Nog gedraaid?

• Robert Van't Geloof

Hey allemaal.Vandaag was ik weer op de vriendschap.

Om 10:00 draaide de molen. Eerst leeg toen 2 halve daarna 2 volle.

Op NO later O en verder nog gestaan op OZO en later ONO .

Molen liep heel onregelmatig. Dat hebben we veel met windjes uit oosthoeken. Omdat de wind dan over het dorp moet komen.

Om 15:10 afgezeild En op west gekrooien.

In de omgeving zag ik niet heel erg veel los. Maar toch 'n aantal te weten

De Wingerdse molen rondvol het haantje (zeilvoering kon ik niet zo 1 2 3 zien. )

De Oude Wetering in Streefkerk rondvol. De Middelmolen molenaarsgraaf rondvol. De Kerkmolen met 2 lange halve .

grt robert

• Tom Blaak

Omdat ik vakantie heb ben ik deze week tweemaal ´´vreemd´´ gegaan met Black lady De Oostmolen te Mijnsheerenland. Dinsdag, en vandaag ( met een vreugdevolle piet Lodder deze zaterdag aan mijn zijde). Afgelopen dinsdag bewoog hij slechts. Vandaag liep het spul een stuk vlotter. In de woning in de ondertoren het fornuis lekker opgestookt, zodat het binnen best uit te houden was. Buiten stond een snijdende oostenwind maar het was wel erg mooi weer, en dn ouwe wip had het ook prima naar de zin.

Groetjes,

De Kersenmulder, die vandaag weer eens van een andere molen heeft gesnoept

• Rob Pols

Ook De Wippersmolen in Maassluis heeft vanmiddag erg goed gedraaid op een koude oostenwind bij prachtig helder en zonnig weer. De molen liep niet hard, maar wel verschrikkelijk constant en dat is hier door de bekende matige biotoop vaak wel anders! Verder draaiden in de omgeving ook de Aeolus in Vlaardingen en De Drie Lelies in Maasland (en 's morgens De Hoop in Maassluis??).

En ja, ik kon het weer eens niet laten foto's te maken van ‘t Wippie (ik nader de vijfduizend foto’s als het er al niet meer zijn), maar het was dan ook extreem mooi winterweer. En zoveel foto's van de molen draaiend op het oosten zijn er niet….

Na tien minuten waren mijn vingers zowat bevroren en werd het tijd om naar binnen te gaan voor een beker warme chocomel met een Vlaardings ijzerkoekje.

Rob P.

• Frans Kroon

Vandaag gedraaid van 10.30 tot 17.30u. Het ging helemaal geweldig vandaag, afgezien van het kruien.Deze binnenkruier laat zich bij een flinke wind, gedeeltelijk achterop, niet zo makkelijk verkruien.

Gelukkig was de vijzel nog niet vastgevroren, dus die kon nog meelopen. Wel zo leuk, want een delegatie molenaars afd. Schiedam en wijde omstreken zou langs komen. Het was ouderwetsch gezellig laat U weten !:

De molen liep best door en héél constant. De wind kwam ongehinderd vanaf het Markermeer, dus wat wil een molenaar nog meer ! Het resultaat was niet gek: precies 6600 omwentelingen, dus de 3 ton gepasseerd nog nét voor het oude jaar.

Iedereen een heel fijne jaarwisseling en een te gek 2009 !

• Tim Dreessen

Je vergeet erbij te zeggen dat er bij het Wippie meer molenaars aanwezig waren die hun handjes lieten wapperen (maar niet tegen de kou)………….

Prettige jaarwisseling,

Tim