Hallo, ik zoek foto's van van die pompen (weet even namen niet) die onderandere in waardenburg en zevenhuizen zitten liefst vandaag nog als het kan wie heeft er iets?
die kan mailen naar > robertvantgeloof@gmail.com
gr robert
Hallo Robert,
Ik kan je niet aan foto's van zo'n pomp helpen, maar misschien heb je wat aan een summiere beschrijving.
Het gaat hier om een z.g. open verticale schroefpomp, waarin het water van onder naar boven stroomt. Het is in principe een verticaal staande pijp, waar in het hart een soort schroef op een verticale as draait, te vergelijken met een scheepsschroef. Verder zitten er in die pijp nog een paar z.g. leischoepen om de vloeistofstroom in goede banen te leiden. De pijp is aan beide zijden open. De onderkant reikt onder het polderpeil.
Ik zal nog even verder zoeken en als ik nog wat vind, zet ik het ook nog wel op het prikbord.
Groet, jAAp
De uitleg van Jaap is erg goed. Ik heb er misschien wel foto's bij. Zoek ik vanmiddag even voor je op, dan stuur ik ze vandaag nog OK? Misschien wel leuk om ze eens te zien werken. Meestal draait de Waardenburgse Poldermolen op zaterdag. Echt een aanrader. Ik zal het mailadres van de molenaar ook ff sturen.
Groetjes,
Justin vd Heuvel
Dag Robert,
Even ter verduidelijking, in de molen van Waardenburg zitten zgn Dekkerpompen, en dat zijn schroefpompen zoals Jacob beschrijft.
In de Ondermolen van Zevenhuizen zit (nog) een centrufigaalpomp, en dat werkt wel iets anders.
Dat is een ronde schijf welke aan de onderzijde is voorzien van ronde schoepen, een beetje te vergelijken met een scherpsel (voorbijligging) van een maalsteen.
Deze schijf draait vlak boven een betonvloer in de waterloop.
In deze vloer, die ca 50 cm boven de vloer van de achterwaterloop zit, zit een gat welke precies boven de waaier van de pomp zit.
Als deze pomp gaat draaien, zuigt hij het water door het gat aan , en door de ronde vorm van de schoepen werkt de waaier het water naar buiten en wordt zodoende de pompkelder volgepompt.
Als zo,n pomp flink toeren maakt, en de opvoerhoogte is niet al te groot, kan de centrufigaalpomp, net als de schroefpomp, best aardig water verzetten.
Ook het verschil tussen de centrufigaalpomp en de schroefpomp is de overbrengingsverhouding.
De schroefpomp maakt ongeveer 20 omwentelingen bij 1 wiekenasomwenteling, en de centrufigaalpomp maakt maar 8 a 9 omwentelingen per wiekenasomwenteling, wellicht omdat de centr pomp meer kracht vraagt ?
Groet van de Bever, die vandaag de 25 km lange Aarlanderveense molentocht heeft geschaatst, en uiteraard heeft genoten van het schitterende polderlanschap met zijn prachtige molens !
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?