Toestand Hellemolen Reek holt achteruit

• Bart Hoofs

De al enige tijd te koop staande Hellemolen in Reek holt in conditie hard achteruit. Landelijk bekend is de witte molen vanwege de bandenhandel met dito opslag.

Al geruime tijd staat de bergmolen te koop bij een makelaar. De eigenaar is Gert van Bergen uit het Land van Maas en Waal die de molen verhuurde aan een restauranthouder. Inmiddels is het restaurant verdwenen. Enige jaren geleden heeft Van Bergen opdracht gegeven aan molenmakerij Gebr. Coppes om alles op te schilderen.Toen al werd gewaarschuwd vanwege de slechte staat van roeden (Pot) en staartwerk. Op verzoek van de eigenaar werd toch alles geschilderd.

Inmiddels is er al een korte schoor gebroken en nu ook een lange schoor.

Die bungelt aan de ketting die hem moet beletten te vallen in het gevlucht.

Ook de witte kleur wordt snel groen als gevolg van algen en het niet luchten van de molenromp. Een zorgelijke situatie…

Foto's van de molen met interieur kan je zien op: http://www.ketelaarsvanzutphen.nl/aanbod/propertylistings.asp?page_size=1¤t_page=1&city=Reek&o=properties.date_entered%20DESC&listing_price=((properties.listing_price%20>%200)%20%20)%20&boolean=OR

• Stefan Willems

Vorig jaar heeft de voormalige eigenaar van de molen, “Bandenhandel de Molen” nog een poging gedaan om de molen terug te kopen. Dhr Timmers van de bandenhandel had al een bod gedaan op de molen. Hij heeft mij gevraagd om de molen eens te inspecteren. Tijdens de inspectie bleek dat dat het gaande werk wat nog aanwezig was nog redelijk goed was. Echter de gehele kap met de staart en gevlucht zijn van zeer slechte kwaliteit. Spruiten en de completen staart is kachelhout. Het blijkt ook wel want de lange spruit en de korte spruit zijn inmiddels ook al gebroken. De windpeluw was zover ingerot dat het gevlucht inmiddels ongeveer 30 centimeter in de molenbelt gezakt is. Molenmaker Beijk heeft op verzoek van Dhr Timmers een restauratie offerte gemaakt. Met als resultaat dat de offerte vele malen hoger is dan de vraagprijs van de molen. Dhr Timmers heeft daar door ook afgezien van de aankoop van de molen.

Het is momenteel een hangplek geworden voor de jeugd. Het is dus nu wachten op, dat de in vlammen op zal gaan en voorgoed verloren is.

Stefan Willems

molenaar molen Jan van Cuijk

• Mike Ekelschot

“zo'n” prijs voor “zo'n” molen; is dat überhaupt wel realistisch?

Berendrecht is voor een vijfde van die vraagprijs verkocht en was/is

in vergelijking met de Witte Molen toch wel in “iets” betere staat..

• leo middelkoop

Een van dé grote problemen als een molen eenmaal in particuliere, niet-molenaarshanden, valt. Degene die de molen wil verkopen, zal een steeds hoger bedrag willen, tot dit in geen enkele verhouding meer staat tot wat het waard is.

Denk aan de extremen, zoals de Geestmolen te Rijnsaterwoude of de Dikke Molen te Zwammerdam. Die eerste ziet er prachtig uit, maar moet 2,3 miljoen Euro opbrengen; de laatste kost ‘iets’ minder, maar moet totaal worden gerestaureerd.

Voorkomt dit allen zoveel mogelijk!

Groet,

Leo

• Bart Hoofs

Er is inmiddels een mail gestuurd naar de lokale monumentencommissie van de gemeente Landerd waaronder Reek valt. Mogelijk dat zij iets kunnen doen immers de gemeente is voor haar eigen molens in Zeeland en het Oventje een goed huisvader. Recent heeft molenmaker Beijk nog het nodige onderhoud gepleegd aan de molens van Coppens en Aarssen.

Bart

• Martin E.

Hier een foto van de Hellemolen in Reek, in redelijk goede staat, door mij gefotografeerd op 22 juli 1969, tijdens mijn fietsvakantie “onder de grote rivieren”. Ik was toen 18 jaar en net schoolverlater. De borden van de bandenzaak zijn rechts en aan de toog zichtbaar.

• Martin E. van Doornik

Eindelijk mijn eerste poging om een foto rechtstreeks te plaatsen!

Eerst is de foto op mijnalbum.nl geplaatst, dan voor een vergroting erop klikken, kopieer het bestand naar Word, zet er

achter zonder spaties. En dan in dit prikbord overkopiëren. Klaar!
  • Martin E. van Doornik

Ik bedoel ervoor een img tussen rechte haakjes en erachter een /img tussen rechte haakjes. Die verschijnen hier niet als ik rechte haakjes gebruik. Soms kan het resultaat in de weergave anders worden dan je denkt.