reusel geeft soms problemen

• Johan Ottevanger

Ik was vanmiddag op een verjaardag bij een andere middelmolenaar als de heer Frans Verra en daar waren diverse prominenten uit de molenwereld en die wisten te vertellen dat de varkensreusel niet meer te koop was omdat het niet molenvriendelijk was klopt dit verhaal????

• Willem Roose

Vorige maand nog kilo's varkensreuzel gekocht bij de Keurslager in Gouda.

Vraag: Sinds wanneer interesseert het een slager (of wat voor reuzelverkoper dan ook) of het product ‘molenvriendelijk’ is? Feit: medio jaren '90 werd reuzel (evenals bijenwas) juist als HACCP-waardig bestempeld voor korenmolens die voor consumptie maalden, omdat deze producten ook voor consuptie geschikt zijn.

Groet,

Willem (die nu al het gevoel heeft deze vraag veel te serieus te hebben beantwoord :-) )

• Andreas de Vos

Dat reuzel niet molenvriendelijk is lijkt me uitermate onjuist. Dat het misschien minder goed verkrijgbaar wordt is wel mogelijk.

De biologisch-dynamische slagerij in Alkmaar waar ik de reuzel altijd koop kon de laatste keer maar 5kg voor me bemachtigen. Normaal lukt 10kg wel.

De prijs was wat omgoog gegaan (was ongeveer €1,-/kg, de laatste keer €2,- of €2,50/kg. Tevens wist de slager mij te melden dat de reuzel in de eerste plaats niet meer automatisch naar de slager komt of kan, het moet apart besteld worden, dan houden ze het voor de slager (die het besteld heeft) apart. Veel van dat spul wordt in de voedingsmiddelenindustrie gebruikt, en de vraag groeit blijkbaar.

Groetsels,

Andreas de Vos

• Nico Jurgens

Niet molenvriendelijk? Het is voor hals (baan) en pen het beste wat er is. Zelfs ik heb als vegetariër uitsluitend met varkensreuzel gesmeerd. Als de halssteen (baansteen) in orde is, is het verbruik minimaal. Wordt de as te heet, dan raak je het te snel kwijt, vergruist de steen, dan wordt het te snel onbruikbaar. Ik schat dat je met een kilo reuzel zeker 200.000 omwentelingen kunt draaien. Gaat het er sneller door, waarschuw de molenmaker dan even.

Verder sluit ik me bij Willem Roose aan met de opmerking dat ik deze vraag wellicht veel te serieus heb opgevat, maar het is nou eenmaal nog geen 1 april.

Succes ermee!

Nico Jurgens

• leo middelkoop

Ik kwam afgelopen zaterdag tot de conclusie, dat de gesmolten reuzel, zoals ik die lang geleden bij een neefje van mij (dat in een slagerij werkt) heb gekocht, nagenoeg op is. Tijd om nieuwe te kopen. Ik heb er jaren mee gedaan en de as werd er (letterlijk) niet warm of koud van. Niets mis mee, dus!

Nou haal ik de 200.000 op geen stukken, maar dat ligt niet aan mij. Ik ben eerlijk gezegd blij dat ik in 2008 de 20.000 in één jaar eindelijk eens heb gehaald.

Groet,

Leo

• Meelmuisje

Leo ik heb toch even een klein vraagje,

Waarom haal je net de 20.000 omwentelingen per jaar? Is dat tijdgebrek of komt het gewoon omdat je alleen maar kunt draaien als alle 3 de molens malen? Kan ie niet uit zijn werk ofzoiets? Of doen de bewoners moeilijk..?

Groetjes, Thomas Griffioen

• Nico Jurgens

Reuzel geeft soms wel andere problemen (even afgezien van de verkijgbaarheid). In strenge winters kun je beter met paardenvet (manenvet) smeren. Reuzel blijft dan te stijf. Maar wanneer hebben we nou nog een strenge winter gehad? Ik heb alle winters gewoon doorgedraaid met varkensreuzel. In de winter zijn de blaadjes van de bomen en dat gaf in Borkel veel meer voordeel dan het nadeel van het stijvere smeermiddel.

Groeten, Nico

• leo middelkoop

Eén zaterdagmiddag in de maand, plus de nationale molendag, levert ongeveer 50 draaiuren per jaar op. Als het dan wil waaien, kom je ongeveer aan de 20.000.

In 2008 waaide het op de zaterdagen die wij hadden afgesproken, over het algemeen lekker.

Daarmee zit je met het volgende probleem: je moet het malen met zijn drieën inderdaad afspreken en dat valt ook niet mee. Balen doe je als er een maaldag om één of andere reden niet door kan gaan en er die zaterdag een beste wind door de hekkens waait….

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen, dat ik mij momenteel niet eens kan veroorloven om iedere zaterdag een middag (laat staan een dag) bij een molen te zijn. Eéns in de maand is leuk; het zou wat mij betreft ook twee keer in de maand mogen zijn.

Overigens zijn de bewoners van de bovenmolen hele prettige mensen die op hun manier ook heel veel van de molen houden. Zij wonen er ook al bijna 42 jaar……

Groet,

Leo

• Enkie

Ik smeer al jaren niet meer met reuzel maar gebruik zuurvrije vasseline blijft bijna altijd de zelfde viscositeit behouden alleen boven de ca 60 C zal ze iets dunner worden,en het voordeel is er zit geen vocht in dur totaal geen corosie verschijnselen op de as.Het is wel duur maar mijn moleneigenaar heeft daar geen problemen mee.Trouwens het varkens reuzel even als andere dierkijke vetten gaat met name naar Ten Kate in Ter Apel om daar te worden gesmolten om daarna te worden toegevoegd aan diverse olien voor consumptie.

Enkie

• gerrit jurgens

ik koop mijn reuzel altijd gewoon bij de supermarkt bij de jumbo in luyksgestel

die hebben een interne slager waar ik zoo twee stukken kan kopen .

koste geloof ik 2 euro waren ongeveer bij elkaar 2,5 kilo dus das niet zoveel

dus wat broblemen betrefd heb ik geen moete met ruesel .

en ook weet ik ee adres voor vleibare reusel .

waar ik meer moeite mee heb om te pakken te krijgen is grafietpoeder

voor het smeren van de standerd en de zetel . als jullie tips hebben graag .

groeten gerrit jurgens