HMML Version 2.0 deel 10

• Willem Roose

Het Moderne Molenleven; Version 2.0; deel 10

Het jaar van Bazelmans

Naast de terugkeer van dit column ;-) was 2008 wat mij betreft toch vooral het jaar van de door Jos Bazelmans aangezwengelde discussie ‘Moeten molens altijd malen?”. Hoewel ik het – ik herhaal dit nogmaals – lang niet blindelings eens ben met al diens zienswijzen, voelde de hele discussie - voor mij althans - als een heerlijk verfrissende douche: iemand van buiten het in zichzelf gekeerde on-issueclubje die eens lekker tegen heilige huisjes gaat aantrappen; er ontstaat deining en vervolgens ontpopt zich een hevige discussie. Vooral het verloop van die discussie was buitengewoon enerverend: van de non-conformistische fundamentalist tot de relativerende vrijdenker, beiden liet zich goed horen.

Ik ga nog iets verder: Ik hoop dat 2009 het jaar van de Bazelmansen wordt. Allerlei on-issue organisaties zullen geconfronteerd worden met onafhankelijke vrijdenkers:

De natuurorganisaties zullen geconfronteerd worden met hun eigen Bazelmans die hen uitdagend toe zal spreken: “Ja, prachtig uiteraard, jullie inzet voor het behoud van natuur; ik geniet oprecht als ik jullie vol enthousiasme hoor spreken over de meerkoet en de roerdomp, maar is jullie ‘nieuwe natuur’ nu wel echt ‘natuur’? Staat het creëren van ‘natuur’ – in deze situaties - niet gelijk aan het creëren van ‘cultuur’? Met andere woorden: ‘Gaan jullie bij het creëren van zogenaamde ‘nieuwe natuur’ – jullie felbevochten speeltje genaamd ‘ecologische verbindingszones’ – niet haaks tegen datgene in waar ‘natuur’ voor staat? Waar zijn jullie mee bezig als jullie nota bene dijken door gaan steken ten gerieve van jullie ‘natuur’, terwijl jullie daarmee een uniek (Hollands) cultuurlandschap aan het verwoesten zijn ten koste van vruchtbare landbouwgebieden, terwijl die nu juist zo nodig zijn omdat de alsmaar toenemende wereldbevolking meer en meer behoefte heeft aan – schaars - voedsel?!”.

Ook de milieuorganisaties zullen geconfronteerd worden met hun eigen Bazelmans: “Uiteraard, het milieu gaat ons allen aan”, zal hij keurig formuleren, om te vervolgen: “Ik ben derhalve heel erg blij dat jullie je voor zo’n goede zaak inzetten. Duurzaamheid? Natuurlijk! Fossiele brandstoffen zijn eindig en het is fantastisch dat jullie je inzetten voor het stimuleren van schone, duurzame energiebronnen; uiteindelijk wordt iedereen daar beter van!”, maar, zo vervolgt de milieu-Bazelmans met opgestoken vinger: “Stop asjeblieft eens met die CO2-onzin! Het is wetenschappelijk ongefundeerde paniekzaaierij!” (check de documentaire The Great Global Warming Swindle).

Ten slotte krijgt ook de bomenstichting een bezoek van hun eigen Bazelmans: “Prachtig werk! Goed dat bepaalde bomen zelfs een monumentale status hebben gekregen! Maar sta ook open voor het argument dat in bepaalde situaties soms beter geen bomen geplant kunnen worden. Met name het weidse Hollandse cultuurlandschap vraagt daar soms om. En houd trouwens ook eens op met die propaganda om bomen in Nederland te planten om de CO2-uitstoot tegen te gaan. Het hele CO2-verhaal is sowieso op drijfzand gebaseerd (zie milieuorganisaties) en in ons land is het ook nog eens zo dat bomen tijdens de herfst hun bladeren verliezen. Die verteren en daar is zuurstof voor nodig. Kortom: Denk eens wat vaker en dieper na!”.

Ook hier zullen er non-conformistische fundamentalisten zijn, maar waarschijnlijk (en in ieder geval hopelijk) zullen er ook vrijdenkers zijn die hun eigen rechtlijnigheid tegen het licht willen houden. Kijk, dan kunnen we zaken doen!

Ik wens u prettige feestdagen toe en alvast de beste wensen voor 2009!

WvdA

• WvdA

namens WvdA dus… ;-)

• Margreet

Dankjewel voor je nieuwjaarsgedachte WvdA, maar (daar gaat ze weer…) Ik verwacht juist van een hoogwaardigheidsbekleder als Bazelmans VISIE en niet allerlei losse gedachten en ideetjes. Kijk, ik als vrijwillig molenbeheerder, kan me dat permitteren, maar iemand die zeer hoog in het monumentzorgwezen zit moet een mening uitdragen waarmee wij als molenvoetvolk op de lange termijn iets mee kunnen. Eerst wordt met steun van de RACM de en na de andere molenromp gecompleteerd, soms met oud materiaal wat van ver gehaald word, wat m.i. uit oogpunt van streekkenmerken behouden soms destastreus is, later wordt de molenruine als een stukje onverwoestbaar industrieel erfgoed gepresenteerd. Kan niet, vind ik. Ik hoop dat dit een lekker lange draad wordt, hebben we na de kerst weer iets te lezen op onze digitale hangplek, Margreet

• Aad schouten

Ha die willem,

Bedankt voor de bazelmans spiegel die je ons zo voor gehouden hebt.

toen ik vandaag een van mijn geliefde orgels cd op had staan,gingen mijn gedachten richting ….je raad het al BAZELMANS.

