Historische kleuren

• Tom Blaak

Beste collega;s,

Gisteren hebben we als bestuur van Stichting De Rijsoordse molen een vergadering gehad.

1 van de punten was het schilderwerk dat voor komend jaar op het program staat. Hier kwam een leuke discussie uit voort. Misschien wel bekend is het mijn wens dat onze molen zijn oorspronkelijke kleuren weer terug krijgt, dat wil zeggen de lichte kleuren welke op het wiekenkruis aanwezig waren in combinatie met groene askop met witte ster.

De huidige kleuren die de molen draagt zijn vrolijk maar geschiedenisvervalsing.

Binnen ons bestuur werd wisselend gedacht ( sterker nog meer tegen dan voor)over mijn voorstel om de molen nu deze toch volledig geschilderd wordt weer meer zijn “eigen” gedaante aan te nemen. Niettemin stond men open voor goede argumenten om dit juist wel te doen, en immers als dit zal gebeuren moet wel bekend zijn welke kleur het precies geweest is.

De reden die ik op gaf omdat deze molen deze kleuren voerde toen deze nog beroepsmatig in bedrijf was, waren niet daadkrachtig genoeg

Zouden jullie met mij mee kunnen denken welke argumenten krachtig kunnen zijn om de molen zijn oude gedaante weer terug te geven ?

Graag verneem ik jullie reactie?

Ow ja 1 ding zal sowieso terugkeren, namelijk dat de 2 deuren van onze molen weer voorzien zullen worden van een mooie groene kleur in plaats van de (vreselijke) kleur rood die deze deuren nu dragen

groetjes,

Tom

• Heklat

Hallo Tom,

Allereerst wil ik jou voorstel prijzen, mooi initiatief om de oude kleuren terug te laten komen.

i.p.v. zelf een goed argument te verzinnen kan je ook het bestuur laten kijken naar de rede om de molen de huidige kleuren te geven, is die relevant?

Het doorvoeren van de kleur kan spoediger verlopen als je precies weet welke kleuren het zijn, probeer daar eens achter aan te gaan als je die nog niet hebt.

Misschien is het een goed argument om te zeggen dat de stichting zich tegenspreekt (als jullie de molen tenminste terug willen brengen/houden zoals deze het laatst in bedrijf is geweest) als ze de kleuren niet willen terugbrengen.

succes met de verdere vergaderingen

gegroet.

• Tom Blaak

Beste Heklat,

Bedankt voor je reactie, het ligt wat lastig daar ik zelf onderdeel ben van het bestuur, maar als Molenaar heb ik een andere denkwijze in deze t.o.v. de overige bestuursleden.

Zelfs mijn oma ( inmiddels 83 en nog oed bij de tijd) zei na voltooing van de restauratie in 1993 dat het een plaatje is geworden ( en dat is het absoluut) maar dat het jammer is dat deze niet meer op de molen leek voor de restauratie. Mijn oma was altijd kind aan huis op de molen bij Job de Kool en zijn zoons Gerrit en Reinier, de molenaarsfamilie welke de molen meer dan 100 jaar heeft bemalen tot begin jaren 60 van de vorige eeuw.

Groetjes,

Tom

• Mike Ekelschot

Hoe lang is de molen zo geschilderd als ze nu is tegenover de vorige kleurstelling?

Zelf ben ik van mening dat een monument zo goed als mogelijk in stand gehouden

moet worden zoals ze was voor of tijdens het moment van klasseren (monumentstatus). In die zaak ben ik bvb. ook geen voorstander van eterniet tegels vervangen door eiken schaliën of geklonken roeden door houten pestels.

Retro-historisch herstel zou een mooie naam voor zulke zaken zijn: maken wat er niet is, en, wellicht zelfs niet was.

Nu, ik weet niet hoe het met de kleurstelling door op jouw molen zit, maar meestal

zijn zulke zaken een gevolg van een monumentenbeleid uit een andere periode, welke (toen) goed werkte maar nu toch wel achterhaalt genoemd mag worden.

“De reden die ik op gaf omdat deze molen deze kleuren voerde toen deze nog beroepsmatig in bedrijf was, waren niet daadkrachtig genoeg”

Is dit niet DE beste reden? Waarom is dat “gebouw” eigenlijk geklasseerd?

Het is/was toch een gebouw met bepaalde functie: molen.

Alleen al daarom is de bedrijfsmatige fase van dit gebouw zo belangrijk als

leidraad in het behoud. Alle veranderingen die erna (na het klasseren) kwamen én komen behoren in functie te staan voor dit behoud waarbij zoveel als mogelijk de juiste eigenschappen en verscheidenheid van betreffend gebouw bewaard dienen te worden…

Welk landgoed was het ook alweer in Nld. waar ze voor “het mooi” de luiken rood

hadden geschilderd en dit niet kon omdat ze altijd groen waren geweest…

• Tom Blaak

Op mijn website www.everyoneweb.com/kersenboom staan bij foto's een aantal foto's uit vroeger tijden.

• klaas zaal

Beste Tom, de enige manier om dit “helder” voor het bestuur te krijgen is met de verfkrabber de essentiële delen van de molen langs te gaan en fragmenten verf weg te halen. Te denken valt aan voeghoutkoppen, askop, voor- en achterkeuvelens, staart, kozijnen enz. Neem met een dig camara een foto van de bewuste plek en herhaal dit op verschillende locaties. Met behulp van een overzichtsfoto kun je het één en ander verduidelijken. Destijds toen mijn molen een beurt moest krijgen was ik ook bang voor een hele discussie en heb de hele zaak ongevraagd in drie weken veranderd, inclusief het hele wiekenkruis zwart geteerd, dat kon toen nog. Wat knapte de molen ervan op met z'n nieuwe West Friese kleuren. Houd ons op de hoogte. KZ

• Rob Simons

Wat waren de argumenten “tegen” dan eigelijk?

Hoe lang hebben ze vorige kleuren erop gezeten? Op de kleurenfoto uit de oorlog zijn ze al te zien, pas met de laatste restauratie is dit veranderd? Als ze er zo lang op gezeten hebben zou ik gewoon zeggen dat het bij de molen hoort,

En anders maar zelf de verfkwast ter hand nemen? ;)

Waarschijnlijk weten andere die hiermee al te maken hebben gehad, nog wel goede argumenten..

Groeten,

Rob

• Mario Collombon

Hallo Tom,

Goed initiatief!

'De reden die ik op gaf omdat deze molen deze kleuren voerde toen deze nog beroepsmatig in bedrijf was, waren niet daadkrachtig genoeg'

Dat is juist wel dé reden om de oude kleuren terug te brengen!

Wat is het argument van de tegenstanders om het niet te doen? Vinden ze het niet mooi of hebben ze een andere reden?

Want waarom de beltdeuren dan wél en de rest niet?

succes ermee,

groeten Mario

• Mario Collombon

foutje, jij hebt geen beltdeuren ;)

• Tom Blaak

Beste Klaas,

de oude kleuren zijn moeilijk te achterhalen omdat er bij de laatste restauratie begin jaren nieuwe roeien en houtwerk, staartbalk, lange en korte spruit, en voeghouten zijn ingegaan. Alleen het kruirad van de molen is origineel voor een groot deel, hier zitten nog wat oude kleurspatten op.

Beste Mario,

De molen staat weliswaar op een verhoging maar belt is een hoog woord haha

De tegenargumenten zijn onder andere : dat het geen mooi gezicht is, en de kleur zou niet staan t.o.v. van de omgeving

Groetjes

Tom