Molen Hof Souburgh Alblasserdam

• Jan Althof

Goedendag,

Het was even stil maar de griep had mij zodanig in de tang dat ik nog niet van al het ijzige schoons kon genieten. Eigenlijk was dat vandaag ook nog zo maar met de duistere rookwolken van dinsdag kwamen mij geruchten uit het oosten ter ore. Er zou gewerkt worden rond de Molen van Hof Souburgh. Daar moest ik het mijne van hebben en dik ingepakt ging ik vandaag rond het middaguur naar Alblasserdam. Tot nu toe was die molen nauwelijks te benaderen, maar nu er door het ijs een brug was geslagen, kon ik er eigenlijk zo naartoe lopen.

In de zomer had ik al eens mijn lens naar de molen uitgestoken maar verder dan wat mysterieuze beelden kwam het niet. Toen had ik nog het idee dat er weliswaar een berg onderhoud nodig zou zijn, maar nu vielen mij de schellen van de ogen. Ook het verhaal van Mijnheer Broere in de krant klonk hoopvol. Hij heeft het landgoed gekocht en gaat daar e.e.a. op bouwen en tevens de molen restaureren. Naar ik begreep zelfs zonder subsidies etc. om geen bemoeienis op z`n nek te halen.

Hoopvol dus en het klonk allemaal zeer positief.

Het neerhalen van de bomen van de “oprijlaan” bood bij aankomst nog een positieve blik met betrekking tot het woord biotoop, zo dacht ik. Toen ik echter weer vertrok na een serie foto`s van buiten en van binnen te hebben gemaakt, nam ik die biotoop nog even op de korrel. Vanaf de weg zie je vanuit bepaalde posities nog steeds helemaal niets van de molen en er zit nog geen blaadje aan.

De foto`s spreken voor zich en waar nodig zet ik er morgen het nodige commentaar bij.

En ja, héél brutaal, ik ben ook binnen geweest. Dat kon omdat de deur naar het aangebouwde hok openstond in de verrotte sponning. Er was gelukkig voldoende licht om de verrotte en ingestorte vloer te zien. Ook was er een trap naar de eerste zolder die er nog degelijk bij stond. Maar op die zolder was er een huishoudtrapje dat toegang kon bieden tot de kapzolder.

Wat er allemaal lag aan uitwerpselen en uile- of sperwerballen etc. weet ik niet maar ik had de moed mij op die zolder te werken. Ergens zakte mijn steunvoet ineens weg door een balkje dat nog slechts molm bleek. Heel voorzichtig heb ik even rondgekeken en geknipt en heb toen mijn illegale actie veiligheidshalve beëindigd. Hoewel illegaal? Als alles vrij toegankelijk en open is? Ja, er wapperde géén blauwe wimpel dat is waar.

Ik heb de teevee niet geprobeerd en van de pan soep die op de kookplaat stond heb ik maar niets genomen. Na mijn klauterpartij zagen mijn kleren er ook niet meer uit. Maar een kniesoor krijgt het mierenzuur. Buiten sprak ik nog even met een in Alblasserdam bekende schrijver/journalist/actief mens over de molen. Als ik het goed onthouden heb Dhr. Voorn. Hij toonde zich blij met elke vorm van publicatie over de molen en dat doe ik dan maar.

De omgeving is hier erg mooi en de molen staat op een prachtige plek vlak aan het water. Het kan allemaal van een grote schoonheid worden en daarbij wens ik Dhr. Broere heel veel succes. Blijkens de foto`s zal hij dat naast een vrachtwagen met geld goed kunnen gebruiken.

Ach jee, zo`n gebroken staart die zelfs nog aan de ketting ligt, dat houtwerk bovenin, die kale as, dat kruirad tussen het onkruid, die………en dat……..en die………….Nou ja, zo af en toe ga ik wel eens kijken hoe het gaat en zal er kond van doen. Moet ik wel weer een beetje griepvrij zijn.

Groeten,

Jan.

www.althofweb.nl

http://picasaweb.google.nl/Noordkaper04/HofSouburgh#

• leo middelkoop

Wat een heerlijke bouwval! Bijna te mooi om waar te zijn: een geheel ongerestaureerde molen. Er valt, mits men zorgvuldig te werk gaat (verzamel bijvoorbeeld die stukken van dat oude kruihaspel!), niets te verknoeien want alles is er nog. Goed, de roeden zijn ooit gestreken, maar mogelijk heeft men die ook bewaard (is dat zo?).

