Vanmorgen rond 8.30 uur kwam ik aan in Erica. De molen moest alweer rond gekrooien worden, naar het O. Daarna 4 vollen voorgelegd, maar toen deed ie het niet, hij gaf de geest. De wind was de morgen hopeloos, voor de rest nog theorie gehad en ik denk dat de molen 1 minuut zelfstandig gedraaid heeft. Om 11.45 uur afgezeild.
Daarna heb ik de trein gepakt naar het pittoreske en bekende dorpje Dalen. Daar waren Ricardo en Alex net bezig met kruien. Aangezien er 0,0 wind was, hebben we nieuwe zeilen voorgedragen. Even later kwam Vincent Mepschen er ook aan en die heeft ook geholpen. Rond 15.00 waren we daar mee klaar en er zat geen enkele plooi in de zeilen, dus ze hingen perfect. Toen de molen laten draaien, dat ging toch redelijk goed, ongeveer 30 enden. Nog steenzolder schoongeveegd en een vitrinekast geplaatst met molenmodelletjes en andere molenzaken.
’s Avond, rond een uur of zeven, trok de wind wat aan en hebben we tarwe gemalen, dat ging eerst wel goed, maar jammer genoeg ging de wind naar bed. Dus de steen maar uit werk gehaald en nog even doorgedraaid en rond 20.15 uur afgezeild en om 20.30 uur Alex op de trein gezet.
De Jan Pol heeft vandaag weer 2174 omwentelingen bijgeschreven.
Groeten,
De vrijwilligers van de Jan Pol in Dalen, Zuid-Oost Drenthe.
Foto’s: www.mijnalbum.nl/Album=GHLJGI8X