Molens op Fuerteventura ( vele foto's)

• Kees Vanger

FUERTEVENTURA

Afgelopen week naar de Canarische eilanden geweest en wel naar Fuerteventura. Vanmorgenvroeg rond 7.00 uur pas weer thuis en gelijk weer aan de bak! Dat was een hele overgang.

Fuerteventura is een prachtig mooi eiland in de Atlantische Oceaan met lekker mooi weer, robuuste kusten en schitterende stranden.

Een groot deel van het eiland is vroeger ontstaan door vulkaan uitbarstingen.

Het binnenland is gort droog en ziet er uit als een maanlandschap. Daar werd je nou niet echt vrolijk van! Fuerteventura betekent veel wind. Er stonden dan ook erg veel typische Spaanse molens die vroeger veel gebruikt maakten van deze ventura. De molens- die wij bezocht hebben met een snelle huurauto- stonden er heel erg goed verzorgd bij. Helaas geen draaiende molen gezien en ik zo te horen draaiden ze bijna nooit.

Vele foto´s gemaakt.

De foto’s van deze mooie molens staan op: http://www.mijnalbum.nl/Album=UPTUWP87

Groet, Kees Vanger

• Justin vd Heuvel

Leuke foto's Kees :) Alleen jammer dat ze bijna nooit draaien.

En als ze al draaien, dan vraag ik me af hoe je zo'n ding in de

wind krijgt! Duwen en trekken aan die staart lijkt me lastig………………

Justin

• Jacob Dekker

Hallo Kees,

Even een vraagje: Heb je ook nog wat anders gedaan dan molens bezoeken, of ben je er zo van bezeten, dat je van de rest van het eiland weinig of niets gezien hebt. Je kunt de molenliefde namelijk ook overdrijven.

Dan nog even wat anders. Op de doorsnede met benamingen van de onderdelen van zo'n molen zie ik dat de staart TIMON genoemd wordt. Laat nou het Spaanse woord voor roer (van een schip) ook timon zijn en de Fransen spreken van timonerie als ze de stuurmachine van een zeeschip bedoelen. Hetzelfde woord dus. Geinig he?

Groet, jAAp

• Jacob Dekker

Hallo Justin,

Ik denk niet dat het op de wind zetten zo'n heel groot probleem is. Op die eilanden waait de wind bijna altijd uit dezelfde richting en dan maakt het niet zo veel uit.

Groet, jAAp

• Justin vd Heuvel

Hoi Jaap,

Nou u 't zegt… Dat heb ik idd eens ergens gelezen.

Justin

• Ruben 4-Gever

Ha Jaap,

Weet u ook de spaanse molenterm voor een kruiwerk dat “in de nesten zit”?

Groeten uit de Hoeksche Waard,

Ruben Viergever

• Kees Vanger

Beste jAAp

Even een vraagje: Heb je ook nog wat anders gedaan dan molens bezoeken, of ben je er zo van bezeten, dat je van de rest van het eiland weinig of niets gezien hebt. Je kunt de molenliefde namelijk ook overdrijven………………

Nou zit daar maar niet over in hoor Jaap.

Slechts één middag over het eiland gereden om o.a. molens te bekijken.

Er stonden er heel erg veel zelfs. Dus zoveel tijd zat daar nou ook weer niet in!

Verder samen veel verschillende dingen gedaan. Wij houden er namelijk niet zo van om de hele dag op een stretcher langs het zwembad in de zon te liggen!

Maar bedankt - ook namens mijn vrouw- voor je meeleven!

Kees en Marieke

• Rob Pols

Die molens staan er inderdaad heel behoorlijk bij. Bijzonder is dat de wiekenkruizen veel gemeen hebben met die van die standerdmolentjes in Zweden en Finland.

Leuk ook dat er nog een gaande werk in één van de gefotografeerde molentjes aanwezig is. Fraaie foto's!

Groeten, Rob P.

• Jacob Dekker

Hallo Ruben,

Nee, het spijt me, maar dat weet ik niet.

Mijn kennis van het Spaans gaat niet veel verder dan Ole, Buenas Dias, Buenas Tardes, Cerveza, Vino, en tellen tot 10.

Groet, jAAp