Nog gedraaid vandaag?

• L.v.d.W.W.

Jahoor,

Vandaag weer richting Schipluiden gefietst, waar om 9.15 de molen al werd ingespannen door Peter van Sloten. Ik had de speelmolens opgetrokken met de volle, wat leuk begon te lopen.

Na de middag hebben we enkele heklatten van De Groene Wip vervangen door nieuwe, wat wel nodig was. Rode wip opgezwicht naar 4 halve maar later naar 2 duikertjes gegaan. Nadat de nieuwe heklatten in De Groene Wip zaten hier ook 2 duikers voorgelegen.

Ook kwam er nog een gezin de molen bezoeken, die ik rond leed, terwijl Cees Franken (oud molenaar van korenmolen “Windlust” te wateringen) bij Rob op de koffie kwam.

Rond 6 uur de speelmolens uitgespannen en naar huis gegaan.

Leuk daagie zo.

Gr, Luc

• Martijn Scholtens

De Grote Geert heeft vandaag ook weer gedraaid van 13.00 tot ongeveer 16.00.

De wind was WNW 3/4 en de pelsteen weer in't werk,toen hebben we de maalkoppel gedeeltelijk uit elkaar gehaald ( tot de kuipdeksels ) om schoon te maken.Er zat nog allemaal rommel in de van restauratie van het nieuwe riet, dat allemaal schoon gemaakt even de molen stil gezet en de steenspil in het werk gezet om vervolgens rustig mee te laten draaien.Later even de stenen op elkaar gezet en het oude tarwe te malen wat er nog in zat,volgende week gaan we weer veder.

Foto's http://www.mijnalbum.nl/Album=764QBFHT

Gr Martijn

• leo middelkoop

De driegang van Leidschendam was in bedrijf, maar qua wind viel het tegen. Na het onstuimige weer van gisteren en de tamelijk optimistische weersvoorspelling van vandaag (droog maar over het algemeen wel wind) bleek dat laatste niet waar.

De wind was nét niet voldoende: af en toe werd er water gegeven en dan weer was het roeren geblazen. Een merkwaardige opleving zat er rond 15.45 uur, toen de molen echt lekker begon te lopen en het scheprad zowaar wat schuim produceerde.

Omstreeks 16.40 was het helemaal over; niet lang daarna de molen uitgespannen.

Groet,

Leo

• Meelmuisje

Weesp was ook van de partij! Rond 11 uur de molen losgegooid op het W-NW met 4 vol. Liep niet heel erg door maar hij kwam toch wel netjes rond:) Ook De Onrust werd losgegooid maar wou niet rondkomen.. (die stond natuurlijk in zijn werk! Die kan aankomende dagen namelijk nog wel even wat water wegmalen..!) Maargoed. ‘S middags de molen gevangen en de hele hals schoongemaakt en helemaal ververst met nieuw reuzel. Op sommige plekken zaten namelijk toch wel wat oude stukken die nou eigelijk niet meer echt smeerde. Verder toen ook meteen het bovenwiel in de bijenwas gezet. Rond 2 uur even 75 kg boekweitmeel gemalen. Loopt toch wel makkelijk dat spul! Vervolgens gaan pletten. We hebben zo’n 100 kg geplet. Aangezien het niet erg hard ging en dat pletten nou zoiezo al niet in een razend tempo gaat was het er om 5 uur pas ongeveer doorheen. In de tussen tijd had ik de molen nog even een stukkie verkrooien omdat ie was stilgevallen! Het was net voldoende om het laatste beetje te pletten. Ook De Onrust maalde in de loop van de middag trouwens wel. Hard ging het niet… Na 5 uur nog even een uurtje voor de prins doorgedraaid en om 6 uur de molen ingepakt. Het was een leuk daggie alleen de wind viel eigelijk toch wel wat tegen.

Groetjes, Thomas

• Rob Simons

Ook in oost Brabant (om precies te zijn Borkel) viel het weer tegen.

Om half 11 waren we op de molen; eerst kruien van ZW naar W, later WNW.

