Virusinfecties, Lokeren en Hout

• Jan Althof

Goedendag,

Net toen ik dacht een beetje virusvrij te zijn dankzij de jenever en citroenen van Ketelbinkie, sloeg het andere virus weer genadeloos toe. Dit laat zich niet met dergelijke middelen wegwerken, integendeel, men dient het blijkbaar gewoon te ondergaan. Het zij maar zo, want je wordt er in ieder geval niet ziek van. Onze cursusleider had ten afscheid vóór de feestdagen aangegeven het op 12 januari met ons over wielen te willen hebben. Niet het programma Gek Op Wielen werd hier bedoeld, maar de wielen in een molen. De gebruikte houtsoorten voor die dingen en wat er zoal uit- en insteekt als kammen en staven.

Een pittig klusje en gedurende de dagen die volgden, werd het internet gefrequenteerd, (cursus)boeken bekeken, kortom er werd studie gedaan. Bij mijn zoektocht kwam ik terecht op de site van De Levende Molens van onze Zuiderburen. Daar trof ik een aanbieding in hout die ik wel wilde hebben. 20 houtsoorten met hun beschrijvingen, gebruik in molens etc. Na enig mailverkeer met Maria de Rooze van De Heirbrugmolen te Lokeren besloot ik om er maar weer een ommetje van te maken. Internationale betaling en levering is zelfs in ons moderne tijdsgewricht een waardeloze onderneming. Maar wel een geweldig excuus om even aan te wippen.

(http://www.molenechos.be/molen.php?AdvSearch=68

Op elke 2de en 4de zondag is de club aanwezig van 13.00 tot 15.00 dus was vandaag een uitgelezen dag om nog eens te genieten van witte landouwen die wij binnenkort niet meer kunnen aanschouwen. Je wordt er vanzelf wat poëtisch van, hoe uiig ook.

Na De Moerdijk gooide ik de navigator op “de binnendoor” en dan wordt het vanzelf genieten.

Ik heb het als beginneling al eens eerder gezegd. Als je eenmaal behept bent met dit virus kan het niet anders dan dat je overal molens ziet. Maakt niet uit waar je rijdt, plots is er na de volgende bocht een molen. Of een end dat je van tussen de bomen of net boven de huizen toewuift of verderop in een landschap. Dat gebeurde hier dus ook en dan kun je niet anders doen dan er even naartoe rijden en een plaatje schieten. De Zwartenbergse Molen was de eerste van deze middag. Mooie, zwarte, bullige molen.

We, mijn schone gade was mee, hebben er meer gezien maar soms laat ik ze links liggen. Ik sla ze op in mijn keienkop en zal ze zeker nog eens bekijken. Nu niet want dan kom je nooit op je plaats van bestemming. Wat ik wél even meepikte was een molenstomp die opdook in mijn linkerooghoek. Op de een of andere manier vind ik ze intrigerender dan een “levende” molen. Er zweven zoveel vragen omheen, net zoals bij die van de Hof van Souburgh. Het bleek de voormalige Korenmolen van Etten-Leur. Als stomp al imposant, laat staan in complete staat denk ik zo.

http://www.molendatabase.org/molendb.php

Tja en dan Zundert. Ook hier zag ik in een flits een wiek schitteren. Even het eigen verstand gebruiken i.p.v. de damesstem te volgen en je staat oog in oog met een stuk van een standerdmolen. Wat een prachtexemplaar die Akkermolen!

http://www.molendatabase.nl/nederland/molen.php?nummer=620

Ik heb daar even in alle rust en stilte naar gekeken.

Uiteindelijk reden wij na het nuttigen van wat originele Vlaamse Frieten rond half twee het paadje naar de Heirbrugmolen op. In Belsele was er een snackzaak los en ik bestelde twee porties friet. Gelukkig nam ik als echte Ollander de kleinste bakjes. Toen de frieten waren gebakken, werden de bakjes gevuld. Hoe het kan weet ik niet maar de jongedame zag kans drie keer zoveel frieten óp het bakje te stapelen dan er al in zaten. We kregen het dan ook niet op, dus jullie zijn gewaarschuwd.

Feitelijk waren wij wat aan de late kant daardoor want de mannen waren de boel juist aan het inspannen. Daar heb ik even naar staan kijken en vervolgens heb ik mijn schoone gade bij Maria gebracht. Zij was reeds een tas koffie aan het zetten voor ons en haar mannen.

En zeer hartelijke ontvangst met ook nog eens een appetijtelijk gebak.

Nog vóór de koffie ben ik aan een rondgang door de molen begonnen en heb er mijn plaatjes geschoten. Met Jan, collega Mio, heb ik even op de kapzolder vertoefd en wat zaken over o.a. de houten as besproken. Ceriel hield zich beneden bezig met een kortgeleden verworven boerenmolen die voor opbrengst moet gaan zorgen als Aeolus het af laat weten. Een mooi project dat over een week of twee klaar moet zijn. En met Mark, die pas is geslaagd, was het ook goed kouten over “zijn” molen en de verschillen tussen Ollandse en Belgische molenmakers.

