>rob siomons schreef:
>3) Het fenomeen zeilslag bij Dekkerwieken is overigens eenvoudig op te lossen
hoe dan?
>Met de stormveiligheid schijnt het ook wel mee te vallen.
nou.. een dekkermolen staat eerder met lege hekkens, goed voor de oude (polder)molenaar, maar dit bewijst dus ook dat een dekker meer opperVLAK heeft, dus toch niet zo stormvast naar mijn idee!
>Hoe breed is zo'n Dekkerbeplating? 80 cm? Een fokwiek is meestal 80-100 cm.
ja-maar… een fok is niet zo vlak als een dekker, de voorkant van een fok staat een endje naar voren. en die maten van een fok, zijn die niet kleiner dan een dekker?? of heb je de fokken van de wachter opgemeten?
>Overigens zal een Dekker- of Van Busselwiek op zwaarbelaste molens niet zo >goed werken. Zulke wieken hebben bij lage toeren weinig trekkracht en bij hoge >toeren veel trekkracht. Een fokwiek heeft bij stilstand en lage toeren wel veel >trekkracht.
>Wat betreft het onderhoud, tja, als het hekwerk aan vervanging toe is, moet de >stroomlijn meestal ook vernieuwd worden (bv. De Hoop in Horn).
het hekwerk is naar mijn idee eerder verrot, maar een van de GROOTEN nadelen van dekker zijn, is dat je de staat van de roeden niet kan zien, eventueel onderhoud aan de roede of de binnenkant van de dekker. als je bijv. door een heklat zakt, dan lijkt het mij een werk om die in de roede vast te wiggen, moet je dan al die popnagels uitboren? en vervolgens weer nieuwe plaatsen..
>4) Van Busselneuzen worden tegenwoordig meestal uit één stuk in metaal gemaakt en op de roeden vastgeschroeft (dus demontabel).
>5) M.b.t. tot het snel aanlopen van een Van Busselneus, die komt traag op gang (eigen ervaring).
een busselneus werkt idd beter bij hoge snelheden, het heeft ook weinig luchtweerstand, dus de busselmolen zal wel licht lopen.
dat een bussel vliegerig loopt valt wel mee vind ik persoonlijk.
>6) Overigens moet bij alle stroomlijnwieken de zeeg aangepast worden.
>7) Het is Bilau ipv Bileau
volgens mij toch Bileau, en het nog beter te zeggen? Von Bileau.
>8) M.b.t. de remkleppen/regelkleppen: die kleppen bedienbaar door een doorboorde as werken ook automatisch, het enige voordeel is dat je ze zelf kan openen en bijstellen tijdens het draaien.
ik ben wel nieuwschierig naar eventuele reacties op al die wieksystemen!,
groeten uit de hoeksche waard,
ruben viergever