Zeilrails in Friesland?!

• Henk Epskamp

Molenzeilen willen moeilijk aan de bovenzijde in de rol draaien als de zeilklampen (buitenroe) of ogen (binnenroe) te dicht bij de askop zitten. In dat geval moeten de zeilen een smalle bek hebben. Klampen en ogen dienen in ieder geval verder van de askop verwijderd te zitten dan het hek breed is. Molengroet, Henk Epskamp

• Henk Epskamp

Correctie: zeilklampen moet zijn: zeilarmen!

• Johan van Dijk

Hallo Martin,

Deze zeilen van De Lelie zijn inmiddels vervangen door nieuwe Van Neerven-exemplaren, aangebracht afgelopen mei. De oude zeilen begonnen de nodige scheuren en gaten te vertonen en bovendien was het touwwerk op diverse plaatsen slecht. De nieuwe zeilen hebben weer een ‘normale’ bek gekregen omdat wij de schuine bek niet zo mooi vonden staan. Ik kwam jouw oude tekening tegen voordat ik de nieuwe zeilen besteld heb.

Groeten,

Johan

PS: Iedereen goede kerstdagen en een voorspoedig 2009 toegewenst!

• Willem Bever

Geachte heer Epskamp,

U zal het als zeilmaker, (toch?) wellicht anders zien, maar wat betreft de plaats van de zeilarmen en zeilogen deel ik uw mening niet.

De ogen en/of armen moeten m.i. dichter bij de as zitten dan dat de hekbreedte is.

Zelf vind ik het meest ideale dat de zeilarm of oog in het verlengde zit van de denkbeeldige lijn tussen de achter of buitenzoomlat en de tweede binnenzoomlat.

In de praktijk is dat meest de lengte van de zeilbreedte uit het hart van de roe.

Dus als voorbeeld ; Als de zeilbreedte 170 cm is, dan dienen de zeilarmen en ogen op 170 cm uit het hart van de roe te zitten.

Als de roe ongeveer 30 a 35 cm breed is in het hart, dan zal de zeilarm of oog ongeveer 15 a 20 cm terug zitten als de hekbreedte is.

Als de zeilen dan voldoende ingenomen zijn (aan de bovenkant), dan rolt zo'n zeil gewoon goed weg.

Met een kerstgroet van de Bever.

• De malende molenaar

Als leerling van “meester Durk” kennis gemaakt met deze zeilrails, vandaar nog even deze opmerking:

Het leren opklampen van de zeilen werd voor de leerling zo wel een stuk eenvoudiger en als je de techniek eenmaal beheerst, kun je met elk systeem overweg.

Inmiddels als molenaar zou ik deze rails niet op mijn molen willen hebben omdat ik persoonlijk vind dat het te rechtvaardigen is wat Durk zegt: “zo maken de leerlingen kennis met andere systemen en technieken”. Dat is prima zo, maar op ëén molen in Friesland is wel genoeg vind ik.

Daarnaast heeft de Schalsumer molen nog een constructie die je op geen enkele andere molen vind… “geitijzers” in het wiekenkruis!

Ga maar eens langs bij Durk; hij legt het je graag uit!

• Martin E. van Doornik

Jammer…. mijn poging om het trechter-effect tegen te gaan is nu teniet gedaan….

De zeilen gaan dus ongeveer nog geen 15 jaar mee.