Ik heb deze winter even wat opschietende wilgen van de dijk gezaagd, de maaiboot ging er al een paar jaar keurig omheen en ik weet hoe snel een wilg kan groeien. En dat is 'm dus even afgeleerd.
Het valt mij op dat nederland verboomt, vroegah kwam men om in de bomen, en in de middeleeuwen wisten ze daar wel raad mee, molenbouw, VOC, en het werden er al snel een stuk minder. wat we daar voor terug kregen zijn Canadese populieren en ander snelle en kort groeiende wijkers.
Ze werden veel geplant als windhaag, om blijvers zoals eiken, beuken e.d. te beschermen. wat men vergeet is dat een schietwilg na 25 jaar net als een peppel na een jaar of 50 z.n takken laat vallen en niet echt meer groeit.
Aan het opruimen van deze bomen hangt een aardig prijskaartje, dus staan laten is goedkoper, met alle gevolgen van dien. Bij kijkduin in Schoorl, was er een paar jaar terug een overeenkomst met de gemeente dat de biotoop werd aangepakt.
De molen was zo langzamerhand ingegroeid door hakhout en de opgeschoten rand van een begraafplaats.
Het begin was prima, alleen op het moment dat de bekende overdemocratiesche geitenwollen boofluisteraars in paniek raakte, is het hele project gestopt.
Het resultaat is dat een prachtige molen alleen goede wind w tot zw heeft, de rest is zeilslag, turbulentie en op het oosten stilstaan.
En ze komen in Schoorl e.o. echt geen bomen te kort :-)
Over bomen kan Andreas meepraten, zijn prachtige Eendrachts poldermolen staat vrijwel rondom in de bomen. De molen is enkele jaren terug voor tonnen maalvaardig gemaakt en flink te pakken genomen, helaas zijn ze de bomen van de voormalige stadskwekerij vergeten, net als een paar populieren naast de brug vlak bij de molen. Ik heb begrepen dat men molens mooi vind, helaas zijn er net zoveel mensen die bomen ook mooi vinden.
Welke molen in nederland heeft de slechtste biotoop ? is daar een top 10 van ?