Bomen rond de molen

• Kees vd Graaf

Ik vind bomen op z'n mooist in de horizontale stand.

Het heeft 2 voordelen:

- molenbiotoop gaat voorruit.

- en m'n houtkachel vind het wel lekker al dat hout.

Rond de molen van Souburg is het nu ook erg opgeknapt.

De dubbele rij populieren is geheel verwijderd.

Ook alle bomen in Streefkerk zijn verwijderd.

Een prachtig plaatje. Nu is het wachten op de Sluis- en Hoge tiendwegse molen incl. de boezems.

Het is dus niet overal kommer en kwel.

vriendelijke groet,

Kees (die nog op zoek is naar hout voor de volgende winter)

• Ruben 4-Gever

Kees,

ligt er op de watermolen nog niet genoeg hout??

Ik had wel zo'n idee dat als men de ijsdeur niet meer kan berijken i.v.m. kachelhout, men dan wel genoeg vooraad heeft;)

Groeten uit de Hoeksche Waard,

Ruben Viergever

(Wij hebben een kettingzaag, een kloofmachine en een kloofbijl te leen, ook een handzaag voor de liefhebbers!)

• Heklat

Ik ben ook vooral van mening dat, als je dan eindelijk je goede biotoop hebt, je er ook wel degelijk gebruik van maakt. Ik ken gevallen waar de biotoop zoveel beter is geworden dat de wind weer bijna voor 100% bij de wieken kwamen en dat deze molen nog de 60.000 omwentelingen bij lange na niet haalde. Daar gaat je smoes van ‘'mijn biotoop is slecht en daardoor kan ik niet goed draaien’'!

Ik begrijp heel goed dat het overgrote deel van de molenaars (voor mijn part allemaal) een groot molenhart hebben, maar ik verbaas mij er soms over hoe weinig er met een molen gedraaid wordt. Dan heeft de eigenaar/gemeente een kapitaal heeft uitgegeven aan het opknappen van de molen én de biotoop, krijgen ze er een molen voor terug die je één keer in de maand 3 uurtjes kan zien rondsukkelen.

Kortom, als je een goede biotoop hebt of krijgt, Doe er dan ook wat mee!

Anders hebben we straks alleen maar gevallen van molens die elke 1e zaterdag van de maand door 5 molenaars wordt bemand om vervolgens om klokslag half 12 in de ochtend alweer stil te staan.

Gegroet.

• Mike Ekelschot

@ Heklat: goede biotoop of niet; niet iedere molenaar heeft zeeën van tijd, is met

pensioen, prepensioen, studerende (wat ook vrije tijd geeft).

Zelf werk ik dagelijks vóór molens, maar niet altijd met. Helaas schiet het draaien

er ook wel eens bij in!

en: “Dan heeft de eigenaar/gemeente een kapitaal heeft uitgegeven aan het opknappen van de molen…”

Wél, dat is simpelweg, omdat de molen een monument is, hun plicht!

• Ruud van den Aakster

Zolang men maar begrijpt dat molenaars geen bomenhaters zijn. We zijn alleen kritischer over waar je wel en geen, en welke soort bomen je moet planten.

Dat bedoel ik Andreas, een mooie boom is niet lelijk maar wel op de juiste plaats.

O ja, Jos van Schooten vind bomen ook leuk. :-)