Goedendag,
Afgelopen woensdag, de pré-kerst, hebben we in de Pendrechtse Molen eerst maar eens de tegelsteen gelicht om te bekijken wat er aan de hand was. Volgens Barend zou deze zich enigszins van z`n plek hebben gewerkt. Dat was nog best een behoorlijke klus omdat het complete gevlucht met bovenwiel en as een beetje naar voren gedrukt moet worden. Dat lukte dankzij drie domme krachten, waaronder ikzelf, vrij goed.
Gelukkig bleek er weinig aan de hand en na hier en daar wat restanten van een varken te hebben achtergelaten, hebben we de boel weer in elkaar geknutseld. Na deze voor een Mio leuke klus hebben we de zeilen voorgelegd en daarna liep hij weer als een zonnetje. Voor de Prins, dat wel. Welke weet ik niet.
Tijdens de middag liet ik tussen twee happen door uit mijn mond vallen dat ik 1ste kerstdag naar Braamt zou koersen ten einde een familiebezoek af te leggen. Dochterlief had zich met de haren verschanst in wat een bungalow heet. De huurprijs moet ergens door gerechtvaardigd worden en hoe kan dat beter dan een gerenoveerd “kippenhok” een bungalow te noemen. Een soort rijtjeshuizen maar dan los neergezet. Allemaal hetzelfde qua uitvoering in oplopende grootte. Overal hetzelfde bad, wc, bankstel, bedden en open haard etc. Alles achter de slagboom en rondom in de hekken. Een soort concentratiekamp maar dan anders.
Maakt allemaal niet uit want we hadden het gezellig die dag en voor het eerst kreeg ik met Kerst te eten wat ik altijd al zelf had willen doen. Zuurkool met worst en spek!! Kijk, dat is nog eens een Kerstmaal!! Glaassie rode wijn erbij, ééntje, want wie rijdt heet Bob. Daarna nog een heerlijk ijsje en klaar is`tie. De voorgeschreven blokken in de open haard, die net zo stinken als wanneer er hout of ouwe schoenen worden verstookt. Dat bleek toen wij ons weer bij de auto vervoegden teneinde huiswaarts te keren.
Maar vóórdat wij naar het concentratiepark gingen, hebben wij even gekeken bij de molen van Braamt. Barend had meteen aangegeven dat daar een molen moest staan met een bijzonder wieksysteem. Beckers, lijkend op Ten Have en dat had ik nog niet eerder in levende lijve gezien. Zo te zien een interessant systeem, maar van levende lijve is hier eigenlijk geen sprake. De lucht was inmiddels flink blauw en dat zou toch voor een vrolijke uitstraling moeten zorgen.
De molen staat pal langs een weg en het gevlucht verkeert in deplorabele staat. Het ziet er gewoon niet uit. Je staat erbij en kijkt er naar met droef gemoed. Blijkbaar hebben er vogels in een wiek genesteld. Het liertje is binnenkort helemaal overgroeid en de romp vertoont ook de nodige tekenen van verval. In 1964 (das pas 45 jaar geleden!!) gerestaureerd en tot in de negentiger jaren nog regelmatig in bedrijf. Incidenteel reparatiewerk verricht maar NOG niet maalvaardig. Dit staat vermeld in de database. Of dat NOG nog wordt veranderd is niet duidelijk
Hoe het kan, hoe het zover heeft kunnen komen en of er nog iets gaat gebeuren, staat er niet bij. Ik heb wat moeite dit soort zaken te begrijpen in het kader van alle discussies over molens die zouden moeten malen etc. Het is wat ver weg, maar je zou er spontaan een actiecomité voor oprichten indien dat zou kunnen helpen.
Om mijzelf wat te troosten, heb ik er wat mistige plaatjes achteraan geplakt van een paar dagen eerder. Ik moest de Oliebollentoer nog even controleren die morgen verreden wordt. Intussen plm. 32 deelnemers met evenzoveel FJR`S. Start om een uur of elf als de oliebollen op zijn. Onderweg komen we langs 23 molens en één stomp. De echte liefhebbers kunnen rondkijken in de korenmolen Nooit Gedagt. Daarna is er bruine bonen- of erwtensoep in Fort Vuren. Daar kan ook Koning Winter niets tegen doen.
Zie je wel? Na dit te hebben opgeschreven is de droefheid even vergeten.
Al met al een aardig Kerstfeest. Enige droefheid, enige gezelligheid en een evenement in het vooruitzicht.
Op naar de jaarwisseling. Ik wens iedereen een in alle opzichten goed 2009.
Groetings,
Jan
www.althofweb.nl
http://picasaweb.google.nl/Noordkaper04/DroefheidInBraamt#