schaatsen al uit het stof?

• Robert Van't Geloof

Heey allemaal. Ik zou niet vreemd op kijken dat we dit weekend

de schaatsen weer eens uit het stof kunnen halen. Als ik zo de berichten eens lees & hoor.

zie dit tekstje vanaf

www.weer.nl

Vanavond en vannacht gaat het onder een vrijwel heldere hemel gemakkelijk 3 tot 5 graden vriezen. Later volgt wat bewolking vanuit het oosten.

Morgen worden flinke perioden met zon door enkele wolkenvelden afgewisseld. Ook dan is het winterkoud, met maxima rond het vriespunt. Er waait daarbij een straffe oostenwind, waardoor het gevoelsmatig nog iets kouder is.

De dagen daarna blijft het zonnig en koud met maxima rond 0 graden.

en op www.knmi.nl

vrijdag 26 december en zaterdag 27 december 2008

Helder, morgen vooral in het noorden ook wolkenvelden

Het is helder. Later vanavond en vannacht drijven in het noordoosten enkele wolkenvelden over. Rond ochtendgloren vriest het bijna overal (lokaal kan het in het oosten matig vriezen). Gladheid is niet uitgesloten.

Morgen overdag is het tamelijk zonnig, maar in het noorden en midden komen ook enkele wolkenvelden voor. In het Waddengebied kan daar later in de avond wat lichte regen uit vallen. De middagtemperatuur loopt uiteen van rond het vriespunt in het zuiden tot 3 graden in het Waddengebied. De wind is oost en blijft in een groot deel van het land doorstaan, maar wordt in het noorden en noordoosten later zwak veranderlijk, kracht 2.

vrijdag 26 december 2008 18.00 uur

gegroet robert

• Willem Bever

Ik zou nog maar niet te hard van stapel lopen Robert.

Laat het eerst maar ééns een beetje gaan vriezen, want wat het nu vriest stelt natuurlijk nog niets voor.

Begin van deze week werden we allemaal zo'n beetje gek gemaakt dat de winter zou invallen en de schaatswinkels maakten overuren , allemaal gek gemaakt door de media !

Goed, het mag dan voor de huidige maatstaven momenteel ‘winteren’ , maar dit is echt geen invallende winter.

Een invallende winter was bijvoorbeeld in januari 1987 het geval.

Ik was toen molenaar van de Hoop doet leven, toen nog de Kamphuizerpolder te Rijnsburg bemalende.

Vrijdag's was het bij een noordwesten wind nog ruim boven het vriespunt, en de dag erna was het bij een noordoosten wind helder geworden en om 8.00u ,toen ik ging malen vroor het een graad of twee, maar s'middags om een uur of drie vroor het acht a negen graden !

Terwijl de molen maalde vroor de tegen de wind in stromende tochtsloot naar de molen dicht.

Ik heb toen tot c.a 16.00 u gemalen omdat er zoveel ijs aan het scheprad kwam ,dat langer doormalen onverantwoord was.

Nadat ik het eerste zeil wegerold had moest ik wel de spil uit z'n werk draaien want het scheprad zat, nadat het even stil stond, vast.

Op de tochtsloot waar zaterdagsmorgens nog water stroomde, kon je daags erna met gemak op lopen, en nog twee dagen later lag er 10 a 12 cm ijs in.

Vandaag had ik het er nog over met collega Piet vd Bosch, en die wist nog hoe in februari 1956 de winter inviel.

Piet woonde toen nog op de Googermolen te Oude Wetering , waar zijn vader molenaar was.

Piet vertelde dat er s'maandags nog schepen voeren door de Wetering ( het water tussen de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder en het Brasemermeer ), en dat ze dinsdags, dus de dag erna, over die zelfde Wetering, naar de overkant liepen.

En dan kan je spreken over een invallende winter ! , al zit ik daar eerlijk gezegd niet echt op te wachten.

Maar goed, de winter is nog jong, dus we kunnen best nog wel wat verwachten, maar als ik Jan Visser (voor mij nog steeds de weerman bij uitstek) mag geloven, dan zal het de komende nachten maar licht en lokaal matig vriezen, en overdag zullen de temperaturen rond of zelfs iets boven het vriespunt schommelen.

In het weekeinde van drie januari wordt wat neerslag (sneeuw) verwacht, waarna de vorst zich wat lijkt te verscherpen, maar dat is nog een eind weg !

We zullen maar afwachten wat Driekoningen (zes januari) ons brengt, want een oud gezegde uit de volksweerkunde luidt ; De Koningen maken of breken de brug, m.a.w. met driekoningen begint of eindigt een wintertje

We wachten het maar geduldig af.

Groet van de Bever, die nu maar even gaat slapen en morgen nog een hortje maalt , als de winter nog niet ingevallen is tenminste.

