Ook niet gedraaid vandaag?

• leo middelkoop

Ik zat vanmorgen al op een telefoontje te wachten en inderdaad: het malen in Leidschendam werd afgeblazen. Er werd ter plekke volop geschaatst en de boel zat misschien wel vast. Minstens zo relevant was op dat moment het bijna ontbreken van wind.

Ik heb de twee lelijkerds van Zoeterwoude wel zien draaien (van grote afstand, vanuit Wassenaar) maar dat stelde ook niet al teveel voor.

Ik neem aan dat de meeste molenaars vandaag ook van de zeilen zijn afgebleven.

Volgende keer beter.

Groet,

Leo

• vluchtje

Wij hebben vandaag gekruid, de zeilen voorgelegd, de enden een paar keer een zetje gegeven, de molen verder niet zien draaien, en een paar uur later compleet verkleumd de boel weer opgeruimd…

• Rob Pols

De Vier Winden in Monster ging het vanaf half vijf nog best aardig doen. Even daarvoor was ik bij De Wilde Westlander om een klomp reuzel op te halen en De Groeneveldse kwam ook vooruit (onbelast). Verder geen molens gezien.

Rob P.

• Barend Zinkweg

Pas om één uur kwam er (wat Jan Althof gemeenlijk pleegt te noemen) een fluisje wind. Daar moets ik de molen 45 graden krimpend om kruien. Dus wel gedraaid: wel 1.500 omwentelingen!

• Robert Van't Geloof

De Vriendschap had ik gisteren om 10:00 opgezeild. Rondvol op nno later nnw. wilde niet of nauwlijks lopen. later in de morgen nam de wind toe. En toen 2 halve er van gemaakt. liep erg best En later de middag leeg liep nog steeds best . Rond 14:00 2 lange halve bij en liep prachtig. Rond 15:15 gestopt lopen vanmorgen opgezeild.Rond 10:00 er was nauwelijks wat wind. Maar ik wilde graag eens weer op het ijs net als eer gisteren en gisteren .

Rond 12:00 begon hij wat gang te krijgen. Maar dat ws maar eventjes. om 15:00 werd het ineens bere gezellig. op het ijs. Me vader kwam met me broertje en 2 meisjes uit onze straat Later kwam Addy Stolk even langs. Ook Jannick Schouten en melvin zandbergen kwamen Erg gezelig..om 16:00 aAfgezeild grt robert

• Bart Hoofs

In het Brabantse land ofwel Hilvarenbeek geen wind te bekenen. 's Morgens mist en nadien een zon die de berijpte hekstokken probeerde te ontdooien. Na de middag ook geen wind. Helaas!

Bart

• Andre Koopal

In de Zaanstreek was het ook niet veel. De molen optimistisch 180 graden omgehaald in de hoop dat er vanmiddag wat wind kwam. Die bleef echter compleet uit, dus het bleef bij 2 omwentelingen, eentje voor het voorleggen, eentje voor het inhalen.

Groetjes,

Andre

• Erik Stoop

In Cabauw vanmorgen eerst ruim 90 graden gekrooien. Vier vol voorgelegd en uit z'n werk. Niet lopen dus. De oude molenaars van Cabauw hebben me in het verleden in dit soort gevallen aangeraden wat slaolie op de as te laten lopen, ze hebben zelfs zo'n oude fles (ja, glas!) van Calvé voor me achtergelaten. Die truc dus toegepast en daar begon de molen zelfs te lopen. Zo nu en dan bleef het gevlucht even staan, om daarna weer door te gaan. Rond een uur of twee begon hij wat sneller vooruit te gaan, waarna de wind wat ruimde en de wind nog iets toenam. Totaal ruim 2500 omwentelingen gemaakt in vijf uur. Zo zie je weer wat voor verschillen er in een klein land kunnen voorkomen.

Overigens prachtig weer, met veel schaatser op doortocht en voor hun was zo'n draaiende molen natuurlijk een leuk gezicht.

• Martijn Scholtens

Wij hebben ik Kantens ook niet gedraaid met de Grote Geert,we gaan volgende week wel draaien.Veder heb ik ook niks zien draaien.

Gr Martijn.

• Johan van Dijk

Vandaag op De Lelie in Eenrum de kerstster uit het gevlucht gehaald en de molen heeft daarna de hele middag (op enkele momenten voor het afstellen van onze juist verstoken vang na) zonder steekborden en zeilen kunnen draaien! De molen liep de hele middag veertig a vijftig enden. Met zo'n 30 man bezoek, waaronder drie mensen uit Tanzania, geen beroerd begin van het jaar.