Goedendag,
Vandaag heb ik nog een negental foto`s toegevoegd aan de serie over De Hof Souburgh. Graag had ik de eigenaar gesproken die er vlakbij woont, maar die was nu niet in de gelegenheid. Aan de groenwerkers maar eens gevraagd wat er met de bomen ging gebeuren. Nou, die gaan allemaal plat. Een van de redenen is dat ze gewoon uitgeleefd zijn. Veel dood hout en dus tijd voor vernieuwing. Ik neem aan dat daarbij rekening zal worden gehouden met de biotoop.
Daarna had ik nog even de moed om de molen in te gaan. Het was er aardedonker en ik doorkruiste het aangebouwde deel volledig op het gevoel van wat ik zaterdag nog kon zien.
Eenmaal in de romp werd het iets beter maar de flits moest het toch helemaal zelf doen. Dan wordt zichtbaar hoe de onderschijfloop erbij hangt. Dan om de omkasting geschuifeld en opnieuw geflitst. Nu werd het waterwiel met de as etc. zichtbaar. Ook niet erg fraai meer. Waar die as eindigt, is niet zichtbaar.
Daarachter kon ik geen hand voor ogen zien maar na afdrukken stond het toilet er keurig op. Papier nog aanwezig. Naar het schijnt is het aangebouwde deel tot voor een aantal jaren nog bewoond geweest door een familielid van de laatste molenaar. Vandaar ook nog die pan soep. De koelkast bleek overigens leeg.
Een speurtocht naar het scheprad leverde niets op. Er is ook niets zichtbaar m.b.t. een asdoorvoer etc. Nu de sneeuw weg is, kon ik zien dat het zesspaaks kruiwiel nog wel compleet is. Links van de molen is nog een toevoersloot zichtbaar maar geen voorwaterloop etc. Naar men zegt zijn de roeden ooit afgevoerd naar de sloop want zo gaar als boter.
Het gaande werk ziet er bovenin beter uit dan hier beneden. Volgens de database zouden de zeilen nog aanwezig zijn, maar ook die heb ik niet gezien. Al met al geen feestelijk gezicht.
Nou ja, ik houttum in de gaten.
http://picasaweb.google.nl/Noordkaper04/HofSouburgh#
Groetings
Jan.