Het Moderne Molenleven; Version 2.0; deel 10
Het jaar van Bazelmans
Naast de terugkeer van dit column ;-) was 2008 wat mij betreft toch vooral het jaar van de door Jos Bazelmans aangezwengelde discussie ‘Moeten molens altijd malen?”. Hoewel ik het – ik herhaal dit nogmaals – lang niet blindelings eens ben met al diens zienswijzen, voelde de hele discussie - voor mij althans - als een heerlijk verfrissende douche: iemand van buiten het in zichzelf gekeerde on-issueclubje die eens lekker tegen heilige huisjes gaat aantrappen; er ontstaat deining en vervolgens ontpopt zich een hevige discussie. Vooral het verloop van die discussie was buitengewoon enerverend: van de non-conformistische fundamentalist tot de relativerende vrijdenker, beiden liet zich goed horen.
Ik ga nog iets verder: Ik hoop dat 2009 het jaar van de Bazelmansen wordt. Allerlei on-issue organisaties zullen geconfronteerd worden met onafhankelijke vrijdenkers:
De natuurorganisaties zullen geconfronteerd worden met hun eigen Bazelmans die hen uitdagend toe zal spreken: “Ja, prachtig uiteraard, jullie inzet voor het behoud van natuur; ik geniet oprecht als ik jullie vol enthousiasme hoor spreken over de meerkoet en de roerdomp, maar is jullie ‘nieuwe natuur’ nu wel echt ‘natuur’? Staat het creëren van ‘natuur’ – in deze situaties - niet gelijk aan het creëren van ‘cultuur’? Met andere woorden: ‘Gaan jullie bij het creëren van zogenaamde ‘nieuwe natuur’ – jullie felbevochten speeltje genaamd ‘ecologische verbindingszones’ – niet haaks tegen datgene in waar ‘natuur’ voor staat? Waar zijn jullie mee bezig als jullie nota bene dijken door gaan steken ten gerieve van jullie ‘natuur’, terwijl jullie daarmee een uniek (Hollands) cultuurlandschap aan het verwoesten zijn ten koste van vruchtbare landbouwgebieden, terwijl die nu juist zo nodig zijn omdat de alsmaar toenemende wereldbevolking meer en meer behoefte heeft aan – schaars - voedsel?!”.
Ook de milieuorganisaties zullen geconfronteerd worden met hun eigen Bazelmans: “Uiteraard, het milieu gaat ons allen aan”, zal hij keurig formuleren, om te vervolgen: “Ik ben derhalve heel erg blij dat jullie je voor zo’n goede zaak inzetten. Duurzaamheid? Natuurlijk! Fossiele brandstoffen zijn eindig en het is fantastisch dat jullie je inzetten voor het stimuleren van schone, duurzame energiebronnen; uiteindelijk wordt iedereen daar beter van!”, maar, zo vervolgt de milieu-Bazelmans met opgestoken vinger: “Stop asjeblieft eens met die CO2-onzin! Het is wetenschappelijk ongefundeerde paniekzaaierij!” (check de documentaire The Great Global Warming Swindle).
Ten slotte krijgt ook de bomenstichting een bezoek van hun eigen Bazelmans: “Prachtig werk! Goed dat bepaalde bomen zelfs een monumentale status hebben gekregen! Maar sta ook open voor het argument dat in bepaalde situaties soms beter geen bomen geplant kunnen worden. Met name het weidse Hollandse cultuurlandschap vraagt daar soms om. En houd trouwens ook eens op met die propaganda om bomen in Nederland te planten om de CO2-uitstoot tegen te gaan. Het hele CO2-verhaal is sowieso op drijfzand gebaseerd (zie milieuorganisaties) en in ons land is het ook nog eens zo dat bomen tijdens de herfst hun bladeren verliezen. Die verteren en daar is zuurstof voor nodig. Kortom: Denk eens wat vaker en dieper na!”.
Ook hier zullen er non-conformistische fundamentalisten zijn, maar waarschijnlijk (en in ieder geval hopelijk) zullen er ook vrijdenkers zijn die hun eigen rechtlijnigheid tegen het licht willen houden. Kijk, dan kunnen we zaken doen!
Ik wens u prettige feestdagen toe en alvast de beste wensen voor 2009!
WvdA