Molenaar Clement de Bruyn is een hoofdstuk apart. Die man weet gewoon álles over hout. Hij is dan ook zijn arbeidzame leven lang leraar geweest in het vak Hout. Ik geef daarom even deze link mee: http://www.hcto.be/

In de molen zijn ruim 360!! Soorten (stalen) hout aanwezig en nog eens zo`n 120 soorten fineerhout. Van de soorten die in molens en dus ook in hun wielen worden gebruikt, heeft hij 20 soorten samengevoegd. Daarbij zit alle informatie die je van nut kan zijn.

In de set zit bijv. ook een plak Pokhout. Daar zal ik maar een beetje zuinig op zijn want naar verluidt, is daarvan de m3 prijs plm. €35000,= !!!

Op het begeleidende kaartje van dat Pokhout:

Herkomst, Handelsnamen, Kenmerken, Eigenschappen, Bewerking, Toepassingen, Bijzonderheden, Bevoorrading.

Onder de Eigenschappen: Buigsterkte: Zeer Hoog. Stijfheid: Matig. Druksterkte: Zeer Hoog. Hardheid: Zeer Hard. Splijtsterkte: Bijna niet te splijten.

Het wordt aangeboden in kleine stammen van onregelmatige vorm. De pokhoutboom wordt ongeveer 9 meter hoog bij een diameter van 25 tot 30 centimeter.

Zomaar een kleine greep uit de info.

Een intrigerend stukje hout.

Intussen was het alweer een uur of vier en tijd om de aftocht te blazen. Een gezellig, ontspannen bezoek. Ook Gerda heeft zich niet hoeven vervelen dankzij gastvrouw Maria waarvoor op deze plaats nog eens onze dank. Mede als blijk van waardering ben ik meteen lid geworden van de club van De Levende Molens, daar kun je nooit dommer van worden.

Op de terugweg viel ons nog op dat het snelheidsverzoek van 90km vanwege Smog op de snelwegen goed tot zeer goed werd opgevolgd. Milieubewustzijn of torenhoge boetes? :-)

Na het griepvirus voelt dit virus veel beter.

Groetings,

Jan

www.althofweb.nl

http://picasaweb.google.nl/Noordkaper04/Lokeren#

• Mike Ekelschot

“de verschillen tussen Ollandse en Belgische molenmakers”

Ja, hier is dat “all-in-one” ;)

• Erwin

“de verschillen tussen Ollandse en Belgische molenmakers”

Dat zal een korte discussie zijn geweest … in Olland zit namelijk geen molenmaker. :-)

• Jan Althof

Oh? Dan heb ik mij vergist. Moet zijn Olenmaker. :-)

• Mike Ekelschot

Dat zal een korte discussie zijn geweest … in (H)olland zit namelijk geen molenmaker.

zeker weten? ….

Een Olenmaker is iemand uit Olen die zorgt voor aanwas van plaatsgenoten.

• Erwin

Zeker weten! … :-)

• Jan Althof

En hier zullen beswel Olenmakers wonen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Olen_(Belgi%C3%AB)

We hadden op de FJR-site ooit een topic SOH`n. Is dat wat voor hier op het prikbord? :-)

• Mike Ekelschot

bach-on-topic:

Jan, mooie molen hè daar in Lokeren. Zou perfect zijn als échte bakkersmolen, maar helaas ga je die in Nederland wél vinden maar in Vlaanderen niet (meer).

Als typologische MIO verklaarde je ook enige tijd in de kap “gekoerd” te hebben zoals

MIO-duiven tegenwoordig doen. Nu, kheb veel foto's gezien maar weinig bijschrift, en.. er staat iets van die kap niet op de foto's dat daar toch wel bijzonder is.

Heb je 't niet gezien of wilde je het hier niet laten zien? ;)

Enneh, over dieje Olenmakers: kzei't toch… en Ollandse molenmakers: ooit?

Ollandse Olenmakers lijkt mij dan al weer een stuk ingewikkelder maar de

wereld is klein hedendage!

• Jan Althof

Dag Mike,

In de kap werd mijn aandacht getrokken door andere zaken en tja, daardoor is mij blijkbaar weer eens iets ontgaan. Maar ik denk dat jij mij/ons wel voor kunt voorlichten. Wat mij wel opviel was dat de hekken verschillend zijn gewafeld. Daardoor (b)lijkt het ook wat lastig om de zeilen vast te maken. De een zit wat hoger/lager dan de ander daardoor. Ook wel aardig is dat wanneer je uit de molen op het dak van de aanbouw stapt, je het idee hebt op een stelling te staan. Loop je rond dan sta je ineens weer tussen de grassprieten.

Weinig bijschrift? Méér nodig?

• Heklat

toch mooi om te weten dat ons land weer een olenmaker rijker is;)