Ik ben op zoek naar een tekening van de fundering van een droogmakerijmolen. Waar zou ik die kunnen vinden?
Ik denk dat het Museummolen van de Schermer posters verkoopt met een doorsnede van een NH-binnenkruier, schuin van boven af gezien. Misschien is de fundering ook goed zichtbaar. Gedrukt in groen en donkerbruin, maar ik weet de naam van de tekenaar niet meer. Hij schijnt ook een Amsterdamse paltrok van de Zaagmolensloot (waar nu de Albert Cuyp is) getekend te hebben.
In het boek:
MOLENBOUW, het staande werk van de bovenkruiers, van Anton Sipman , staat alles wat je weten wil over funderingen van diverse molentypes, aangevuld met zeer duidelijke tekeningen.
Mocht je het boek niet hebben? Het is volgens mij nog gewoon in de handel.
De Walburg Pers Zutphen 1973
isbn. 909011.332.2
Succes, Jos.
Voordeel van Sipman is dat er meerdere funderingstypen in beschreven staan. De vraag geeft namelijk niet aan of bijvoorbeeld een Noord-Hollandse of een Zuid-Hollandse molen wordt gevraagd. Dat boek is ook wel in de bibliotheek te vinden, in noodgevallen.
Er is overigens ook een mooie ietwat geel-roze-bruinig gekleurde tekening van een binnenkruier met houten waterloop (ik dacht een Beemster molen) in omloop. Ik dacht bij een boek, van J.J. Schilstra, maar waarschijnlijk ook wel los te verkrijgen (duplicaat).
Groetsels,
Andreas de Vos
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?