Hey Robert,
Ook De Hoop was vandaag weer in de zeilen te zien na 3 zaterdagen geen wind.
In de morgen leek het er op dat dit de 4e zaterdag zonder wind zou worden.
Na de koffie bleek dat er nog een meelbestelling miste, dus die zijn Ab en ik op gaan halen op Zuid-Beijerland. Eens de bocht door te zijn van de Molendijk zag ik boven de huizen uit 4 volle zeilen voorbij komen!
Na een hoop geouwehoer over de kapconstructie en het bovenwiel zijn we (mét meel) weer terug gegaan naar De Hoop. We hebben onderweg nog wel een fles schipperbitter en een fles punch meegenomen.
Toen we op de hoop waren aangekomen eerst eens gaan eten.
Ik bedacht me onder het eten wel dat als zuid beijerland wil lopen kan De Hoop het ook, wat na een kwartiertje bleek:)
Ik had met Jesse de molen naar het zuiden gekrooien en er 4 vol voorgelegd.
Wat nut had was een kwak consistentvet op de hals, het spul deed een wonder:)!
Wat me ook nog wel zou helpen was de molen krimpend kruien naar het ZO, zodanig dat de molen van 30 enden naar 70 enden doorschoot in een vlaagje!
toen ik het vangtouw in me handen had om te gaan zwichten(!) viel de gang al weer af naar een end of 40-50.
De Hoop heeft geen een keer meer onder de vang gestaan omdat Jesse vroeg weg moest en koude handen kreeg zodra ie het vangtouw aanraakte, dit zorgde ervoor dat De Hoop zonder enige onderbreking heeft gedraaid tot half 10.
Verder is er vandaag ook Proefgedraaid met de “Kersenratelaar” van Herman Dorst(onze vrijwilliger die de catering verzorgd).
Ik zal binnenkort foto's plaatsen van het apparaat.
Met de groeten uit de Hoeksche Waard,
Ruben Viergever