Ook niet gedraaid vandaag?

• Meelmuisje

Weesp heeft het ookwel gedaan! Nadat we eens de hals even flink hebben gesmeerd en bertha wat hulp hadden gegeven kwam ze toch voorruit! Ze draaaide zelfs leuk. Ook is er nog eventjes gemalen maar dat was geen succes dus de rest van de middag los verdergegaaan. De molen is geen 1 x stilgevallen.

Gr, Thomas

• Andreas de Vos

Vandaag niet gedraaid (gisteren wel). Er stond eerst geen wind, later ging ik ff de hort op met t rooie hok op wielen naar de bouwmarkt. Eerst mijn moeder opgehaald, die belde toevallig dat ze ook naar de bouwmarkt wilde, en onderweg langs de Koedijkse kant van het Groot Noord-Hollandsch Kanaal bleek er inmiddels toch een leuk trekkie te staan. Dat was rond een uur of 2 tot half 3

Geen gebruik van gemaakt, molen maar laten staan vanavond…

Groetsels,

Andreas de Vos

• Joop Overman

Wel de molen in Geesteren (Gld) heeft zowel vrijdagmiddag als zaterdag gedraait. Vrijdag was het nog NO en zaterdagmorgen moesten we om naar ZW. Vrijdag nog met 2 volle gedraait daar de kerstster er nog inzat maar zaterdag dus 4 volle voorgelegd nadat de kerstster was verwijderd. Pas om een uur of 11 kwam de molen op gang en heeft daarna niet meer stil gestaan tot 16.00 uur. Van malen was echter geen sprake want ik was al blij dat hij rondging. Aangezien de natuur er prachtig uitzag heb ik nog enkele foto's gemaakt. Zie deze link

http://www.mijnalbum.nl/Album=EXTO7T7Y

Overigens iedereen nog een goed gezond en vooral mooi molenjaar met hopelijk veel wind.

Groeten Joop Overman

• Stefan Teeling

Zo rond een uur of 9.50 aangekomen op molen de Hoop te Stiens. Bij het binnenkomen viel meteen iets op. Wat een water! Dit bleek veroorzaakt te zijn door het knappen van de knelkoppelingen van de brandslang tijdens het dooien van het water in de slang.

Eerst wat gaan eten en drinken, ondertussen kwamen de andere leerlingen ook binnen. Hierna maar eens naar boven gegaan, wederom was het hier nat. De bliksemafleider afgekoppeld en de roeketting losgemaakt. Ondertussen werd er binnen een kam terug gezet in het spoorwiel en de pen en hals werden gesmeerd.

Gaan kruien om de beurten. Kleppen dicht gedaan. Hierna is er opgezeild. Eerst twee koppel stenen bijgezet, waarvan één koppel ontmanteld. Dit zo even laten draaien, maar al snel het ontmantelden koppel uit het werk gehaald. Ondertussen was de wind wat gaan krimpen van NW naar W. Dus even een stukje bij gekruid. Nog wat gaan oefenen met het opzeilen. Vervolgens naar beneden gegaan om wat te gaan drinken. Weer naar boven gegaan en nog het één en ander besproken en na dit alles richting Vrouwbuurstermolen gegaan.

De molenaar Jan Braaksma was al present, het even over de bouw van de molen gehad te hebben en in het bijzonder over het vermeende houtzaagmolen verleden, nog even beneden gebleven, omdat de molenaar op de radio kwam. Gaan opzeilen, eerst twee vol, maar dit liep niet, dus maar vier vol, dit wou eerst ook niet, maar een buitje verrichte wonderen. Tot het te gek werd en noodgedwongen de vang er toch echt even op moest. De vang er weer afgegooid en wederom weer een slakkengang. Nog even geprobeerd de molen door middel van duwen, maar ook dit mocht niet baten. Ten einde raad de vang er weer opgegooid en gaan smeren, dit hielp, zowaar liep de molen als een zonnetje.

Een zak graan omhoog geluid en deze in de kaarbak van de reinigingszeef gestort. Wat gaan filmen en foto's gaan maken. Tot op het gegeven moment de zak voor het schone graan beneden vol was, deze er af gehaald en er een nieuwe onder gehanegen. Nog wat foto's gaan maken. En het was al weer tijd om te gaan afzeilen, tijdens het afzeilen ook nog een nieuwe knoop geleerd. Zo rond een uur of 16.30 maar weer eens op huis aan gegaan.

Windkracht 4-5, NW-W Eerst ruimend later krimpend, Veel bewolking, af en toe een buitje.

Hier nog de foto's:

http://picasaweb.google.nl/soepcom.teeling/DeHoopStiensEnVrouwbuurstermolen?feat=directlink

Filmpje volgt later nog.

Mvg. Stefan Teeling

• gerrit jurgens

tegen beter weten in zaterdag morgen toch maar naar de molen gelukkig stond hij al weer op wet dus hoefde ik maar een klein stukje door naar noordwest waar

hij de hele midag op heeft gestaan met vier voll eind resultaat met het zetje wat ik hem gegeven heb in totaal 26 omwentelingen , twee bezoekers en een hond.

en toch was het toch een lekkere middag het zonnetje scheen en er is altijd wel wat te doen in een standerdmolen .in dit geval een niewe leuning (van touw) gemaakt naar de steenzolder .toch hoop ik volgende week op wat meer wind eenkeertje weer malen is ook wel leuk ook al gaat dat moeilijk met onze biotoop we doen ons best. groeten gerrit jurgens .