orgels maken ook deel uit van ons cultuurerfgoed,en er zijn er geen groot aantal met een respectabele leeftijd,de stelling moeten molens altijd malen is ook goed toe te passen op orgels …moeten orgels altijd bespeelbaar zijn??????

vanuit de bazelmas optiek zeker niet,maaar als je deze stelling bij organisten neer zou leggen krijg je zeker een andere mening.

er zijn zeker in behoud en omgang met deze cultuurmonumenten paralellen te vinden .

wat te denken om een orgel met de nodige clavieren uit te breiden zonder rekening te houden met het karakterstieke van het betrefende orgel.

hoe zou toch niet erg zijn om op een bepaald moment om dat men het orgel niet meer zo wil restaureren dat er geluid uit komt, er dan maar een keybord neer zet

ja je moet er natuurlijk wel wat voor over hebben niet waar??

en wat te denken van de mensen die deze orgels bespelen,doen ze dat alleen voor publiek of voor de kerkelijke gemeente?,of komt er ook een persoonlijkepassie.

zo kwam ik eens s avonds laat voor bij een kerk en ik hoorde orgelmuziek de deur was los en ik stapte binnen ben naar boven gelopen en kwam daar in gesprek met een zeer gepassioneerde organist en deze man gaf vorm aan zijn passie die zeer dicht kwam aan mijn molenaar zijn.

laat dan bazelmans zijn licht dan ook maar eens in deze wereld zijn licht schijnen, er zal dan ongetwijfeld ook veel oud stof doen op waaien…….

kom we gaan nog maar eens een orgel cdtje op zetten …..zo lang het nog kan…

• Bart Hoofs

Ik kan je bevestigen Aad dat degene die op vrijwillige wijze orgels bespelen of orgels restaureren net zo fanatiek zijn als de molenaars en molenmakers.

Mijn broer bespeelde vroeger het mooie Van Hirtum orgel in de kerk van Hilvarenbeek. Een waardevol en oud orgel. We waren eens op bezoek bij orgelmakerij Elbertse in Soest. Een molenmakerij heeft vele soorten hout liggen maar wat je daar ziet… Het fijnste en mooiste hout.

Maar in de molenwereld komen ook veel orgelvrienden tegen. Naar ik meen was Wim van de Wal ooit orgelmaker. Gerbrand de Vries, wijlen Jan Kurver, een van de molenmakers bij De Gelder, Machiel Treffers etc. etc.

Daarnaast zijn er ook bouwhistorici zoals Dick Zweers uit Bergeijk die daarin hun werk hebben. Dick adviseerde o.a. bij de restauratie van de Bergeijkse kerk en orgel. Ook daarin heeft hij een formidabele hoeveelheid kennis.

Jammer is wel dat het schijnbaar op het orgelprikbord er heel heftig aan toe gaat.

Misschien wel te gepassioneerd?

• Robert Van't Geloof

Ik dacht ook dat Cock Den Uyl van De Palmboom in Palmboom ook orgels bespeelde. gegroet Robert en ook nog allemaal fijne kerst hoor.

• Robert Van't Geloof

Oops De Palmboom in Palmboom moet uiteraad zijn . De Palmboom in Schiedam gegroet Robert

• leo middelkoop

Ik ‘deed’ gisteren ook een nachtmis in mijn kleine kerkje aan de Cronesteinkade te Leiden (inderdaad: niet ver van de Rodenburger molen). De enkele hanger die het orgeltje bijna traditioneel in de winter heeft, had ik er voor het openingslied uitgeschopt. Ik ken dat ding nou eenmaal. Net als mijn molen voor mij weinig geheimen meer heeft.

De overeenkomst tussen molens en orgels is vermoedelijk de windkracht óf de liefde voor een ambachtelijk mechanisch product.

Groet,

Leo

• Johan van Dijk

Ondergetekende heeft ook een bovengemiddelde interesse voor orgels. Ik luister graag naar de orgelmuziek van de onvolprezen J.S. Bach. Daarnaast vind ik het altijd leuk om op een orgel te mogen spelen als de gelegenheid zich voordoet. Met een aantal jaren pianoles en enig verstand van orgels is het niet zo moeilijk om er enigzins harmonieuze klanken uit een orgel te krijgen. Ik heb ooit op een monumentendag nog in mij overall op het pneumatische orgel in de Arp Snitgerkast (voor de kenners) van Pieterburen mogen spelen. De toen dienstdoende organist was de zoon van molenaar Henk Berends uit Sebaldeburen.

Ik weet toevallig dat ook beroepsmolenaar (en historicus) Rolf Wassens als organist actief is. En Leo M. is van huis uit ook historicus. Ondergetekende studeert… u raadt het al geschiedenis. Wellicht dat er toch een aantoonbaar verband is! Een studiegenoot van mij is ook groot orgelfanaat en tijdens een gesprek bleek dat hij de kleinzoon is van wijlen roedenmaker Schuitema uit Dorkwerd is. Het wereldje is dan toch klein he…

Maar goed weer terug naar de molens, al kan een dergelijk uitstapje natuurlijk erg leuk zijn.

• klaas zaal

Ben zelf van huis uit altijd in draaiorgels geïnteresseerd geweest maar ook in mechanische concert- en kermisorgels. Als kind hing ik dan urenlang ( zonder een cent of dubbelje) op zak pal bij de Grote Gavioli die aan de zijlijn bij de autoscooter of botsautootjes stond. Wat een geluid en wat was er veel aan te zien met de vijf beelden en een xylofoon voorop. Enkele jaren geleden dit (adieu)orgel weer teruggezien in Engeland en weer was ik sprakeloos.Maar het is er nog en speelt. Stille orgels, daar moet je niet aan denken, net als stoomlokomotieven die niet meer rijden. Prett dagen allemaal, Klaas Z