Bomen rond de molen

• Ruud van den Aakster

Ik heb deze winter even wat opschietende wilgen van de dijk gezaagd, de maaiboot ging er al een paar jaar keurig omheen en ik weet hoe snel een wilg kan groeien. En dat is 'm dus even afgeleerd.

Het valt mij op dat nederland verboomt, vroegah kwam men om in de bomen, en in de middeleeuwen wisten ze daar wel raad mee, molenbouw, VOC, en het werden er al snel een stuk minder. wat we daar voor terug kregen zijn Canadese populieren en ander snelle en kort groeiende wijkers.

Ze werden veel geplant als windhaag, om blijvers zoals eiken, beuken e.d. te beschermen. wat men vergeet is dat een schietwilg na 25 jaar net als een peppel na een jaar of 50 z.n takken laat vallen en niet echt meer groeit.

Aan het opruimen van deze bomen hangt een aardig prijskaartje, dus staan laten is goedkoper, met alle gevolgen van dien. Bij kijkduin in Schoorl, was er een paar jaar terug een overeenkomst met de gemeente dat de biotoop werd aangepakt.

De molen was zo langzamerhand ingegroeid door hakhout en de opgeschoten rand van een begraafplaats.

Het begin was prima, alleen op het moment dat de bekende overdemocratiesche geitenwollen boofluisteraars in paniek raakte, is het hele project gestopt.

Het resultaat is dat een prachtige molen alleen goede wind w tot zw heeft, de rest is zeilslag, turbulentie en op het oosten stilstaan.

En ze komen in Schoorl e.o. echt geen bomen te kort :-)

Over bomen kan Andreas meepraten, zijn prachtige Eendrachts poldermolen staat vrijwel rondom in de bomen. De molen is enkele jaren terug voor tonnen maalvaardig gemaakt en flink te pakken genomen, helaas zijn ze de bomen van de voormalige stadskwekerij vergeten, net als een paar populieren naast de brug vlak bij de molen. Ik heb begrepen dat men molens mooi vind, helaas zijn er net zoveel mensen die bomen ook mooi vinden.

Welke molen in nederland heeft de slechtste biotoop ? is daar een top 10 van ?

• leo middelkoop

Ik heb iets minder dan 5 jaar geleden een lijstje van slechtste omgevingen samengesteld. Ik zei het volgende erbij: “Ik weet niet welke van de onderstaande molens er slechter aan toe is dan de ander. Het gaat volgens mij in alle gevallen om molens die in het landschap geen of vrijwel geen rol meer spelen”.

1. Laakmolen, Den Haag

2. Munnik, Leiderdorp (niet zeuren over die zichtlijn NW-ZO!).

3. Rodenburger, Leiden

4. Eendracht, Alkmaar

5. Geestmolen, Alkmaar

6. Keetmolen, Ede

7. Oudenhof, Oegstgeest

8. Tjasker, Openluchtmuseum (en de rest daar eigenlijk ook).

9. Laren NH, korenmolen

10. Nieuwerkerk Zld., korenmolen

Misschien dat het met die laatste wel meevalt, in verhouding tot de rest, maar dit is wat ik destijds bedacht. In het Prikbordarchief is dit nog moeiteloos terug te vinden.

Groet,

Leo

• sam van voorhuizen

De Goede Hoop in mijnsheerenland mag er van mij ook wel tussen.

die is (helaas) pas zichtbaar als je er zo'n beetje naast staat.

groeten Sam

• Robert Van't Geloof

Hoi zie > http://prikarchief.prikpagina.nl/read.php?f=355&i=5169&t=5169

groeten van robert.

• Michiel Regelink

Molens die zo even in me opkomen zijn de Rietvink in Nijetrijne en de Maermin in Dokkum. Er zijn er volgens mij nóg veel meer die in aanmerking voor het lijstje komen. Helaas..

• Stefan Teeling

Ik vind dat Hemriksmolen en de Froskepôlemolen er toch ook niet ver van af zitten. Als je vrij bomen van de gemeente zou mogen kappen, zou ik 't wel weten……..

