Volgends mij heeft deze al vaker op internet gestaan, maar voor wie nog gebrek heeft.
http://link.marktplaats.nl/220103983
Groet,
Michel
De staander is wel erg kort. Had 't Hert in Rhoon misschien een soort van een podium met maalstenen erop? Voor welke steendiameter geschikt? Anders zou een grotere steen tegen de kraan aantikken.
Eigenlijk hoort dit op de molenmarkt thuis (zie rechts Bij deze pagina), want de moderator zal hem uit het prikbord verwijderen.
Leg eens uit wat voor jou een normale indeling is van korenmolens. Als ik bij de twee foto's van de steenkraan in de Marktplaats de steenbeugels en de lopersteen in mijn gedachten erbij haal, is de staander wel erg kort, moet de lopersteen in vertikale stand vrij boven de steenzolder hangen. Het is dat ik zeer weinig Zuid-Hollandse korenmolens heb gezien (afgezien van De Put, alleen De Valk en De Vrijheid geloof ik), anders zou de lopersteen naast het podium hangen bij zo'n korte staander. In De Vrijheid is zo'n podium aanwezig. Ik heb in 1996 zelf een nieuwe steenkraan gemaakt in Den Andel, ook voor een 16der, maar dan wel veel langer dan op de bovengenoemde foto's.
Ja, klopt. Een soort halfzolder die me veel aan een podium doet denken. Wist ik niet dat die als maalstoel wordt genoemd. Ik dacht dat een maalstoel een kleinere houten constructie was waar slechts één koppel stenen op past (zoals bij motoraandrijving). Een halfzolder komt in het Noorden des Lands nergens voor.
Dus de lengteverschillen van de staander zijn zeer belangrijk! En ik sluit me bij ons aller J.S. Bakker aan wat hij bedoelt.
M'n vrouw zit als souffleuse in een toneelclub en in een zangkoor in R'school. Hoe vaak heb ik de optredens bijgewoond en de podia gezien en aangeraakt….
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?