Gisteren gedraaid op de Vrouwbuurstermolen

• Stefan Teeling

Bij deze nog het verslag van gisteren. Zo rond een uur of 13.30 bij de Vrouwbuurstermolen in Vrouweparochie aangekomen. Eerst m’n fiets tegen de molen geparkeerd, hierna naar binnen gegaan. De vouw van de molenaar was beneden bezig kerststukjes te maken en de molenaar Jan Braaksma was boven in de kap aan het smeren. Eerst de molenaarsvrouw gedag gezegd en daarna naar boven gegaan.

Wat meteen op viel eenmaal boven aangekomen, de weinige ruimte in de kap, zelfs zo weinig dag je niet eens aan de voorkant van het bovenwiel kan komen. Het gehad over de onhandigheid van de sprinklerinstallatie. Hierna het over de onbekende herkomst van de molen gehad, want dit is één groot raadsel, inclusief het bouwjaar. Hierna een zolder lager gegaan, wat hier meteen op viel, hoe mooi de standleiding van de sprinklerinstallatie in het rietdek was weggewerkt en ook hoe de andere leidingen (rechthoekige leidingen) in de vloeren waren weggewerkt. Petje af voor de mensen de dit gedaan hebben!! Ook is op deze zolder het kammenluiwerk te vinden. Hierna nog een (halve) zolder omlaag gegaan, naar de, ook hier weer genoeg rariteiten, zoals de veel te dunne legeringsbalken en de extra bonkelaar die via een klein kamwieletje, een al, een riemschijft en een drijfriem de haverpletter, welke een zolder lager staat aandrijft. Ook is er op dit soortement van tussenzoldertje een onafgebouwd bunkertje te vinden. Ook is er in de molen een heus graanreinigingssysteem, eerst word het graan gezeefd, d.m.v. een soort schudzeef, hierna word het fijne stof uit het graan gehaald door een stofzuiger, prachtig allemaal!!

De molen maar eens los gaan gooien, er moest nog een klein stukje gekruid worden, maar hier voor moest eerst wel de leiding en kabel voor de sprinkler in de kap losgehaald worden. Hierna de steekborden weggenomen en de vang er af gegooid. Wat gaan eten en drinken. Nog wat foto’s genomen in de molen en van buiten. Terwijl ik dit aan het doen was kwam er ook nog een kersman in een rijdend conservenblik langs. En ja al met al werd het jammer genoeg weer tijd om de van er op de gooien, de bliksem afleider weer vast en het gevlucht weer aan te lijnen. Er zijn zo’n twee zakken graan gereinigd á (ik denk) 20 kilo.

En tot slot langs deze weg meneer en mevrouw Braaksma nogmaals bedankt!

Over het weer:

Stond een mooi westen windje, windkracht 5-6.

Verder geen bewolking, mooie blauwe lucht.

Hier de foto’s:

http://picasaweb.google.nl/soepcom.teeling/Vrouwbuurstermolen#

Mvg. Stefan Teeling

• leo middelkoop

Die is leuk: ooit (omstreeks 1966) zijn er nieuwe Bremer-roeden in deze molen gestoken, maar die zijn inmiddels alweer vervangen. Nu blijkt, uit een paar foto's, dat iemand zo slim is geweest om het Bremer-plaatje op de as van het kruihaspel aan te brengen. Aangezien Bremer het nummer óp het plaatje aanbracht, hebben we hier vermoedelijk weer een stukje molengeschiedenis gered. Kan iemand even een verfkrabber pakken en het nummer voor mij uitlezen?

Het zou best eens 101, 102 of iets dergelijks kunnen zijn.

Als dat geen “Pact van Vrouwbuurstermolen” is……

Groet,

Leo

• Stefan Teeling

Ik ga er volgende week weer heen, dus ik kan wel even kijken. Het was mij trouwens niet eens op gevallen.

Mvg. Stefan Teeling