• Aad schouten

Ha die Willem.

Wijze woorden van de onderbever.

volgens het weervrouwtje alhier zijn we aardig gefoppert,wat is het geval,

de periode tussen de kerst en de jaarwisseling gaat een doodnormale vorstperiode geven zoals we dat in de jaren 70 en 80 wel meer meemaakten…

overdag komt het vaak tot net boven nul en later, begin komende week kan het 1 a 2 nachten stevig gaan vriezen als de grondwind afneemt met minima tot rond 9 a 10 graden vorst.

de allerkoudste lucht zal ons in januari niet gaan bereiken maar netjes, zoals het hoort uitstromen richting duitsland en de balkan.

we houden een noordelijke stroming over met vooral in de kust gebieden een noordelijke sfeer met wind van zee en af en toe natte sneeuw.

een winter zoals in 1985 zullen we in ons milde kikkerlandje NIET snel meer meemaken….

bron MP

zo we gaan het orgel maar weer eens aan de ketting gooien,

heeft de gehele avond zo maar zo n gangtje gelopen op de kou zullen we maar denken,morgen weer een dag

vr gr Aad

• Jetze

Wij hoeven het koude weer niet af te wachten, wij kunnen nl. al een week of 2 schaatsen, enne nee… het is niet binnen, gewoon op de stadsgracht in Sloten.

Meer informatie ;) :

http://www.gaasterlan-sleat.nl/index.php?mediumid=1&pagid=9&stukid=6258&simaction=content

Gr. Jetze

• Marcel Stroo

Inderdaad, mediagekte. Vanaf nieuwjaarsdag worden alweer middagtemperaturen van 3 à 4 graden boven het vriespunt verwacht. De laatste echte kou dateert uit januari 1997 met op de 2e op het KNMI-station van Vlissingen, gelegen aan het relatief warme zeewater van de Westerschelde, een minimumtemperatuur van -12,1 graden en een maximumtemperatuur van -7,7 graden. Twee dagen later vond de laatste Elfstedentocht plaats.

Alle koudegolven vanaf 1901 zijn te bekijken op: http://www.knmi.nl/klimatologie/lijsten/koudegolven.html

Marcel Stroo

• Martin E. van Doornik

De winter van 1956 kan ik me nog goed herinneren: –29 graden was er in de Achterhoek gemeten. Ik maakte met mijn vader een wandeling over het bevroren IJsselmeer (ter hoogte van Oud-Naarden). Hier en daar reden er auto's over het ijs.

Maar het ergste is de extreem strenge winter van 1929: van november 1928 tot april 1929 kwam de thermometer niet boven de nul! In Amsterdam brandde het Paleis voor de Volksvlijt af (zeg maar de voorganger van de voorganger van de RAI) op het Frederiksplein af. Na het blussen waren de resten één bonk ijs! Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Paleis_voor_Volksvlijt

Ik heb als kind nog een paar keer gelopen in de na d ebrand gespaard gebleven galerij, die de tuin van het paleis omgaf. Gesloopt in 1964.

Helaas kan ik niet schaatsen. Te zwakke enkels, ik krijg de ijzers nooit vertikaal, ondanks schaatslessen met onze schoolklas op de Bosbaan in Amsterdam vlakbij het oude Schiphol in de strenge winter van 1963.

• P vd Bosch

Hallo M.E. van Doornik,

Ik even gekeken op de site die u op gaf, maar de site geeft aan dat het Paleis van Volksvlijt op 18-19 april 1929 verbrandt is.Het vroor die nacht zo hard dat de kachelpook s'morgens bij mijn opa op de Achthovensemolen in Leiderdorp dood naast de kachel lag.

Groeten van een molenaar die vandaag nog geen grondijs gezien heeft.

• Willem Bever

Beste Martin,

Ik denk dat jij de stadhuisbrand in Leiden in febr 1929 bedoeld.

Ik heb het even nagezocht in het boek Weer een eeuw, Het weer in Nederland van 1900 tot 2000, en daarin wordt vermeldt dat de laagste temperatuur in april 1929 maar -3,5 graden was, en dat de hoogste temperatuur in april '29 (15 graden) rond de 18e werd gemeten.

De winter van 1929 was wel streng en vooral langdurig.

De laagste temp in jan ‘29 bedroeg-12,5, in febr ’29 -18,9 en in maart '29 -10,9 graden celcius.

Groet van de Bever.

• Cees

check even deze plaat. Vanmiddag genomen in ‘v’riesland

• Rob Pols

Sjonge, dat waren nog eens tijden. Brrrrr!!!!! :)

En dan lopen mensen nu te zeiken dat het zo koud is….

Groeten van een fotograaf die vandaag geen ijsvogel waarnam.