Tips voor PowerPoint gebruikers

• Kees Vanger

TIPS VOOR POWERPOINT GEBRUIKERS.

Voor degenen die bij de theorieavonden PowerPoint gebruiken of zelf ontwikkelen heb ik enkele tips om de presentaties te verrijken met allerlei bijpassende filmpjes, waardoor het lesaanbod aanschouwelijker en boeiender wordt.

Een ieder kan zo de presentaties naar eigen idee of eigen streek eenvoudig aanpassen/verbeteren en voorzien van diverse bijpassende YouTubefilmpjes.

Afgelopen week weer wat aan het experimenteren geweest met PowerPoint (2003) voor de theorieavond over industriemolens die woensdagavond a.s. in molen “De Weert” gegeven wordt en ben erg enthousiast geworden door de prachtige bijpassende filmpjes de ik tegen kwam op YouTube. Dat past heel goed bij de komende theorieles was mijn eerste gedachte. Na veel gezoek ben ik erachter gekomen dat je deze filmpjes heel eenvoudig zelf kunt downloaden en daarna weer kunt invoegen in de presentaties.

Op Youtube staat ondertussen al een prachtige reeks instructieve filmpjes over diverse molens, zoals oliemolens, houtzaagmolens, poldermolens in werking etc. Prachtige korte filmpjes die uitermate geschikt zijn om molenaars in opleiding bij een theorieavond te laten zien hoe alles werkt.

Deze filmpjes kun je met een speciaal programma downloaden ( zie: http://www.avs4you.com/AVS-Video-Converter.aspx?sct=inc&ct=google&cid=68 ) Het heet: AVS Video Converter en is een maand gratis te gebruiken.

Wanneer je dit programma opent hoef je alleen maar de url van het desbetreffende filmpje op YouTube te kopiëren en in AVS te zetten en het filmpjes wordt gedownload. Door &fmt=18 achter de url van het YouTubefilmpje te zetten krijg je de film zelfs in de hoogste kwaliteit. (dat scheelt nogal hoor!) Dit kan trouwens bij elk filmpjes op Youtube wat je wilt bekijken!

Sla de gedownloade filmpjes voor de duidelijkheid wel even in een aparte map op!

Hierna kun je deze filmpjes eenvoudig in Powerpoint invoegen (via menu: invoegen-film en geluiden -film uit bestand) Helaas lukt het me niet om de geluiden van de YouTube filmpjes erbij te krijgen. Daar wordt dus nog aan gewerkt. Misschien weet iemand hier meer van.

Ikzelf ervaar het toevoegen van bijpassende filmpjes als een verrijking van de theorielessen en aangezien ik niet de enige ben die veel met powerpoint werkt kan ik misschien anderen hiermee helpen!

Groet, Kees Vanger

Ps. Mocht je de presentatie met filmpjes willen branden of op een memory stick zetten, gebruik dan in PowerPoint de optie in het menu: bestand- nl inpakken voor cd (of map) hierdoor worden de filmbestanden automatisch gekoppeld aan je presentatie en loopt het geheel probleemloos. ( ook op andere computers)

SUCCES!

• Kees Vanger

Nog iets vergeten.

Het filmpje van YouTube moet wel eerst met een speciaal programma binnen gehaald worden. Dat kan met het volgende tooltje zie: http://www.vdownloader.es/

Hierna kan het met AVS Video Converter omgezet worden naar een AVI bestand.

Kees