Daar bij die molen

• Willem van Breenen

Zat juist even naar de nieuwtjes op de molendatabase te kijken. De griep is over, het werk gaat door.

Eindelijk is er nieuws over de nieuwe molen van Bunschoten. Dat wordt een mooie molen. Hij lijkt daarin absoluut niet op de molen die er tot 1932 stond, dat blijf ik jammer vinden. Kijk zelf maar eens en vergelijk het met de foto's uit de verdwenen molendatabase!

• Martin E. van Doornik

Verschillen tussen verdwenen en herbouwde molens zijn overal te vinden. De Windhond in Soest lijkt niet op de voorganger (bepleisterde helft molenromp en derde schrankschoor onder de stellingliggers); de kopgevel van het pakhuis van De Adriaan in Haarlem lijkt niet meer op als vroeger; molen Hunsingo in Onderdendam heeft een breder achtkant dan de molen van Haitsma, andere ramenindeling en ik kan nog wel meer opnoemen…. Maar het gaat erom, ze zijn weer terug in beeld! Tweehonderd jaar geleden bouwde men op de plaats van een afgebrande standerdmolen een nieuwe bovenkruier. So what?

• Mike Ekelschot

“Tweehonderd jaar geleden bouwde men op de plaats van een afgebrande standerdmolen een nieuwe bovenkruier. So what?”

So… 200 jaar geleden werd die staakmolen vervangen door een bovenkruier omdat, om de ene of andere reden, vervanging noodzakelijk bleek om als molenaar(sbedrijf) de kop boven het water te houden; om wille van het commerciële aspect dus(!).

Nu, 200 jaar later herbouwen we enerzijds:

- molens omdat het Monument in stand gehouden ‘moet’ worden (en een staakmolen

door een achtkant vervangen is dit immers niet)

- molens omdat we het verdwenen beeld weer willen completeren (een soort van

'ver-historiseren' dus, want eenmaal weg is weg en wat er voor terug komt is niet hetzelfde.

Waar zit'm nu nog het commerciële aspect?

Ook ik had, zowel Bunschoten als bvb. Soest liever gezien als een letterlijke kopie

van het orgineel.

Immers, er zijn foto's, er zijn geen bedrijfsmatige redenen, met kán het en….. is dat niet veel “historischer”? (want is dat niet de drijfveer achter zo'n herbouw; terug naar “toen” ?)

• Rob Pols

Daarentegen vind ik De Koe in Ermelo op het eerste gezicht wél geslaagd. Het is hem onmiskenbaar als je nieuwe foto's bekijkt, wat natuurlijk ook komt door de fokwieken. Men heeft hier goed gekeken naar de foto's van vroeger.

• Mario Collombon

Dat lijkt inderdaad in de verste verten niet op de oorspronkelijke molen. Erg jammer als die kans niet gegrepen word bij herbouw!

• Het Duo BarPol

Waar bijvoorbeeld de huidige kleurstelling van de staart vandaan komt is mij niet duidelijk. Op oude foto's is de staart eerder zwart dan het wit met groen dat er nu op zit.

Ik vond een mooie oude opname (helaas voor het fokkentijdperk) van De Koe in Ermelo die ik in de Molendatabase heb gezet. Na een grondige vergelijking met de oude en de nieuwe situatie moet ik kwijt dat er zeker wat betreft het achterkeuvelens en de gebruikte kleuren toch wel wat verschillen zijn.

Maar goed, ze staan er toch maar weer en dat is op zich al heel wat waard.