Nog Gedraaid Vandaag?

• Justin vd Heuvel

Vandaag was mijn eerste draaidag van 2009. Ik mocht vandaag meedraaien op de poldermolen te Waardenburg. Het voorspelde weerbericht viel me 'smorgens mee.

Rond 10.30 was ik op de molen. Hij stond nog in de wind(Z), dus Gerard zei dat ik de vang mocht lichten. Zelfs zonder zeilen liep de molen een rustige gang. We hadden nog gedacht aan 2 korte halven, maar voor mijn gevoel leek 2 hoge lijnen beter. Nadat we die voorgelegd hadden bleek inderdaad dat het de juiste keuze was, want we hebben de rest van de dag niet meer hoeven zwichten of bijleggen.

De molen liep de hele dag rond de 60 enden. :)

Omdat het de afgelopen tijd gevroren heeft lagen zowel de voor- als de achterwaterloop nog dichtgevroren, dus malen was er niet bij. In de middag begon het licht te regenen. In de middag zijn we naar ZZW gekruid. Om 15.00 zijn we gaan afzeilen en werd ik weer opgehaald. Geslaagde eerste draaidag dus :)

Ik wil molenaar Gerard van der Heide hartelijk bedanken voor deze fijne dag!

Hieronder een overzicht van de uren die ik in 2008 maakte:

Aantal draaidagen: 25 (waarvan 18 op Ter Leede)

Aantal draaiuren: 129

Gemiddeld per draaidag: +/- 5 uur

Voor de prins gedraait: 20x

Gemalen: 10x

Als je voor de prins en malen bij elkaar optelt kom je op meer dan de 25 dagen, maar dat komt omdat op een dag soms gemalen werd en ook voor de prins werd gedraait. Vanaf 23 februari ben ik dit allemaal gaan bijhouden. (gewoon voor de gein) en op 29 november was mijn laatste dag op een molen in 2008.

Hartelijke groeten,

Justin van den Heuvel

• Tom Blaak

Vandaag heb ik de Kersenboom ook weer zn rondjes laten maken. Vanmorgen de molen in de lege opgetrokken en wat kleine onderhoudsklusjes gedaan, na de middag de molen in de zeilen gezet met 2 duikers en 2 halve en later 4 halve ben ik gaan malen, anderhalf uur en 345 kilogram volkorentarwemeel verder weer in de lege voor de prins verder gegaan. 2728 toeren.

Groetjes,

Tom

• Martijn Scholtens

Voor de 2e keer gedraaid met de Grote Geert dit jaar,wel wat later begonnen om 2 uur.De molen stond nog vrijwel goed op de wind Zuid kracht 4 pelsteen in het werk en liep rustig ongeveer 50/60 enden.

Veder nog de molenaar van de Meeuw uit garnwerd op bezoek gehad daarmee een tijd staat praten,daarna eigenlijk niet zo veel gedaan het was koud met regen en de wind viel tegen.En om half 5 de vang er op gelecht.

Foto's http://www.mijnalbum.nl/Album=QNEKIXWU

Filmpje http://www.youtube.com/watch?v=g_mv0XS6cUI

Gr Martijn

• Rob Simons

Ook de Sint Antonius Abt was vandaag weer los. Om half 11 gewoon standaard met vier volle begonnen met malen en dat ging goed lopen. Later één roei gekort “op het keurdje”. Uiteindelijk zo'n 300 kg maïs gemalen op twee uur tijd. Daarna de molen nog los laten draaien met twee halve en de andere twee zeilen over de boom. De wind was ZW, eindelijk nog 'ns wind op zaterdag..

Groeten,

Rob

• Bart Hoofs

Ook noordelijk in De Kempen was er een molen los. Vanmiddag in Hilvarenbeek lekker gemalen met 2 halfkes. 200 kg tarwemeel was weer voldoende voor de voorraad.

Naar ik vernam was ook molen De Pegstukken in Schijndel deze morgen los met rond vol. Een molen die elke zaterdagmorgen draait en maalt en vaak ook door de week wel eens draait.

• Meelmuisje

Hier in de omgeving was er veel los!

De Vriendschap in Weesp : 4 hogelijnen

De Gaaspermolen in Driemond: leeg

De Ruiter in Vreeland: leeg

De Hoop in Loenen: 2 vol

En de loenderveensemolen stond flink door te rossen met 4 volle en later 2 vol 2 half. De Vriendschap rond 6 uur trouwens ingepakt!

Groetjes Thomas

• P vd Bosch

Van morgen om 7 uur de gang met 4 vollen.

Vanmiddag de wind wat geruimd.

Vanavond weer wat gekrompen.

Nog steeds los met vier vollen.

Groeten uit Aarlanderveen waar we al 17 uur los zijn.

• Muldertje

Vandaag ook van de partij op De Groeneveldsche Molen in Schipluiden.

De molen maalde op het Z, met 4 volle.

In de middag heeft Peter (de leerling van Rob) de molen uitgespannen en zijn we naar De Drie Lelies in Maasland gegaan.

Eerst 4 hoge lijnen en later bijgelegd naar 4 halven.

Om half 6 de molen uitgespannen.

Was weer een mooie draaidag.

Gr, Toby

• Rob Pols

De Wippersmolen in Maassluis heeft zaterdag gedraaid van ± 14.30 tot 18.45 uur.

We begonnen met vier volle op het zuidwesten. De wind was nogal wisselvallig, zowel qua kracht als qua richting, maar de invloed van de biotoop van de Wipper was ook debet. Om ongeveer 15.30 uur zijn we een stukje gaan wandelen om onder andere de biotoop weer even in kaart te brengen. We liepen een cirkel van een meter of vier-vijfhonderd rond de molen en kwamen tot de - niet verrassende -slotsom dat de Wipper uit sommige hoeken niet of nauwelijks te zien was. Toen we het viaduct van de snelweg A20 overstaken (er is een voetpad langs de rijstroken) konden we De Drie Lelies met vier lange halve zeilen zien rondgaan. Een blik op “onze” molen leerde dat het verschil in snelheid opmerkelijk was; en dat met vier volle. Om even over vijven rolden we de zeilen weg en lieten de molen nog wat rondgaan in de lege. Omstreeks kwart voor zeven was het wat ons betreft genoeg en pakten we de boel in.

Vraagje: maalde De Drie Lelies op het moment dat we hem zagen rondgaan?

Groeten, Rob.

• De Wilde Westlander

Hey Pols,

Gistermiddag even naar “De Drie Lelies”geweest,nadat thuis het meeste water wel weg was.

Om ongeveer kwart over twee begonnen,en heb Luc en Toby er vier Bovenlijnen(lees:Garretjes) ervoor laten leggen.

Dat ging het aardig doen,later kromp de wind weer wat en werd ook wat minder en hebben er vier lange schuine van gemaakt.

Ben tenslotte om half zes weer naar de Groeneveldse residentie gegaan, en daar de vang weer op gehaald tot beddeganstijd(dat was om middernacht).

En nu loopt het vanaf half twaalf weer best met de vollen.

Gistermiddag hoefde ik niet te malen,de klant had ik een dinsdag al voorzien.

Groeten van“De (Witte) Wilde Westlander”.

Rob van Zijll.