Goedendag,
Vandaag de molentocht gemaakt zoals ik had aangegeven. Naar België dus en te beginnen in Arendonk bij de Toremans Molen. Mooi model en heel apart met de bekleding van schaliën. We moesten het nu met de buitenkant doen, maar in het voorjaar komt de binnenkant aan de beurt. Dat geldt ook voor de andere in dit verhaal.
De tweede in de rij werd de Molen van Sint-Anneke op de Linkeroever.
De molen staat er fraai bij op dit punt hoewel je liever ziet dat hij echt vrij staat i.p.v. als een soort blikvanger voor het restaurant. Maar dat kan ik best verkeerd zien. Vanaf de kant van de camping vallen vooral de bomen op. Nu kaal en dat geeft wel een mooi beeld. In hoeverre zij de biotoop verstoren als ze vol in blad staan is een vraagteken.
Er wordt in het restaurant overigens een schitterende cappuccino geserveerd. Een lust voor het oog en de smaakpapillen. Van de dame die ons bediende mochten wij naar de stelling om daar even rond te kijken. Opvallend zijn dan de “krui-ogen”. Hierna was het tijd voor de volgende , De Eenhoorn. Maar eerst was er een spannend incident dat vermoedelijk nog redelijk goed is afgelopen.
Onderweg naar die molen viel het oog van mijn maatje op een rood verlicht raam. “Dat lijkt wel vuur”, of woorden van die strekking. Een snelle blik naar rechts bevestigde de juistheid van die opmerking en we sloegen snel rechtsaf en stopten bij het huis. Niemand te zien dus meteen het restaurant daar tegenover binnengerend om de brandweer te laten bellen. Daarna ben ik de auto weg gaan zetten en ben wat plaatjes gaan schieten. Binnen een minuut of zeven/acht waren 4 of 5 brandweerwagens, de politie en een helikopter ter plaatse. Na een paar minuten zag ik bij het raam waarachter eerst vuur was witte rook naar buiten komen. Geen nieuwe paus maar een gebluste brandhaard.
Zo op het oog viel het gelukkig mee. Het bleek een woning die in gebruik is als instituut van een of ander. Niemand aanwezig dus geen persoonlijke ongelukken. Niettemin kan de brand- en waterschade natuurlijk wel groot zijn helaas. De eigenaar vroeg ons de foto`s naar hem te sturen vanwege de verzekering o.i.d. Wat wel vreemd overkwam was dat de politie niet geïnteresseerd was in onze gegevens als aangevers van het fikkie. We hadden wel daders kunnen zijn. Mij goed want daar heb je alleen maar last van. Molens, daar kwamen we voor.
De Eenhoorn draagt een mooie naam, maar dat is het dan wel. Hij staat volkomen misplaatst op die plek. Een desolaat stuk terrein in een desolaat en troosteloos gebied. Wat zonde ook om te zien hoe de molen er zelf bijstaat. Interessant vanwege wat er allemaal mee is gebeurd wat o.a. zichtbaar is in de romp. Naar boven sterk naar binnen geknepen. Een ingeslagen ruitje van een deur op stellinghoogte veronderstelt een inbraak(poging). Je kunt zeggen dat het maar een ding is zo`n molen maar dit doet toch verdriet.
Evengoed is de molen wél draaivaardig en wellicht biedt dat hoop voor de toekomst.
De laatste molen in de rij is de Buiten of Westmolen in Berendrecht. Deze is zelfs maalvaardig maar de database vermeldt bij molenaar; “geen meer”. Hoe lang dat al is, weet ik niet maar de foto`s laten zien dat er buiten de molen niet veel gebeurt. De spreuk op de molen doet dan ook erg als een soort wanhoopskreet aan.
Misschien beoordeel ik het wat hard of verkeerd. Mogelijk dat bij een vriendelijk zonnetje in het voorjaar, een draaiende molen met een molenaar als gids de boel er meteen veel vrolijker uitziet. Dat hoop ik dan ook maar.
Al met al toch wel een aardige dag doorgebracht in het Antwerpse met een lekker happie en slokkie maar dat kan ook niet anders bij onze Bourgondische Zuiderburen.
Groetings.
Jan
www.althofweb.nl
http://picasaweb.google.nl/Noordkaper04/MolentochtMetBrand#