In eerste instantie liep het rustig met de volle; toch nog geprobeerd een beetje te malen, maar meer dan 5 kg maïs breken zat er niet in.. Tegen half 4 was de wind zo fel geminderd dat het niks meer deed dus maar afgezeild.. Ik vraag me af of er in de buurt nog een molen heeft kunnen malen..

Donderdag in Lille nog een 1000 kg gemalen, dat ging zeer best!

Groeten,

Rob

• Ruben 4-Gever

Ja ook Maasdam was weer van de partij,

om 10:15 de molen losgegooid en 4 vol ervoor laten leggen door Ab.

Jesse ging met Jan mee naar de Poldersche molen.

De molen liep tot mjin verbazing toch nog weg met een nette 30 enden:)

Heerlijk binnen bezig geweest met van alles nog wat terwijl de molen rustig door ging.

Na een kop heldere groentesoep ging de gang er goed in:):) een end of 50 tot 70 maakte mij blij, en ook de afwezigheid van Jesse die zich goed vermaakte bij Jan en Gerrit op de Poldersche molen, effe een dagje niet dat gezeik van “Mag ik vangen” en “er is een bezoeker dus die moet bij de wieken kijken”

In de namiddag nog even met de mengketel aan de slag geweest en toen de molen het niet meer trok de ketel uit zijn werk getrokken…

Zo draaide De Hoop nog rustig door tot een uur of Half 8.

Des avonds:D lekker vlot het boeltje vast gezet en na een kleintje en een praatje met de buren eens naar huize gegaan…

Met de groeten uit de Hoeksche Waard,

Ruben Viergever

• Hans de Kroon

Ook in Veenendaal vielen vandaag de maalplannen in duigen door de tegenvallende windkracht. Hooguit 3 BF ZZW en wat zwabberend. Elk nadeel heeft zijn voordeel, het rustige weer lokte flink wat bezoekers naar de molen, zodat ik mij daarmee bezig kon houden.

Vandaag is weer een nieuwe maatschappelijke stagair begonnen. Hij komt mij vrijwillig 5 zaterdagen 2 uur lang helpen met allerlei simpele klussen. Dit systeem bevalt mij prima en loopt bij ons al voor het derde jaar. In 2011 wordt dit voor 30.000 middelbare scholieren verplicht! Ik hoop door stagaires te laten komen dat er t.z.t. liefhebbers voor het molenwerk geworven kunnen worden. Wat mij betreft een aanrader voor andere drukke molens!

Vanavond het heugelijke bericht gekregen dat mijn leerling Hans Gijsbers geslaagd is voor zijn proefexamen in Oud-Zuilen. Ook via deze weg voor hem mijn hartelijke felicitaties!!

Op de Westbroekse Molen is vandaag ook een andere Utrechtse leerling toegelaten voor het landelijk examen.

• Meelmuisje

Hoi Hans,

Heb jij toevallig enig idee wie die andere leerling is? Want volgens mij moest iemand uit Loenen vandaag ook voor zijn proefexamen gaan. We weten alleen niet waar hij het proefexamen moest afleggen.. Alvast bedankt!

Groetjes, Thomas Griffioen

• Bart Hoofs

Eric Zwijnenberg liet of laat (?) ook altijd klussen doen aan zijn molen door leerlingen van de HTS. Zo kon het zijn dat Andreas de Vos molenenthousiast werd en we een fanatieke molenaar / molenbestuurder rijker zijn.

• Bart Hoofs

35 kg tarwemeel gemalen Rob! ‘s morgens werd Hilvarenbeekse molen al “in de haak” getrokken door collega’s met 4 volle zeilen voor de prins. 's middags gaan malen maar zo rond 16.00 uur was de fut eruit. Toen maar voor de prins gedraaid.

Gelukkig had ik vorig weekend een kleine 300 kg tarwemeel gemalen dus de klanten kunnen op tijd geleverd worden.

Bij ons ook een ZW wind die ruimde naar W tot NW.

Misschien hadden Nico Jurgens zijn “vliegers” geholpen in Borkel met z on windje?

Bart