Nieuwe molenaarscursus in Brabant

• Lieven Denewet

Doel je op de molenaarscursus of op de institutionele, staatkundige inrichting?

In beide cursussen leer je knopen ontwarren, maar bij echte (molen)touwen beleef je oneindig veel meer voldoening! Gordiaanse knopen daarentegen vormen vaak een onontwarbaar kluwen…

• Martin E. van Doornik

Dus Brussel heeft ongeveer hetzelfde status als Bremen en Hamburg in Duitsland, met een eigen omliggende “deelstaatgrens” en welke beide eigenlijk in Niedersachsen liggen?

• Mike Ekelschot

wel.. Lieven, tijd voor een cursus “België voor Hollanders” hier op het prikbord! :)

• Bart Hoofs

Amai zeg ;-)

• Andreas de Vos

Ik snap wel dat wij het niet snappen zeg maar… Er wordt hier in Nederland wel eens gezegd dat we veel te veel regeltjes hebben om ons land (de bevolking) in het gareel te houden, krijg nu toch de indruk dat men in België veel te veel gewesten/deelstaatjes/provincies/gemeentes en andere hotemetoten heeft gefreubelt in een poging België bij elkaar te houden. Zeg maar een broek met een riem EN bretels, maar dan een paar keer…

Krijg ik ineens toch weer herinneringen aan dat boek van Hugo Claus, Het verdriet van België….

Groetsels,

Andreas de Vos

• Willem Roose

't Heeft niets met molens te maken maar wel (een beetje) met deze kwestie:

Onlangs stuitte ik via Google Earth op de regio Baarle Nassau / Baarle Hertog; allemaal (minuscule) stukjes Belgie in Nederland en zelfs een paar stukjes Nederland in Belgie! Wat ik me al een tijdje afvraag: Hoe heeft dit ooit kunnen ontstaan? En: Waarom is er de afgelopen jaren nooit iemand geweest die heeft gesteld: “En nu lossen we dit gewoon simpel op: dit is de grens, dit is Nederland en dit is Belgie; klaar met dat ingewikkelde gedoe!”. Of redeneer ik nu te simpel???

Grtz,

Willem

• Andre Koopal

Ik vind wat op:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_enclavekwestie_in_Baarle

Groetjes,

Andre

• Willem van Breenen

Je redeneert veel te simpel. Een vergelijkbare kwestie speelde in Zundert, dat werd rond 1880 wel opgelost. Wiki het maar eens na.

• Jan Althof

Maar Willem (R), je weet toch dat kolonisatie nog steeds bestaat en met hand en tand wordt verdedigd? Zeker als er nog wat zwarte of goudkleurige handel in een bodem zit. Das hier niet het geval maar de Engelsen hadden er een vermogen en wat doden voor over om de Falklandeilanden te houden. Nationale trots en eer waren hier in het geding en dat is ernstig. Bij ons zit er weinig meer in de grond dan wat kluiten maar “eer” staat veel in de weg ben ik bang.

Over Gibraltar hoef ik niet eens te beginnen, een kale apenrots wat móet je durmee?! Toevallig was ik daar vorig jaar en was getuige van een gigantisch orgastisch nationalistisch Brits feest op “hun” rots.

We zijn nog niet zo lang uit de boom. :-) :-) :-)

• Bart Hoofs

Ook hier speelt de verdeeldheid mee tussen over en weer aan de grens.

En als je in Baarle rond loopt dan zie je dat het helemaal niet zo eenvoudig is.

Grenzen lopen kris kras door de straten en huizen. Momenteel zijn ze met stalen pinnen in het wegdek gemarkeerd.

Opmerkelijk is dat beide Baarle's allebei nog een molenromp kennen.