was er al. Rond 14.00 uur kwam ook Bram Neuteboom, de andere molenaar van de Jan pol, op de molen en toen zijn we begonnen met de kerstster. Alle lampjes moesten er ingedaan worden. toen we dat hadden gedaan hebben we de ster aan de stelling vastgemaakt. Even later ging Bram Neuteboom weer weg.

We hebben rond 15.30 uur de molen stilgezet, aangezien we 's avond naar Weesp zouden gegaan. Nog wel even de Bente gefilmd en gefotografeerd, hij draaide met twee pietermannetjes.

Rond 16.30 uur zijn Ricardo, Alex en ik op de trein in Coevorden gestapt. We moesten overstappen in Zwolle en Amersfoort en rond 18.30 uur waren we in Weesp.

Rond 19.00 uur waren we bij de Vriendschap, die met twee halven rondging, terwijl zijn buurman met 4 vollen nog niet rondkwam.

Het was druk bij de Vriendschap, een fanfare zorgde voor kerstliederen, er waren oliebollen en genoeg drinken en er waren veel mensen op afgekomen. We hebben ons natuurlijk even voorgesteld aan molenaar Wouter en ook even met Christiaan gesproken en ook Thomas Griffioen was druk bezig. Even later werden van de twee halven 4 vollen gemaakt, want de heren wilden gaan malen, wat wonderwel nog lukte, ook omdat de wind weer wat aantrok. Rond 20.15 uur zijn Ricardo, Alex en ik weer richting het station gegaan en daar de trein gegaan. Aangezien de trein naar Zwolle 10 minuten vertraging had (het zal weer eens niet zo zijn bij de NS…….), haalden Ricardo en ik met wat kunst en vliegwerk nog net onze trein. Na aankomst in Coevorden zijn we naar huis gegaan.

Vandaag was ik overdag niet op de Jan Pol, want ik moest op bezoek bij familie in het westen van het land. Maar Ricardo had rond 14.00 de Jan Pol wel losgegooid met twee vollen. In de vlagen ging de molen 60 a 70 enden. Rond 18.00 uur had Ricardo de zeilen geklampt en de molen heeft nog tot 20.00 uur gedraaid zonder zeilen. Ik kwam rond 18.00 uur aan op de Jan Pol.

Onderweg heb ik nog wat molens zien draaien, zoals Muiderberg (4 vollen), Oostzaan ( 2 halven) en de Jonge Dirk en in elk geval nog een molen in de zaan met 4 vollen, kon niet zien welke het was, ik vermoed de Kat.

Verder willen stichting Aold Daol'n, Bram Neuteboom, Ricardo Hemme, Alex Buist en ik iedereen prettige feestdagen toewensen en alvast een voorspoedig 2009.

Foto's (alleen onderste foto in Weesp): www.mijnalbum.nl/Album=KEKXQ7YU

Filmpjes van de Jan Pol en de Bente komen nog.

• Wesley de Best

Filmpjes:

http://www.youtube.com/watch?v=jAv4WGDX8h0

http://www.youtube.com/watch?v=FBJ8Iep49uI