Lage luchtdruk

• Martin E. van Doornik

Ik heb een elektronische draadloos weerstation van DMV, er staat nu 961 hPa op. En tegelijkertijd kijk ik uit het zolderraam naar de drie windturbines schuin tegenover het huis. Ze draaien langzaam op de oostenwind. Miezerig grijs weer met lichte regen.

• Jan Althof

Nu, om 16.15 in Zwijndrecht 966hPa en pal West plm.4

Bedankt voor de link Jan.

Groet,

Andere Jan.

• Robert Van't Geloof

Beste Jan . Vandaag waren we weer op de walvisch.

We maalden eerst met 2 half later 4 half 2vol/2half toen uiteindelijk ront vol op z. Ene keer liep de molen best En daarna viel hij stil. Later gingen we naar zzw De Palmboom was ook los op z en met 2 halve. Rond 12:30 steen eraf getrokken . En gaan eten. Het was 13:30 de wind ruimde naar west. Molen west gekrooien met theo de rooij. En liep weer goed. ook de palmboom was naar west En intussen wwerd De Noord rondvol opgezeild. Terwijl de palmboom nog goed liep met die 2 halve. Toen moesten Jamie en ik even naar de molenmaker voor iets. Toen merkte we dat de wind harder werd En hoorden we de schuddebak van het koppel kunstenen. Dus weer terug. Vanaf de balie Zagen we de noord met 2vol-2half En later 2 half Later werd ie weer uitgespannen. De Palmboom 2 half. De wind ruimde weer. Dus nnw Later n. Theo ging zwichten naar 4 halv. Maar toen ie er mee bezig was dacht hij toch maar liever 2 halv. Later molen weer opgetrokken. Maar al vrij snel heeft hij de molen leeg gemaakt. En toen liep de molen goed met de lege en de kunssteen der op. Intussen draaide de palmboom leeg en later stond deze stil. Om 15:30 zijn we ook gestopt. Maar dit was ivm dat we klaar waren. Toch een ervaring om dat mee te maken.

grt Robert

Jan Hofstra schreef:

>

> Ik heb al een dikke tien jaar een contrabarometer aan de muur

> hangen, maar ik heb hem nog nooit zo laag (eigenlijk hoog)

> zien staan. Het laagste cijfer (940 hPa) is al gepasseerd.

> Nog 10 hPa er af en hij gaat overlopen.

>

> Dit komt natuurlijk doordat er net een depressie over het

> land gaat. Voor molenaars altijd spannend. Degenen die de

> kern overkrijgen kunnen er al vast vergif op innemen dat de

> zuidoostenwind gaat wegvallen en dan later van de hele andere

> kant de wind terugkrijgen. Ik heb dit zelf al een aantal

> keren meegemaakt, maar de ene keer gaat dit proces veel

> sneller dan de andere keer. Het blijft iedere keer een

> verrassing hoe het gaat, ik ben benieuwd.

• Cees

Cees

• maarten dolman

Mooi zo al die weerverschillen,

Hoe was het met de watermolenaars??

Geen steen in of uit mater water uit de polder.

Wie beleefde wat en wie maalt er vannacht door.

Goede les voor aankomende molenaars zo'n dagje weer.

Groet Maarten Dolman

• leo middelkoop

Toch maar lekker dat dit niet op een zaterdag is gebeurd, want hoeveel molenaars (en daarmee molens) zien dit niet of te laat aankomen en raken in de problemen?

Groet,

Leo

• Harry van Hoorn

Hallo Leo,

Dit weer is nou echt een voorbeeld van een zaak waarover je het heel lang in de molenaarsopleiding kunt hebben, maar je moet het gewoon meemaken. Of het nou een doordeweekse dag is of op de traditionele zaterdag is, maakt niet uit. Het is opletten en beredeneren hoe de weersomstandigheden gaan veranderen. Het is interessant te zien hoe de collega's in deze draad hun ervaringen en waarnemingen verwoorden.

groeten,Harry

• Jan Hofstra

Ik schreef dat mijn barometer 940 als laagste stand had, maar een minuut later realiseerde ik me al dat dat 970 moest zijn. Vanmiddag was ik even bij de beruchte molengang van Aarlanderveen en de Bovenpiet wist me hier al fijntjes op te wijzen. Toch wel een wakkere jongen. Even voor drie uur was ik weer thuis. Er stond toen een heel zwakke Z-ZO wind en de barometer was nog verder gezakt voorbij de schaalverdeling. Om precies drie uur ging de wind om naar het NW en binnen een paar minuten ging het hard waaien. Aan de lucht was dat al te zien, want de wolken gingen jagen uit die kant. De barometer ging gelijk weer omhoog en dat is logisch want ook in het oog van een cycloon is de luchtdruk het laagst en is het windstil. De molen stond nog op het ZW van gisteren; een stukje kruien en malen maar. De wind is thans wel wat minder geworden, maar hij doet het nog steeds zonder zeilen. Ik had vanmorgen geen tijd om te malen, maar ik zou er anders ook niet aan begonnen zijn; een heel stuk kruien en wanneer dan eindelijk de zeilen voorliggen valt de wind al snel weer weg en kun je ze weer oprollen en de molen weer achterstevoren kruien. Wat van het weer weten kan best handig zijn.

• Barend Zinkweg

Pendrecht is de hele dag wel los geweest. De molen moest een eindje om: stond zuidwest en moest naar zuidzuidoost. Ik besloot de molen in de lege op te trekken en daar liep de molen meest matig op. Het weerbericht was dusdanig dat ik er weinig trek in had om zeil voor te leggen. De wind was licht onregelmatig en op de pieken leek het er een beetje op. Iedere keer dat de molen wat afviel, ben ik gaan kijken of het allemaal wel goed ging. Het weerbericht was duidelijk: de kern zou over Nederland gaan en de wind zou omgaan naar noordwest. In het begin van de middag konstateerde ik dat de molen al wat omging naar zuid en later naar zuidwest. De wolken gingen al eerder om hoe laag ze ook overkwamen. Na enige tijd viel de molen stil en jawel daar ging de wind om naar noordwest en trok pittig aan. Vanaf toen heeft de molen er best op gelopen en soms nijdig, maar wel een eindje onder de wind en later ook met de zeilen achterom, want de vlagen logen er niet om. Zo'n dag maak je maar zelden mee en uiteindelijk bleek dat het weerbericht precies had voorspelt wat er daarna gebeurde. Leuke dag.

• Willem Bever

Ook op Aarlanderveen zijn we er vandaag niet aan begonnen.

Vanmorgen om 6.00 u was er een vrij sterke diep zuid-oosten wind bij lichte regen.

Het water was maar net op het winterpeil , en gelet op de berichten, nam ik het besluit om vandaag de boel maar lekker aan de ketting te houden.

Ik ken dit weer, eerst de molen naar het zuid-oosten kruien, een paar uur malen, en geleidelijk zakt de wind eruit.

Dus molen uitspannen, en alvast naar het westen kruien, want daar moet toch de wind weer vandaan komen.

Dan als het tegen zit een paar uur wachten voordat er weer wind komt, en dan maar afvragen hoeveel wind er zal komen.

Achteraf viel de regen tegen vandaag (19 mm), maar dan weten we wat we de komende dagen kunnen doen.

Groet van de Bever.