De TV ziet er erg gedateerd uit dus het is lang geleden dat er gewoond werd. De pan soep zou ik laten staan of weggooien.

Gaat de eigenaar ook door met het omzagen van al die bomen en het netjes rangschikken van het gezaagde hout? Dat belooft iets. Jammer dat hij niet bij de molen begonnen is en toen de andere kant uit is gegaan: stel dat hij zich bedenkt of wordt teruggefloten door ‘natuurliefhebbers’……

Succes daar met deze zeer bijzondere molen.

Leo

• Jan Althof

Dag Leo,

Het mag dan een particulier initiatief zijn, het valt wel degelijk onder “onze” monumenten. Even goegelen leverde de volgende link op: (het artikel is hier even zoek)

http://www.cilio.nl/component/option,com_ciliocontent/task,view/id,6771/Itemid,99/

Wat dat verder allemaal zou mogen gaan betekenen voor de alleen de molen is nog zeer de vraag. Daar zal ik volgende week toch eens achteraan sjouwen. Misschien mag ik een beetje mijn handen uit de mouwen steken daar, bijv. dat kruirad oprapen en wellicht meer. Roeden heb ik niet gezien overigens maar die kunnen wel het dak van een landbouwschuur dragen hier in de buurt o.i.d.

Groetings,

Jan.

• Edwin

Hier een paar interesante links over de renovatie van de molen en het hof.

http://www.alblasserdam.nl/albdam/up1/ZakpykyHW_540_College__raadsinformatiebrief_intentieovereenkomst_ontwikkelingen_Souburgh..pdf

http://www.alblasserdam.nl/albdam/up1/ZubkrwyHU_590_Cor_Veen__natuurgids_ivm__ter_kennisname__brief_over_hof_Souburgh..pdf

In de pdf bestanden staat vermeld dat de molen in 2009 gerestaureerd wordt en weer maalvaardig wordt.

Groet,

edwin

• Jan Althof

Dag Edwin,

Dank voor deze info. Daarbij meteen de vraag wie je bent, of je per e-mail bereikbaar bent en of je op enigerlei wijze betrokken bent bij dit gebeuren.

Groet,

Jan Althof

www.althofweb.nl

• Smit

Hallo lezers,

Graag wil ik jullie er even op attenderen dat deze molen op instorten staat, en het dus een heel domme en gevaarlijke stap is geweest om de molen te betreden.

• Jan Althof

Geachte Hr/Mw/?. Smit,

Met die waarschuwing bent u een maand en twaalf dagen te laat en daarom gebruikt u ook de voltooid verleden tijd.

Geen maand en dértien dagen want met twáálf had u mij vóór het betreden kunnen waarschuwen.

Ik vind het niet erg om publiek voor dom versleten en/of van gevaarlijk gedrag beschuldigd te worden, daar zit ik niet mee, maar dan weet ik wel graag wie u bent. U kunt dat ook wel op mijn persoonlijke e-mailadres doen overigens.

Met vriendelijke groet,

Jan Althof

• Jan Althof

Geachte Hr./Mw./?. Smit???

En u bent niet zelf benaderbaar via uw eigen e-mail.

Alwéér zo`n sch*tlaars!!

Met vriendelijke groet,

Jan Althof

• Smit

Ga er maar gewoon vanuit dat ik een insider ben.

Als u wat beter was ingelicht had u geweten dat het kantoor van Dhr. Broere tegenover Hof Souburgh aan het Kortland staat. U had daar gewoon naar binnen kunnen lopen en kunnen vragen of er misschien een mogelijkheid was om de molen te bezoeken, zonder dat op eigen houtje te gaan doen.

• Jan Althof

Geachte Smit, (wie of wat u ook moge wezen),

U bent lekker actueel met uw reactie. Ik kan u verzekeren dat ik daar geweest ben met het verzoek aan de juffrouw van de “praatpaal” om over de molen te komen of te mogen praten. Zelfs tot tweemaal toe. Ook heb ik Dhr, Broere via een brief persoonlijk benaderd. Hoewel het u wat mij betreft niets aangaat, kan ik u zeggen dat er nul komma nul op is gereageerd. Je kunt wel miljonair zijn maar dat is geen garantie voor een fatsoenlijke reactie op een fatsoenlijke brief.

Fatsoen ontbreekt u ook want ik weet niet wie u bent en dat weigert u ook bekend te maken. Dit is mijn laatste reactie aan u, zoals eerder gezegd, Sch*tlaars!

Met vriendelijke groet,

Jan Althof.