Een erg boeiend molentochtje!

• Meelmuisje

Omdat het vakantie is vandaag i.p.v. naar De Vriendschap in Weesp naar wat andere molens gegaan!

Gisteren met mijn opa en oma meegereden naar Enkhuizen omdat ik daar enkele dagen blijf:) Onderweg zag ik gisteravond nog de molen van Neck stilstaan met een mega kerstster in het gevlucht..

Vandaag vroeg opgestaan en eerst even met de brommobiel van me opa een stukje gaan rijden om te tanken:D ( heeft wel veel voordelen als je 16 jaar bent…..!)

We zouden vandaag richting Medenblik gaan om eens te kijken wat er allemaal zou draaien. Onderweg zagen we Ceres in Bovenkarspel flink rondgaan met 4 halven. Volgens de site van de hollandse molen was De Hoop in Wervenshoof vandaag ook open tot half 1. De vorige keer stonden we voor een dichte deur omdat de tijden van de molendatabase niet klopte.. maarja:) De molen zagen we van verraf en lekker doordraaien met 2 volle. Eenmaal aangekomen viel het meteen al op dat de molen 4 grote remkleppen had. Zowel in de roed met fokken als in de roed met oud-hollands.

Eenmaal binnen werden we hartelijk ontvangen en heeft mijn opa meteen een pak gist gekocht. Vervolgens mochten wij mee naar boven. De molenaar (ben even zijn naam kwijt..) vertelde dat de molen vroeger helemaal vol stond met allerlei appratuur.. Aan de nieuwe vloer kon je herkennen waar je niet kon lopen een paar jaar terug! Nou dat was dus echt veel!! Op de 1ste zolder stonden wel wat mooie dingen. Zo zat er een leuke menger in en een bijzonder type buil! Ik ben even vergeten hoe zo'n ding nou precies heette iets met pa…. Het werkte in iedergeval wel apart. I.p.v. dat je een zeef heeft die rond draait zat er nu een bak die heen & weer schud met daarin dan een zeef. Voor de gein werd ie even aangezet en dat zag er toch wel apart uit! Maar volgens de molenaar kwam er een prima kwaliteit bloem uit. Zijn er nog meer molens die zo'n ding hebben??

Vervolgens naar de maalzolder gegaan. Je rook daar nog de lucht van vers gemalen meel.. en dat klopte ook want ze waren net gestopt met malen. Ook stonden er wat banken op de maalzolder. Er worden namelijk ook trouwenrijen gegeven op de molen. Vervolgens buiten op de stelling gaan kijken, waar een jong molenaarsknechtje het 1 en ander vertelde over de werking van het kruirad. Vroeger zaten in de molen houten rollen. Nu zit er een engels kruiwerk in. Ook kon je bij de staart de remkleppen van het gevlucht bedienen met gewichten. Als de molen in de lege zou draaien en de kleppen zaten dicht dan zou de molen net zo hard gaan ongeveer als ie deze dag met 2 volle en half open kleppen stond te draaien. dus die kleppen maken een behoorlijk verschil!

Vervolgens naar de steenzolder gegaan. Daar lagen 3 koppel stenen waarvan er 2 maalvaardig waren. (Misschien dat de molen vroeger 4 koppel stenen had maar dat is niet zeker.) Het 3e koppel lag helemaal open. Ook stond er op de steenzolder een mooi koppel moterstenen. Ook hadden ze nog een eigen uitgevonden muizenval gemaakt die het nog echt deed ook:D. Verder was er ook nog een grote walsenstoel aanwezig die ze aan het restaureren zijn ook nog een buil zoals wij hem in de meeste molens kennen. Ook deze willen ze graag weer helemaal restauren. Op de luizolder stond vervolgens een grote stofzuiger die weer aangesloten was op het koppel maalstenen eronder. Ook was er 1 grote graansilo boven een ander koppel. In de kap viel meteen de nieuwe bovenas op die helemaal oranje was. Wat mij ook meteen erg opviel was het systeem dat aan de bonkelaar onder de bonkelaar vastzat. Ik vroeg me toch wel erg af wat dat nou precies was! Vervolgens bleek dus dat de molen een zogenaamd vrijloop-koppeling had. Deze zat dan weer uitgevoerd met ratels. Dit was er vroeger ingezet toen de molen ook als energie molen in bedrijf was geweest (dat trouwens meer schade aanrichte dan electrischiteit..) Vervolgens vangde iemand de molen beneden waardoor je toch wel even iets heel aparts ziet! De molen stond stil terwijl de koningspil nog een tijdje doorstond te draaien!! Het maakte wel wat herrie maar het werkte wel .. Ook als de wind even wegviel hoor je soms nog even dat ie wat rateld door het vliegwiel effect. Echt apart.. zeker een aanrader om eens van dichtbij te bekijken! Vervolgens weer naar beneden gegaan en gevraagd of zij wisten of De Herder open was. Volgens het molenaarshulpie was ie van 2 tot 4 open. Maar aangezien het pas kwart over 12 was maar weer richting Enkhuizen gegaan om te kijken of De Ceres nog draaide. Deze stond jammer genoeg alweer stil.. Wat wel opviel is dat alle gebouwen die er omheen stonden nu zijn gesloopt waardoor de molen toch wat meer opvalt. Om half 2 waren we weer terug in Enkhuizen. Omdat we nog andere dingen te doen hadden verder vandaag niet meer op tocht geweest. Maar van de week gaat dat nog wel vat wel nog een keertje gebeuren.

Foto's volgens trouwens na oud en nieuw omdat ik dan pas thuis ben.

Groetjes, Thomas Griffioen

• Meelmuisje

Ooohja! Zo'n soort van buil heet een plansichter of plansifter! Met dank aan Rob Simons die mij even op het juiste pad heeft gebracht;)

• Stefan Teeling

Molen de Hoop in Stiens heeft ook een plansichter. En als ik het goed heb zelfs twee. Maar als het gene waarvan ik denk dat het de tweede is er ook één is, is dit slechts nog een frame.

Mvg. Stefan Teeling

• Willem Bever

Ha Meelmuisje,

In de Eendracht in Alphen a/d Rijn staat ook zo,n plansifter.

Groet van de Bever.