• Willem van Breenen

Ik wil er ook een paar beroerde biotopen aan toevoegen:

Breukelen, Boekel (stonden daar maar bomen), Utrecht.

leo middelkoop schreef:

>

> Ik heb iets minder dan 5 jaar geleden een lijstje van

> slechtste omgevingen samengesteld. Ik zei het volgende erbij:

> "Ik weet niet welke van de onderstaande molens er slechter

> aan toe is dan de ander. Het gaat volgens mij in alle

> gevallen om molens die in het landschap geen of vrijwel geen

> rol meer spelen".

>

> 1. Laakmolen, Den Haag

> 2. Munnik, Leiderdorp (niet zeuren over die zichtlijn NW-ZO!).

> 3. Rodenburger, Leiden

> 4. Eendracht, Alkmaar

> 5. Geestmolen, Alkmaar

> 6. Keetmolen, Ede

> 7. Oudenhof, Oegstgeest

> 8. Tjasker, Openluchtmuseum (en de rest daar eigenlijk ook).

> 9. Laren NH, korenmolen

> 10. Nieuwerkerk Zld., korenmolen

>

> Misschien dat het met die laatste wel meevalt, in verhouding

> tot de rest, maar dit is wat ik destijds bedacht. In het

> Prikbordarchief is dit nog moeiteloos terug te vinden.

>

> Groet,

> Leo

• Mario Collombon

“Aan het opruimen van deze bomen hangt een aardig prijskaartje, dus staan laten is goedkoper”

Niet alleen het prijskaartje, ik geloof dat er molenaars genoeg zijn die met alle liefde vrijwillig de kettingzaag eens lekker z`n werk laten doen. Maar wat te denken van de CO2 gekte van tegenwoordig, hoe meer bomen hoe beter toch….

“Ik heb begrepen dat men molens mooi vind, helaas zijn er net zoveel mensen die bomen ook mooi vinden.”

Tja, niet iedereen vind alléén molens mooi he, daar moeten wij als molenaars ook wat begrip voor proberen op te brengen vind ik al is het soms moeilijk. Want waarom zouden mensen voor ons wél altijd begrip moeten tonen met onze molens terwijl we omgekeerd alles wat niet helemaal in ons straatje past meteen niks vinden? Het blijft een beetje geven en nemen!

In Nuenen staan ook heel wat populieren die we om zouden willen hebben, maar gelukkig dan ook weer op richtingen waar de wind niet al te vaak vandaan komt. Als ze om gaan vind ik het zeker mooi maar het is niet de allereerste prioriteit. Bovendien zijn populierenlanen bij ons in de buurt karakteristiek i.v.m. de klompenindustrie van vroeger.

Hier vlakbij in Bakel weet Wijbrand ook mee te praten hoe het is om rondom in de huizen en bomen te staan (gelukkig de laatste jaren wel wat verbeterd). Maar hij weet wél (als de molen weer kan draaien) per jaar een aardig aantal omwentelingen op de teller te krijgen waar sommige molens die rondom vrij staan bij lange na niet aan komen.

Mario

• Martin E. van Doornik

Hier nog een paar:

Princehofmolen in Earnewâld

Kloostermolen in Garrelsweer (onttakeld)

Weddermarke in Wedderbergen

De Olifant bij Burdaard (gezien op 16 jan. 09)

Oudegeinse wip in Nieuwegein

• Andreas de Vos

Zolang men maar begrijpt dat molenaars geen bomenhaters zijn. We zijn alleen kritischer over waar je wel en geen, en welke soort bomen je moet planten.

Misschien moet het besef nog groeien dat Nederland een eigen kenmerkend landschap heeft (gehad) dat langzaam aan het verdwijnen is of al verdwenen is. Eeuwen lang speelden bomen maar een marginale rol in de landschapsinrichting. Weids en open, met veel uitzicht tot grote afstand, open water en de typische flora en fauna die daarbij zeer goed gedijen.

Al die boomaanplant heeft niet alleen nadelen voor onze molens…

Groetsels,

Andreas de Vos