As vernieuwen Rolde

• Bart Hoofs

Ik las op de molendatabase dat de Sallandia as van deze molen wordt vervangen.

Is er een reden bekend waarom? Je ziet overigens steeds meer dat assen worden gekramd. Ik zag bij molenmakerij Groot-Wesseldijk in Lochem foto's van de as van de Braakmolen in Goor. Ook gekramd en het gebeurt door hen wel meer aldus eigenaar Jos Geverink.

Verder lees ik dat de oude Bremer-roeden worden opgeknapt en terug ingestoken.

Vanwege de ouderdom en historie plaatst men die terug lees ik. Je merkt het steeds meer dat de RACM dit eist. Ook in het Maaskantje wil de RACM dat de oude Pot roeden erin blijven zitten. Die discussie is wel meer gaande zeker omdat het aantal werkzame Pot roeden snel afneemt.

• Martin E. van Doornik

Ben benieuwd wat er nog meer gegevens onder de vulstukken van de Sallandia-as staan!

• leo middelkoop

Volgens mij wordt die oude Bremer gehandhaafd omdat deze naar verwachting nog mee kan. Ik denk niet dat deze uitsluitend vanwege zijn leeftijd wordt gehandhaafd.

Op zich is het wel bijzonder dat er een gelaste roede het al 55 jaar heeft uitgehouden.

De Sallandia-as kon blijkbaar niet meer mee. Op zich jammer, temeer daar er erg weinig Sallandia-assen zijn.

Groet,

Leo

• leo middelkoop

Het kan misschien de uitdrukkelijke wens van de RACM zijn, dat Potroeden zoveel mogelijk gehandhaafd blijven, toch raakt ook de laatste Potroede een keer op (of is dusdanig vaak gerepareerd, dat van de oorspronkelijke constructie weinig meer terug te vinden is).

Ik denk dat wij ons moeten schikken in het onvermijdelijke. Als een bestaande Potroede niet veilig meer kan draaien en ook niet voor een aanvaardbaar bedrag meer kan worden gerepareerd, is mijn conclusie simpel: vervangen!

Het aantal in askoppen aanwezige Potroeden zit nu nog duidelijk boven de 100, maar over 2 jaar kan dat al heel anders zijn.

Groet,

Leo

• Aad schouten

Daarom lijk het mij verstandig dat er van npot ,bremer,pannevis,enz,enz een goede opslag plaats gezocht wordt om zo voor het nageslacht bewaard te blijven.

en het zou mooi zijn als ze dan ook nog te bezichtigen zouden zijn.

vr gr Aad .

p.s hier is de molen los in de

en daar doettie het best

mee

• Margreet

Gezien de hoeveelheid omwentelingen die er in Rolde jaarlijks gemaakt worden had die zeldzame Sallandia-as ook beter kunnen blijven zitten, een soort Bazelmolen avant la lettre, was het, Margreet

• Bart Hoofs

Degene die al langer meelopen bij het Gilde kregen ze nog als opleidingsmateriaal. De zogenaamde “Informaties”. Niks geen Blauwe of Grijze mappen toen! In een van de Informaties over bovenassen is de Sallandia as van Rolde getekend door MvE ofwel Martin E. van Doornik. Gelukkig dus vastgelegd op papier voor het nageslacht. Nuttige informatie wil je eens dieper in de materie duiken.

Maar de Informaties komen weer terug aldus voorzitter Theun Vellinga. Benieuwd wat voor moois er nu verschijnt.

Inmiddels is er op assengebied ook weer het nodige gebeurd. Met asgieterijen, mallen maar ook de zgn. kramtechniek. Ook hier vooruitschrijdende inzichten.

Bart

• H.Noot

En wat te denken van de molenassen van De Palen te Westerwijtwerd en de Langelandster te Garmerwolde. Volgens mij ook allebei getekend door M.E.v/D, maar nooit gepubliceerd. Misschien komt het er ooit nog van. Het betreffen overigens allebei assen van onbekend fabrikaat.

Harmannus Noot.

• Andreas de Vos

We hebben op het prikbord al eerder bedacht dat oude roeden wegens hun inmiddels ontstane zeldzaamheid bij vervanging bewaard zouden moeten blijven. Op zich zou het beter zijn zo'n ding dan goed geconserveerd naast de molen te bewaren dan (al dan niet flink) opgelapt in de as gestoken te handhaven. Roeden gaan met de tijd immers harder achteruit, zeker als er niet of weinig mee gedraaid wordt. Bovendien kun je eigenlijk het risico niet lopen dat een oude zeldzame roed draaiend wordt bewaard. De kans dat-ie draaiende voort de geest geeft wordt groter en de problemen dan ook.

Wat oude ietwat gammele assen betreft: eigenlijk hetzelfde verhaal. Zelfs een molen die stil staat kan door een flinke storm geconfronteerd worden met een brekende as. Simpelweg omdat er een (verborgen) gebrek in zit.

Groetsels,

Andreas de Vos

• Martin E. van Doornik

Hallo Harmannus,

Ik heb de as van Garmerwolde nooit getekend. Wel van De Palen, toen hij nog op de grond lag wegens restauratie (30 september 1990). De vulstukken hingen daar los en ondanks kon ik daarop geen naam of jaar vinden. Ik heb foto's van de Rolder as van de molenmaker ontvangen. Ontdaan van de vulstukken zijn er zowel lengte- als dwarsscheuren te zien. Het is een opvallend dunne en lichte as met te korte vulstukken, waarschijnlijk met die scheuren als gevolg. De as zal naast de molen worden neergelegd en in januari 2009 wordt er een nieuwe as gestoken. Maar de molenmaker vroeg mij de foto's (die ik in de map Molenfoto's in mijn PC heb opgeslagen) niet te publiceren. Wat nog rest is zelf ter plekke in Rolde een kijkje gaan nemen.

Een gezegend nieuw jaar voor iedereen zonder vuurwerkbranden op molens!

Groeten van Martin (die al sinds 1 nov. werkloos thuis zit en op 5 jan. als postbode gaat beginnen!)