Hoe hekje boven een toog vastmaken?

• Martin E. van Doornik

Bij ons Zweedse huis staat een z.g. “jordkällare”, een aardkelder waarin levensmiddelen koel kunnen worden bewaard. Het bouwjaar van deze jordkällare is 1993. Aangezien wij het huis ook verhuren voor vakantiegangers, hebben enkele Zweden ons erop gewezen dat zo'n jordkällare zeer gevaarlijk is voor eventuele spelende kinderen, die zo'n bult best spannend zouden vinden. Volgens de Zweedse wet moet de huiseigenaar de ziekenhuiskosten betalen van een kind, die van het dak van de jordkällare is gevallen. Er is ons geadviseerd om een hekje te plaatsen op de muur boven de deur. Als molenliefhebber vind ik dit vergelijkbaar met de ingangstoog bij beltmolens, zoals de de foto hieronder, waarbij het witte hekje linksonder zichtbaar is.

Hoe wordt een houten hekje boven een toog bij beltmolens stevig vastgemaakt?

Molen De Roosdonck te Nuenen.

De jordkällare heeft een betonnen dak met daarover een bult van zand.

• Mike Ekelschot

Martin, kzou zeggen met een betonboor en dito zware (anker)bouten zal dat wel vast zitten zeker?

• Andreas de Vos

De molen heeft zo te zien (denk ik) aan weerskanten van de toog een stevige paal, net achter de fontmuur in de grond geslagen, waartegen die planken gespijkerd zijn. De palen staan dus in feite in de hoek van frontmuur en toogmuren.

Dan hoef je niet te boren in het beton.

Groetsels,

Andreas de Vos

• Gerard Sturkenboom

Hoi Martin,

In Heeze zijn er (simpele) beugels waarmee zowel de zij- als de middelstijlen van het hek zijn vastgezet. Ik maak wel foto's en stuur je die op. Ik heb een email adres van je (nog vanwege de waardevolle tip over die Epson-scanner).

“Wetenswaardig”: Toen in 2005 het gevlucht van de “St. Victor” verlengd werd met zo'n 75 cm moest het hek verplaatst worden van “binnenzijde” rollaag-muur naar de buitenzijde (omdat anders het gevlucht het hek zou raken). Verlagen zou een optie geweest zijn, maar vanwege de valhoogte van 6,75m leek dit niet zo'n verstandige oplossing (was wel het makkelijkste geweest).

Gerard Sturkenboom

• Martin E. van Doornik

Onze betonnen jordkällare heeft een gemetselde frontmuur, met hoeken die glad op de zijmuren aansluiten. Alleen de trapeziumvormige verhoging boven de deur steekt boven het dak uit. Ik doe niet aan het dure gesmeede ijzer. Ik denk aan grote hoekijzers met een korbeeltje eraan, welke wel in de bouwmarkten verkrijgbaar zijn.

(Sturkenboom: ik vinkte per ongeluk op e-mail adres verstoppen, maar is nu weer werkzaam).

• Willem van Breenen

Kun je het beklimmen niet ‘onprettig maken’? Struiken erlangs bijvoorbeeld?